Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon  (läst 13368 gånger)

Utloggad Bakke

Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« skrivet: 24 april 2012 kl. 20:26:45 »
Då flera är intresserade av byggistruktion så kommer här en liten instruktion och info var ja köpt prylarna. Håll till godo!

Lampbyggsats med Mila-hus och 70mm reflektor
Hålborrade  lamphuset och använde en "kabel genomföring" till en el-motor som får tjäna som lamphållare samt att den samtidigt håller fast plåten till själva lampfoten.


Sett från baksidan



1mm-plåt bockade jag som lampfot, enkelt och bra!



Den färdiga lampan, monterad med två skruvar i hjälmskärmen.


Prylar jag använt är:
http://letro.se/default.asp?prodid=20929

http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenonkit-50-watt/12-sats-xenonkit-50-watt-slim-12-24-volt.html

http://www.humanhabit.se/se/xenon/kablage-och-kontakter/forlangningskabel-amp-kontakter.html

Således har jag fått en hjälmlampa för under 1000:-
Med effekt motsvarande 4-5 LED solopods.

//Bakke
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Luthander

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #1 skrivet: 24 april 2012 kl. 20:50:26 »
 ()p
Polaris Xplorer 400 -95
Outlander 1000XT -12 "Stulen".

Utloggad StefanN

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #2 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:08:55 »
Jag har för mig att man inte ska förlänga kablarna mellan lampa å ballast. Hur gjorde du? Ballasten i luvan eller?
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Bakke

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #3 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:28:40 »
Jag har för mig att man inte ska förlänga kablarna mellan lampa å ballast. Hur gjorde du? Ballasten i luvan eller?
Varför skulle man inte kunna göra det?
Nä ja har ballasten i innerfickan på jackan. Sen håller glasögonen kabeln på plats, kan ev komplettera med ett par bitar tejp :)
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad StefanN

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #4 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:31:01 »
Varför skulle man inte kunna göra det?
Nä ja har ballasten i innerfickan på jackan. Sen håller glasögonen kabeln på plats, kan ev komplettera med ett par bitar tejp :)
Den biten minns jag inte  :lol:

Finfint om det fungerar att förlänga  ()p
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Bakke

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #5 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:36:37 »
Den biten minns jag inte  :lol:

Finfint om det fungerar att förlänga  ()p
Det enda man bör ha med i beräkningen är att det är högspänning mellan lampa och tändsteg.
Man bör således inte ha en ballast med inbygt tändsteg utan satsa på ett "slim-kit" med separat tändsteg. Då tejpar man tändsteget på hjälmen så slipper man risken för en stöt vid ev kabelbrott.
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Oskar P

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #6 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:37:02 »
intressant! det lamphuset verkar vara berömt i enduro-kretsar, mina enduro-polare har såna!
men är det inte risk att kabelgenomföringen i plast smälter?

när det gäller att förlänga kablarna på högspänningssidan så går det att förlänga dom MEN man måste se upp med att det är högspänning, ca 23kV där! det betyder att man ABSOLUT INTE ska skarva med sockerbitar, blir det blött och dom kommer emot huden så kan det bli riktigt obehagligt eftersom det inte bara är hög spänning som i ett elstängsel, utan det är även ganska hög strömstyrka, så det är direkt dödligt.
skarvar man med Duraseal krympskarv och gärna med vulktejp över alltihop så är man safe.
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Oskar P

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #7 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:37:33 »
Det enda man bör ha med i beräkningen är att det är högspänning mellan lampa och tändsteg.
Man bör således inte ha en ballast med inbygt tändsteg utan satsa på ett "slim-kit" med separat tändsteg. Då tejpar man tändsteget på hjälmen så slipper man risken för en stöt vid ev kabelbrott.
du hann före!
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Bakke

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #8 skrivet: 24 april 2012 kl. 22:06:01 »
intressant! det lamphuset verkar vara berömt i enduro-kretsar, mina enduro-polare har såna!
men är det inte risk att kabelgenomföringen i plast smälter?

Nä, Xenon utvecklar inte speciellt intensiv värme. Jag har använt denna lampa i ett par år nu och har aldrig bytt genomföringen och det finns inte ett märke i den.
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Hydro

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #9 skrivet: 24 april 2012 kl. 23:38:58 »
Intressant!
...och kul att någon insatt delar med sig!

Du har ingen film från när du kör med denna lampa, utan lyse från mc?
...eller åtminstone nån bild på ljusbilden i skogen?

Jag har ännu inte testat xenon på krukan, mest pga att mina saker har en förmåga att gå sönder för "minsta lilla" och xenongrejer innehåller tex glas... ajaj.
När man körde med Osram-lampor så höll de nån månad i bästa fall, sen var de krossade.
...därför gick jag över till LED, det håller än.

Så, hur känsliga är dessa?

OCH, vad är det för spridningsvinkel på dessa, ungefär?

Jag gillar "allmänbelysning", dvs ingen spot som ögonen måste jaga i skogen... Osramlamporna fanns med 60 graders spridning och då var det ljust överallt.
...inte så långt iväg, men så nyfiken är jag inte.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Bakke

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #10 skrivet: 24 april 2012 kl. 23:56:28 »
Intressant!
...och kul att någon insatt delar med sig!

Du har ingen film från när du kör med denna lampa, utan lyse från mc?
...eller åtminstone nån bild på ljusbilden i skogen?

Jag har ännu inte testat xenon på krukan, mest pga att mina saker har en förmåga att gå sönder för "minsta lilla" och xenongrejer innehåller tex glas... ajaj.
När man körde med Osram-lampor så höll de nån månad i bästa fall, sen var de krossade.
...därför gick jag över till LED, det håller än.

Så, hur känsliga är dessa?

OCH, vad är det för spridningsvinkel på dessa, ungefär?

Jag gillar "allmänbelysning", dvs ingen spot som ögonen måste jaga i skogen... Osramlamporna fanns med 60 graders spridning och då var det ljust överallt.
...inte så långt iväg, men så nyfiken är jag inte.
Nu har jag inte någon data över spridningsvinkeln på denna, men den är stor i alla fall. Anledningen till att just denna reflektor blivit så populär i endurokretsar är just för att det inte finns någon centrerad punkt, utan de är ett oerhört stort upplysningsområde.
På hojarna har man ofta en större långtstrålande Xenonreflektor "Kåsalyse" för de öppna snabba partierna. Därefter förlitar man sig på hjälmlyset som lyser upp inom ca 50m där man är och det håll man tittar åt.
Jag kör med samma princip nu på hjulingen, långtstrålande lampor monterade på hjulingen.
Jag kan knäppa ett kort i morgon som påvisar hur det ser ut.

Beträffande hållbarheten så är det helt och hållet vilket lamphus man väljer att bygga på. I detta fallet är det ett aluminiumhus med kraftig gummilist runt glaset och det tål bra med stryk, visst kan man ha otur och krossa glaset men jag har ett gäng vurpor bakom mig och lampan ser fortfarande ut precis som den gjorde när ja byggde den.
Håller det för Enduro så håller det för ATV också ;)

Men ja kan lägga upp en bild i morgon kväll när det blivit mörkt.
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad riro

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #11 skrivet: 25 april 2012 kl. 09:55:21 »
Mera instruktioner på samma tema:




Och lite billigare hus:
http://webshop.pmteknik.se/product_info.php?cPath=21&products_id=33
Goes 625i Max (RJWC, Viktad variator, Snorklar)
Loncin 110cc

 


Online just nu.

70 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 208. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tästat att bytt relä men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelät.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjälp med en ATV 110cc loncin motor det är att när jag klickar på startknappen så snurrar inte motorn runt har testat att hålla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som är laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet är SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme