Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon  (läst 14004 gånger)

Utloggad Bakke

Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« skrivet: 24 april 2012 kl. 20:26:45 »
Då flera är intresserade av byggistruktion så kommer här en liten instruktion och info var ja köpt prylarna. Håll till godo!

Lampbyggsats med Mila-hus och 70mm reflektor
Hålborrade  lamphuset och använde en "kabel genomföring" till en el-motor som får tjäna som lamphållare samt att den samtidigt håller fast plåten till själva lampfoten.


Sett från baksidan



1mm-plåt bockade jag som lampfot, enkelt och bra!



Den färdiga lampan, monterad med två skruvar i hjälmskärmen.


Prylar jag använt är:
http://letro.se/default.asp?prodid=20929

http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenonkit-50-watt/12-sats-xenonkit-50-watt-slim-12-24-volt.html

http://www.humanhabit.se/se/xenon/kablage-och-kontakter/forlangningskabel-amp-kontakter.html

Således har jag fått en hjälmlampa för under 1000:-
Med effekt motsvarande 4-5 LED solopods.

//Bakke
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Luthander

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #1 skrivet: 24 april 2012 kl. 20:50:26 »
 ()p
Polaris Xplorer 400 -95
Outlander 1000XT -12 "Stulen".

Utloggad StefanN

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #2 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:08:55 »
Jag har för mig att man inte ska förlänga kablarna mellan lampa å ballast. Hur gjorde du? Ballasten i luvan eller?
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Bakke

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #3 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:28:40 »
Jag har för mig att man inte ska förlänga kablarna mellan lampa å ballast. Hur gjorde du? Ballasten i luvan eller?
Varför skulle man inte kunna göra det?
Nä ja har ballasten i innerfickan på jackan. Sen håller glasögonen kabeln på plats, kan ev komplettera med ett par bitar tejp :)
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad StefanN

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #4 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:31:01 »
Varför skulle man inte kunna göra det?
Nä ja har ballasten i innerfickan på jackan. Sen håller glasögonen kabeln på plats, kan ev komplettera med ett par bitar tejp :)
Den biten minns jag inte  :lol:

Finfint om det fungerar att förlänga  ()p
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Bakke

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #5 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:36:37 »
Den biten minns jag inte  :lol:

Finfint om det fungerar att förlänga  ()p
Det enda man bör ha med i beräkningen är att det är högspänning mellan lampa och tändsteg.
Man bör således inte ha en ballast med inbygt tändsteg utan satsa på ett "slim-kit" med separat tändsteg. Då tejpar man tändsteget på hjälmen så slipper man risken för en stöt vid ev kabelbrott.
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Oskar P

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #6 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:37:02 »
intressant! det lamphuset verkar vara berömt i enduro-kretsar, mina enduro-polare har såna!
men är det inte risk att kabelgenomföringen i plast smälter?

när det gäller att förlänga kablarna på högspänningssidan så går det att förlänga dom MEN man måste se upp med att det är högspänning, ca 23kV där! det betyder att man ABSOLUT INTE ska skarva med sockerbitar, blir det blött och dom kommer emot huden så kan det bli riktigt obehagligt eftersom det inte bara är hög spänning som i ett elstängsel, utan det är även ganska hög strömstyrka, så det är direkt dödligt.
skarvar man med Duraseal krympskarv och gärna med vulktejp över alltihop så är man safe.
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Oskar P

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #7 skrivet: 24 april 2012 kl. 21:37:33 »
Det enda man bör ha med i beräkningen är att det är högspänning mellan lampa och tändsteg.
Man bör således inte ha en ballast med inbygt tändsteg utan satsa på ett "slim-kit" med separat tändsteg. Då tejpar man tändsteget på hjälmen så slipper man risken för en stöt vid ev kabelbrott.
du hann före!
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Bakke

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #8 skrivet: 24 april 2012 kl. 22:06:01 »
intressant! det lamphuset verkar vara berömt i enduro-kretsar, mina enduro-polare har såna!
men är det inte risk att kabelgenomföringen i plast smälter?

Nä, Xenon utvecklar inte speciellt intensiv värme. Jag har använt denna lampa i ett par år nu och har aldrig bytt genomföringen och det finns inte ett märke i den.
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad Hydro

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #9 skrivet: 24 april 2012 kl. 23:38:58 »
Intressant!
...och kul att någon insatt delar med sig!

Du har ingen film från när du kör med denna lampa, utan lyse från mc?
...eller åtminstone nån bild på ljusbilden i skogen?

