Gästinloggare Oskar, som jag tidigare skrivit har dom rätt bra koll på läget ()pOch tyvärr är en, en för mycket.Jag har redan fått en "reaktion" på dom jämförande bilderna där man tolkar inlägget som att kan skogsbruket göra "såhär" då skiter vi i vilket och kör så mycket vi vill, ja det var väl vad bilderna egentligen visade eftersom skribenten inte tagit ställning till huruvida det är OK att svarva omkring i våra reservat.En form av ställningstagande är det visserligen, men det får man ju läsa sig till "mellan raderna" ()pOch det var INTE Rikards inlägg ska jag nämna
Klart du fått en reaktion, du lämnar säkert rapport till dem dagligen om vad vi andra gör, detta blir mitt sista inlägg någonsin på miljö...atvforum och önskar dig och Oskar all lycka i ert förhållande
Har följt den har tråden en stund nu och det känns som någon eller några får lite för lite ligga
Lägg ut en tråd! Det borde ju finnas massor med folk med egen mark där man kan åka. Då gäller ju inte terränglagen. Jag kan säkert ordna några hektar utanför Södertälje om det är några som vill leka.
Som sagt Midget... man får inte ens köra på sin egna mark utan länsstyrelsen tillåtelse. Gör man det ändå så bryter man mot terrängkörningslagen...
Såja, såja, nu skjuter du på budbäraren.Jag är ingen kommunal tjänsteman som tar några beslut, jag arbetar bara åt kommunen och får ju reda på vad som händer, du påstår att skadorna skulle vara begränsade, du har ingen aning om vad du talar om.Du vet ingenting, du antar och gör antaganden till sanning, problemet ÄR grupper och enskilda som kör sönder.Dom måste ha kört i ett 20 år gammalt spår, vad vet du om det?.Hjulingar HAR på senare tid tagit sig längre ut i våtmarkerna.Du föringar problemet, du talar om hetsjakt, känner du dig träffad?,man får lätt uppfattningen att du egentligen tycker att det är helt ok att svarva runt i markerna.Som sagt en liten minoritet ser på ett effektivt sätt till att förstöra för en majoritet.
Modernt skogsbruk ställer till oerhörd skada precis som du säger, markberedning ser för jävligt ut.Men i Botkyrka är inte problemet körning på marker som vi ser på dina bilder.Där kör man och förstör i NATURRESERVATEN; en oerhört stor skillnad, i ett reservat bedrivs "skogsproduktion" för att gynna olika arter av både växter och djur.Känsliga våtmarker körs sönder av en liten klick hjulingåkare som tycker att det är helt ok att köra sönder ett reservat.Varför gör man det?. Jo man tänker bara på sig själv och skiter i andra.Att ett reservat har andra värden än som ett område att köra hjuling på, det har man inte förståndsgåvor att förstå, nej att köra sönder så mycket mark, växter och djur som möjligt är uppenbart det enda som skramlar runt i deras förkrymta små hjärnor.Och som jag sagt tidigare, jag arbetar som entreprenör åt kommunen och känner givetvis tjänstemännen. Det är naturvårdarnas "arbete" som körs sönder.Sen ska dom tillsammans med ett antal markägare ta ställning till om lagliga leder ska utvecklas.Dom vet ju inte vilka det är som är skyldiga, alla dras över en kam.Alltså, "boven" kör ena dagen sönder reservaten, dagen därpå kommer "boven" och kräver en laglig led
helt rätt, ända gången man får köra på sin egen mark är om man har ett ärende utanför vägen tex om man ska fälla träd och tvunget behöver sin traktor eller hjuling. men men vem fan bryr sig när det är ens egen mark.finns säkert någon som är så laglydig så dom skulle anmäla sig sj i det fallet.ring ringpolisen: hejlagbrytaren: hej, jag skulle vilja anmäla mig sjpolisen: jasså vad har du gjort då?anmälaren: jo det är så att jag har varit en olydig pojke och kört på min egen mark för skojs skulle, ge mig böter så jag lär mig.Polisen: e du helt efterbliven eller? hej då!så kan det nog låta när någon från detta forum som är så livrädd för att bryta mot lagen skulle råka komma ut med ett hjulpar utanför vägområdet.
Detta är bara ett sjukt provocerade och totalt meningslöst inlägg... Jag kör själv i skogen. Men ibland får man se längre än vad näsan räcker. Moder natur ska överleva många tusen år till. Det man förstör, förstör man för kommande generationer. Så kör med respekt för skogen och djuren så har jag svårt att tro någon skulle hamna i kläm.
tur att ni inte kör med i vårt gäng för då hade ni nog fått nippran, för när vi kör då kör vi, vi stannar inte och vänder för att där råkar stå ett litet träd ivägen utan vi kör över det bara. jag vet det låter provocerande men vi har hus, jobb, familjer och andra hobbys så vi har varken tid eller energi till att starta en diskution med våran kommun om en laglig led, så enkelt sagt vi bara kör. sen givetvis så dödar vi inte massa djur och liknande under våra körningar.lagliga leder tror inte jag är lösningen, för om det finns fler som jag så söker vi ständigt nya utmaningar, och att köra i samma spår var gång ja då är det ingen utmaning. och va fan håll med om att lite spännande är det när man kör där man inte får.sen tror jag inte att detta med olaglig körning i skog är något stort problem i vårt land, häromkring har jag aldrig hört ett ont ord om fyrhjulingar, eller är det som så att skåningar ser lite mellan fingrarna när det gäller det mesta.