ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 ... 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon  (läst 18758 gånger)

Utloggad Bakke

  • Träsktroll
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 134
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ge mig ett lerhål!
    • Visa profil
Bakke
Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« skrivet: 24 april 2012 kl. 20:26:45 »
Då flera är intresserade av byggistruktion så kommer här en liten instruktion och info var ja köpt prylarna. Håll till godo!

Lampbyggsats med Mila-hus och 70mm reflektor
Hålborrade  lamphuset och använde en "kabel genomföring" till en el-motor som får tjäna som lamphållare samt att den samtidigt håller fast plåten till själva lampfoten.


Sett från baksidan



1mm-plåt bockade jag som lampfot, enkelt och bra!



Den färdiga lampan, monterad med två skruvar i hjälmskärmen.


Prylar jag använt är:
http://letro.se/default.asp?prodid=20929

http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenonkit-50-watt/12-sats-xenonkit-50-watt-slim-12-24-volt.html

http://www.humanhabit.se/se/xenon/kablage-och-kontakter/forlangningskabel-amp-kontakter.html

Således har jag fått en hjälmlampa för under 1000:-
Med effekt motsvarande 4-5 LED solopods.

//Bakke
Anmäl till moderator   Loggat
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Luthander

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 150
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Luthander
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #1 skrivet: 24 april 2012 kl. 20:50:26 »
 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Xplorer 400 -95
Outlander 1000XT -12 "Stulen".

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #2 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:08:55 »
Jag har för mig att man inte ska förlänga kablarna mellan lampa å ballast. Hur gjorde du? Ballasten i luvan eller?
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Bakke

  • Träsktroll
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 134
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ge mig ett lerhål!
    • Visa profil
Bakke
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #3 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:28:40 »
Citat från: StefanN skrivet 24 april 2012 kl. 21:08:55
Jag har för mig att man inte ska förlänga kablarna mellan lampa å ballast. Hur gjorde du? Ballasten i luvan eller?
Varför skulle man inte kunna göra det?
Nä ja har ballasten i innerfickan på jackan. Sen håller glasögonen kabeln på plats, kan ev komplettera med ett par bitar tejp :)
Anmäl till moderator   Loggat
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #4 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:31:01 »
Citat från: Bakke skrivet 24 april 2012 kl. 21:28:40
Varför skulle man inte kunna göra det?
Nä ja har ballasten i innerfickan på jackan. Sen håller glasögonen kabeln på plats, kan ev komplettera med ett par bitar tejp :)
Den biten minns jag inte  :lol:

Finfint om det fungerar att förlänga  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Bakke

  • Träsktroll
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 134
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ge mig ett lerhål!
    • Visa profil
Bakke
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #5 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:36:37 »
Citat från: StefanN skrivet 24 april 2012 kl. 21:31:01
Den biten minns jag inte  :lol:

Finfint om det fungerar att förlänga  ()p
Det enda man bör ha med i beräkningen är att det är högspänning mellan lampa och tändsteg.
Man bör således inte ha en ballast med inbygt tändsteg utan satsa på ett "slim-kit" med separat tändsteg. Då tejpar man tändsteget på hjälmen så slipper man risken för en stöt vid ev kabelbrott.
Anmäl till moderator   Loggat
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #6 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:37:02 »
intressant! det lamphuset verkar vara berömt i enduro-kretsar, mina enduro-polare har såna!
men är det inte risk att kabelgenomföringen i plast smälter?

när det gäller att förlänga kablarna på högspänningssidan så går det att förlänga dom MEN man måste se upp med att det är högspänning, ca 23kV där! det betyder att man ABSOLUT INTE ska skarva med sockerbitar, blir det blött och dom kommer emot huden så kan det bli riktigt obehagligt eftersom det inte bara är hög spänning som i ett elstängsel, utan det är även ganska hög strömstyrka, så det är direkt dödligt.
skarvar man med Duraseal krympskarv och gärna med vulktejp över alltihop så är man safe.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #7 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:37:33 »
Citat från: Bakke skrivet 24 april 2012 kl. 21:36:37
Det enda man bör ha med i beräkningen är att det är högspänning mellan lampa och tändsteg.
Man bör således inte ha en ballast med inbygt tändsteg utan satsa på ett "slim-kit" med separat tändsteg. Då tejpar man tändsteget på hjälmen så slipper man risken för en stöt vid ev kabelbrott.
du hann före!
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Bakke

  • Träsktroll
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 134
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ge mig ett lerhål!
    • Visa profil
Bakke
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #8 skrivet: 24 april 2012 kl. 22:06:01 »
Citat från: Oskar P skrivet 24 april 2012 kl. 21:37:02
intressant! det lamphuset verkar vara berömt i enduro-kretsar, mina enduro-polare har såna!
men är det inte risk att kabelgenomföringen i plast smälter?