Jag har ännu inte testat xenon på krukan, mest pga att mina saker har en förmåga att gå sönder för "minsta lilla" och xenongrejer innehåller tex glas... ajaj.
När man körde med Osram-lampor så höll de nån månad i bästa fall, sen var de krossade.
...därför gick jag över till LED, det håller än.

Så, hur känsliga är dessa?

OCH, vad är det för spridningsvinkel på dessa, ungefär?

Jag gillar "allmänbelysning", dvs ingen spot som ögonen måste jaga i skogen... Osramlamporna fanns med 60 graders spridning och då var det ljust överallt.
...inte så långt iväg, men så nyfiken är jag inte.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Bakke

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #10 skrivet: 24 april 2012 kl. 23:56:28 »
Intressant!
...och kul att någon insatt delar med sig!

Du har ingen film från när du kör med denna lampa, utan lyse från mc?
...eller åtminstone nån bild på ljusbilden i skogen?

Jag har ännu inte testat xenon på krukan, mest pga att mina saker har en förmåga att gå sönder för "minsta lilla" och xenongrejer innehåller tex glas... ajaj.
När man körde med Osram-lampor så höll de nån månad i bästa fall, sen var de krossade.
...därför gick jag över till LED, det håller än.

Så, hur känsliga är dessa?

OCH, vad är det för spridningsvinkel på dessa, ungefär?

Jag gillar "allmänbelysning", dvs ingen spot som ögonen måste jaga i skogen... Osramlamporna fanns med 60 graders spridning och då var det ljust överallt.
...inte så långt iväg, men så nyfiken är jag inte.
Nu har jag inte någon data över spridningsvinkeln på denna, men den är stor i alla fall. Anledningen till att just denna reflektor blivit så populär i endurokretsar är just för att det inte finns någon centrerad punkt, utan de är ett oerhört stort upplysningsområde.
På hojarna har man ofta en större långtstrålande Xenonreflektor "Kåsalyse" för de öppna snabba partierna. Därefter förlitar man sig på hjälmlyset som lyser upp inom ca 50m där man är och det håll man tittar åt.
Jag kör med samma princip nu på hjulingen, långtstrålande lampor monterade på hjulingen.
Jag kan knäppa ett kort i morgon som påvisar hur det ser ut.

Beträffande hållbarheten så är det helt och hållet vilket lamphus man väljer att bygga på. I detta fallet är det ett aluminiumhus med kraftig gummilist runt glaset och det tål bra med stryk, visst kan man ha otur och krossa glaset men jag har ett gäng vurpor bakom mig och lampan ser fortfarande ut precis som den gjorde när ja byggde den.
Håller det för Enduro så håller det för ATV också ;)

Men ja kan lägga upp en bild i morgon kväll när det blivit mörkt.
Sålänge styret är ovanför ytan har du inte badat!

Can-am Renegade 1000 XXC -2012
Full HMF Dual-pipe, Dalton variator mm

•Såld• Can-am Outlander 800 x MR -2011
Full Muzzy, Digitune, Dalton variator mm

•Såld• Kawasaki Bruteforce 750 -2009
Full Muzzy, Copperhead, EPI Variator mm

Utloggad riro

SV: Bygginstruktion: Hjälmlyse Xenon
« Svar #11 skrivet: 25 april 2012 kl. 09:55:21 »
Mera instruktioner på samma tema:




Och lite billigare hus:
http://webshop.pmteknik.se/product_info.php?cPath=21&products_id=33
Goes 625i Max (RJWC, Viktad variator, Snorklar)
Loncin 110cc

 


Online just nu.

221 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, doggcrap,
Flest online idag: 281. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en fråga på polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten på lyset på styret men får inget lys varken där eller där nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. Något annat man också måste göra.? Tack på förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha då verkar det bli 180kr i skatt på fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terränglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv på över 20kw och vill strypa den så jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under där man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs räknas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

    3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den på årsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: Någon som hört nåt nytt angående terränglagen? Den skulle vara färdigutredd 1a Oktober läste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, åkte på min smc wildcat 503 till jobbet ikväll. Låg på E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och då ser jag att tempvarnaren blinkar med väldigt svag belysning. Då var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lätt vid gaspådrag. Någon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen så har bara haft den någon månad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. års 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör även startreält. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och åkte en sväng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relät bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan är det som händer, maskinen har bara 54 timmars gångsida, måndagsexemplar?, hjälp vad kan ha hänt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
  • jasprojektet: tacksam för svar,,
    22 september 2019 kl. 15:35:46
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme