http://ltz.se/nyheter/motor/1.4839478--kora-fyrhjuling-pa-fyllan-anses-okej-
Det beror lite på vad man menar, men med begreppet innefattar normalt sett de som åker på bakhjulet utmed motorvägarna i 200 km/h, utmanar poliser att dra igång höghastighetsjakter, pressar bågen genom städer (gärna med passagerare dessutom) i farter över det mångdubbla av vad skyltarna anger, också här i 200 (på tex 50-väg) osv.En fyrhjuling har inte resurser till detta... men visst kan vissa kvala in ändå, tex vid slalomkörning i tät trafik, märkliga filbyten över spärrområden mm, mm... men "Ghostrider-körningen" som sådan är svår att uppnå med en fyrhjuling.Och kör man i 50-100 (dvs fyrhjulingsfart) och smäller KAN man klara sig, men kör man i 200 klarar man sig inte utan blir direkt en siffra i statistiken.
"– Folk skulle inte komma på tanken att köra bil när de har druckit alkohol, men att köra fyrhjuling är okej."Vaddå inte komma på tanken att köra bil i fyllan? Dags att herr konstapel läser på lite.Statistik 150 personer per år dör i alkoholrelaterade trafikolyckor (cirka 40 % av totala antalet trafikdödade). 15 000–20 000 rattfyllerister varje dag. 30 000 åker fast för rattfylleri varje år. Av dessa var 10 000 drograttfyllerister. 50 % av alla förare som dör i singelolyckor med dödlig utgång var alkoholpåverkade. 30 % av de dödade cyklisterna och fotgängarna var alkoholpåverkade. 90 % av de rattfulla är män, främst yngre och medelålders. Unga förare är överrepresenterade i statistiken. De kör oftare fulla och löper större risk att dödas.Källa: http://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/