ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??  (läst 3679 gånger)

Utloggad Hipshot

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 103
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can Am i skogen - Ducati på vägen!
    • Visa profil
Hipshot
Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« skrivet: 7 april 2012 kl. 23:52:14 »
Outar mig som ett dumt spån nu....men...

Upplys en hopplöst okunnig om diffen bak på Outlander´s, överallt står det om visco look-diffen fram men inte ett ord nämns om diffen bak.....  Inte ens i instruktionsboken!  :rtfm: När jag kör med nyinköpet i 4wd mode känns det som om den är mekaniskt diffad bak hela tiden... När jag hissade den och bara kör bakhjulsdrift verkade den också vara helt diffad - Är det verkligen så? :hmmm:

På nätet hittar man ju en o annan länk om diff-olja, diffbyten mm men inget handfast.

På min tidigare Yamaha 450 fanns det ju en elektriskt inkopplingsbar diff för alla fyra hjulen i 4wd läge....men något liknande finns ju inte på Outlandern...

Skämmigt att jag inte ens vet om den ATV jag köpt har diff bak men jag skyller på att jag köpte den osett på auktion!!  :help: 
Anmäl till moderator   Loggat
Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
Lowest
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #1 skrivet: 8 april 2012 kl. 01:00:16 »
Den är stum bak alltså den driver lika på båda hjulen hela tiden.

Är väl lika på Yamaha 450 och när man trycker in knappen för diffen så är det bara fram den diffar.

(På min tidigare Yamaha 450 fanns det ju en elektriskt inkopplingsbar diff för alla fyra hjulen i 4wd läge) Bara för att diffknappen sitter där 4WDknappen sitter så är det inte diff på alla fyra hjulen.
Anmäl till moderator   Loggat
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #2 skrivet: 8 april 2012 kl. 08:07:42 »
Då måste det väl nöta på bakdäcken om man har i 2WD och ska göra en U sväng på asvalts väg.
Den har väl delad bakaxel men driver lika mycket på båda?  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hipshot

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 103
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can Am i skogen - Ducati på vägen!
    • Visa profil
Hipshot
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #3 skrivet: 8 april 2012 kl. 10:54:22 »
Citat från: Lowest skrivet  8 april 2012 kl. 01:00:16
Den är stum bak alltså den driver lika på båda hjulen hela tiden.

Är väl lika på Yamaha 450 och när man trycker in knappen för diffen så är det bara fram den diffar.

Tack för besked!  Då var det som jag trodde, bra det för det hade ju inte varit kul att inte ha diff bak!    :headbang:

Det märks när man svänger i låg fart att det "tuggar"  lite bak! I lite högre fart på asfalt märker jag inget, men då är ju svängarna inte så skarpa  (faaan törs knappt svänga alls, den går precis över 80 km/h på asfalt och det är ingen behaglig fart att åka i kurvor, Mudlite är inga slicks direkt...)    => mot skogen!! :DV
Anmäl till moderator   Loggat
Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #4 skrivet: 8 april 2012 kl. 11:51:20 »
Jo, det märks speciellt på grus när man svänger så river det upp lite från bakdäcket.

Har bara kört max 200 meter på asfalterad väg och det har redan nött lite på bakdäcken  :o

Får nog hålla mig till grusvägar och åkern  ':)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #5 skrivet: 8 april 2012 kl. 16:54:40 »
En fyrhjuling är ju rätt lätt så det hasar nog mest när man gör en vändning på asfalt. Skulle tro att det mesta slitaget blir när man åker fortare och däcken blir varma och man, då slits det nog lite mer i kurvor också så.
Sen är det ju olika mellan däcktyper hur tåliga dom är, originaldäcken är ju rätt snälla och ska funka allround. Och dom slits väl rätt fort, lika en del mjukare däck som är mest till för lera.
Men tex bighorn är väl kända för att vara rätt slitstarka.

Men kör där ni vill och lyckas ni slita ut däcken är det ju bara ett bra betyg på att ni använt maskinen och fått valuta för pengarna.
Rätt däcktryck är väl också viktigt, runt 0.3 är nog lagomt i många fall.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #6 skrivet: 8 april 2012 kl. 17:00:08 »
Kan ju tala om att vid asfaltskörning kommer framdäcken att ta slut långt före bakdäcken.
Våran 400 gick 350-400 mil asfalt sedan var framdäcken helt slut, bakdäcken hade fortfarande 1/3 av mönstret kvar.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #7 skrivet: 8 april 2012 kl. 17:30:54 »
Citat från: Pv544 skrivet  8 april 2012 kl. 16:54:40
En fyrhjuling är ju rätt lätt så det hasar nog mest när man gör en vändning på asfalt. Skulle tro att det mesta slitaget blir när man åker fortare och däcken blir varma och man, då slits det nog lite mer i kurvor också så.
Sen är det ju olika mellan däcktyper hur tåliga dom är, originaldäcken är ju rätt snälla och ska funka allround. Och dom slits väl rätt fort, lika en del mjukare däck som är mest till för lera.
Men tex bighorn är väl kända för att vara rätt slitstarka.

Men kör där ni vill och lyckas ni slita ut däcken är det ju bara ett bra betyg på att ni använt maskinen och fått valuta för pengarna.
Rätt däcktryck är väl också viktigt, runt 0.3 är nog lagomt i många fall.

Ska det bara vara 0.3?
När jag fick maskinen från åf var det 0.5 i däcken så jag får nog ta och sänka däcktrycket lite.

Citat från: jaas skrivet  8 april 2012 kl. 17:00:08
Kan ju tala om att vid asfaltskörning kommer framdäcken att ta slut långt före bakdäcken.
Våran 400 gick 350-400 mil asfalt sedan var framdäcken helt slut, bakdäcken hade fortfarande 1/3 av mönstret kvar.

Gissar på att det beror på hjulinställningen?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #8 skrivet: 8 april 2012 kl. 18:38:03 »
Det beror väl på lite körningen vilket däcktryck som är mest lämpligt, i terräng så är det väl bra med lite mjukare för bättre fäste och komfort.
På väg kan man väl ha lite mer, men ofta kanske man vill ha något som funkar bra både och.
Sen är det väl olika på olika däck, borde väl stå rekommendationer i instruktionsboken.

Ibland med nya däck kan man ju ha lite högre för att få däcken att sätta sig riktigt och att dom ska bli runda och fina. Ibland kan dom ha blivit lite orunda under transport eller i lager.

Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #9 skrivet: 8 april 2012 kl. 20:33:06 »
Slitaget på framhjulen beror säkert på hjulinställningen, som du kan göra väldigt lite åt på en 400. Men mest är det nog sidokrafterna som blir i kurvorna som tar på däcken.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Hipshot

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 103
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can Am i skogen - Ducati på vägen!
    • Visa profil
Hipshot
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #10 skrivet: 8 april 2012 kl. 23:09:46 »
..kollar man på min 400 bakifrån ser den lite "nedsjunken" ut = stötdämparna på det mjukaste. Det borde ju mer slitage på insidan av bakdäcken, men jag skulle gärna hissa upp den => styvare stötdämpare. Vill åt markfrigången.

Men vare sig det eller framvagnsinställningen tror jag påverkar däckslitaget nämnvärt....jag o far min har haft 4-hjulingar i 25 år, alltid varit arbetsmaskiner och alltid så har däcken tagit slit rätt jämnt... men så har vi inte kört månmga mil asfalt heller.   400:an är också en terrängskoter så stum diff bak blir bra!

Tror vi körde den första Kawasakin i 8 år på första uppsättningen orginaldäcken - den gick mest på grusväg, åker o äng... men sen var de riktigt slut  hehe  slicks!
Anmäl till moderator   Loggat
Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!

Utloggad 1234

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1057
  • Total likes: 0
    • Visa profil
1234
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #11 skrivet: 10 april 2012 kl. 16:38:47 »

Gissar på att det beror på hjulinställningen?
[/quote]


beror inte på hjulinställning, beror på att framdäcken "släpar" när man kör med 2wd.
mina duro buffalo är helt slut fram men nästan nya bak efter ca 800mil blandad körning
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
 


Online just nu.

648 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 668. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info