Nä, Xenon utvecklar inte speciellt intensiv värme. Jag har använt denna lampa i ett par år nu och har aldrig bytt genomföringen och det finns inte ett märke i den.
Anmäl till moderator   Loggat
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #9 skrivet: 24 april 2012 kl. 23:38:58 »
Intressant!
...och kul att någon insatt delar med sig!

Du har ingen film från när du kör med denna lampa, utan lyse från mc?
...eller åtminstone nån bild på ljusbilden i skogen?

Jag har ännu inte testat xenon på krukan, mest pga att mina saker har en förmåga att gå sönder för "minsta lilla" och xenongrejer innehåller tex glas... ajaj.
När man körde med Osram-lampor så höll de nån månad i bästa fall, sen var de krossade.
...därför gick jag över till LED, det håller än.

Så, hur känsliga är dessa?

OCH, vad är det för spridningsvinkel på dessa, ungefär?

Jag gillar "allmänbelysning", dvs ingen spot som ögonen måste jaga i skogen... Osramlamporna fanns med 60 graders spridning och då var det ljust överallt.
...inte så långt iväg, men så nyfiken är jag inte.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Bakke

  • Träsktroll
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 134
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ge mig ett lerhål!
    • Visa profil
Bakke
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #10 skrivet: 24 april 2012 kl. 23:56:28 »
Citat från: Hydro skrivet 24 april 2012 kl. 23:38:58
Intressant!
...och kul att någon insatt delar med sig!

Du har ingen film från när du kör med denna lampa, utan lyse från mc?
...eller åtminstone nån bild på ljusbilden i skogen?

Jag har ännu inte testat xenon på krukan, mest pga att mina saker har en förmåga att gå sönder för "minsta lilla" och xenongrejer innehåller tex glas... ajaj.
När man körde med Osram-lampor så höll de nån månad i bästa fall, sen var de krossade.
...därför gick jag över till LED, det håller än.

Så, hur känsliga är dessa?

OCH, vad är det för spridningsvinkel på dessa, ungefär?

Jag gillar "allmänbelysning", dvs ingen spot som ögonen måste jaga i skogen... Osramlamporna fanns med 60 graders spridning och då var det ljust överallt.
...inte så långt iväg, men så nyfiken är jag inte.
Nu har jag inte någon data över spridningsvinkeln på denna, men den är stor i alla fall. Anledningen till att just denna reflektor blivit så populär i endurokretsar är just för att det inte finns någon centrerad punkt, utan de är ett oerhört stort upplysningsområde.
På hojarna har man ofta en större långtstrålande Xenonreflektor "Kåsalyse" för de öppna snabba partierna. Därefter förlitar man sig på hjälmlyset som lyser upp inom ca 50m där man är och det håll man tittar åt.
Jag kör med samma princip nu på hjulingen, långtstrålande lampor monterade på hjulingen.
Jag kan knäppa ett kort i morgon som påvisar hur det ser ut.

Beträffande hållbarheten så är det helt och hållet vilket lamphus man väljer att bygga på. I detta fallet är det ett aluminiumhus med kraftig gummilist runt glaset och det tål bra med stryk, visst kan man ha otur och krossa glaset men jag har ett gäng vurpor bakom mig och lampan ser fortfarande ut precis som den gjorde när ja byggde den.
Håller det för Enduro så håller det för ATV också ;)

Men ja kan lägga upp en bild i morgon kväll när det blivit mörkt.
Anmäl till moderator   Loggat
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad riro

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 401
  • Total likes: 0
    • Visa profil
riro
SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #11 skrivet: 25 april 2012 kl. 09:55:21 »
Mera instruktioner på samma tema:




Och lite billigare hus:
http://webshop.pmteknik.se/product_info.php?cPath=21&products_id=33
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 625i Max (RJWC, Viktad variator, Snorklar)
Loncin 110cc

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
 


Online just nu.

846 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 896. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info