ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??  (läst 2347 gånger)

Utloggad Hipshot

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 103
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can Am i skogen - Ducati på vägen!
    • Visa profil
Hipshot
Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« skrivet: 7 april 2012 kl. 23:52:14 »
  • Citera
Outar mig som ett dumt spån nu....men...

Upplys en hopplöst okunnig om diffen bak på Outlander´s, överallt står det om visco look-diffen fram men inte ett ord nämns om diffen bak.....  Inte ens i instruktionsboken!  :rtfm: När jag kör med nyinköpet i 4wd mode känns det som om den är mekaniskt diffad bak hela tiden... När jag hissade den och bara kör bakhjulsdrift verkade den också vara helt diffad - Är det verkligen så? :hmmm:

På nätet hittar man ju en o annan länk om diff-olja, diffbyten mm men inget handfast.

På min tidigare Yamaha 450 fanns det ju en elektriskt inkopplingsbar diff för alla fyra hjulen i 4wd läge....men något liknande finns ju inte på Outlandern...

Skämmigt att jag inte ens vet om den ATV jag köpt har diff bak men jag skyller på att jag köpte den osett på auktion!!  :help: 
Anmäl till moderator   Loggat
Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
    • http://www.nostalgicclub.se
Lowest
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #1 skrivet: 8 april 2012 kl. 01:00:16 »
  • Citera
Den är stum bak alltså den driver lika på båda hjulen hela tiden.

Är väl lika på Yamaha 450 och när man trycker in knappen för diffen så är det bara fram den diffar.

(På min tidigare Yamaha 450 fanns det ju en elektriskt inkopplingsbar diff för alla fyra hjulen i 4wd läge) Bara för att diffknappen sitter där 4WDknappen sitter så är det inte diff på alla fyra hjulen.
Anmäl till moderator   Loggat
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #2 skrivet: 8 april 2012 kl. 08:07:42 »
  • Citera
Då måste det väl nöta på bakdäcken om man har i 2WD och ska göra en U sväng på asvalts väg.
Den har väl delad bakaxel men driver lika mycket på båda?  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hipshot

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 103
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can Am i skogen - Ducati på vägen!
    • Visa profil
Hipshot
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #3 skrivet: 8 april 2012 kl. 10:54:22 »
  • Citera
Citat från: Lowest skrivet  8 april 2012 kl. 01:00:16
Den är stum bak alltså den driver lika på båda hjulen hela tiden.

Är väl lika på Yamaha 450 och när man trycker in knappen för diffen så är det bara fram den diffar.

Tack för besked!  Då var det som jag trodde, bra det för det hade ju inte varit kul att inte ha diff bak!    :headbang:

Det märks när man svänger i låg fart att det "tuggar"  lite bak! I lite högre fart på asfalt märker jag inget, men då är ju svängarna inte så skarpa  (faaan törs knappt svänga alls, den går precis över 80 km/h på asfalt och det är ingen behaglig fart att åka i kurvor, Mudlite är inga slicks direkt...)    => mot skogen!! :DV
Anmäl till moderator   Loggat
Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #4 skrivet: 8 april 2012 kl. 11:51:20 »
  • Citera
Jo, det märks speciellt på grus när man svänger så river det upp lite från bakdäcket.

Har bara kört max 200 meter på asfalterad väg och det har redan nött lite på bakdäcken  :o

Får nog hålla mig till grusvägar och åkern  ':)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #5 skrivet: 8 april 2012 kl. 16:54:40 »
  • Citera
En fyrhjuling är ju rätt lätt så det hasar nog mest när man gör en vändning på asfalt. Skulle tro att det mesta slitaget blir när man åker fortare och däcken blir varma och man, då slits det nog lite mer i kurvor också så.
Sen är det ju olika mellan däcktyper hur tåliga dom är, originaldäcken är ju rätt snälla och ska funka allround. Och dom slits väl rätt fort, lika en del mjukare däck som är mest till för lera.
Men tex bighorn är väl kända för att vara rätt slitstarka.

Men kör där ni vill och lyckas ni slita ut däcken är det ju bara ett bra betyg på att ni använt maskinen och fått valuta för pengarna.
Rätt däcktryck är väl också viktigt, runt 0.3 är nog lagomt i många fall.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #6 skrivet: 8 april 2012 kl. 17:00:08 »
  • Citera
Kan ju tala om att vid asfaltskörning kommer framdäcken att ta slut långt före bakdäcken.
Våran 400 gick 350-400 mil asfalt sedan var framdäcken helt slut, bakdäcken hade fortfarande 1/3 av mönstret kvar.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #7 skrivet: 8 april 2012 kl. 17:30:54 »
  • Citera
Citat från: Pv544 skrivet  8 april 2012 kl. 16:54:40
En fyrhjuling är ju rätt lätt så det hasar nog mest när man gör en vändning på asfalt. Skulle tro att det mesta slitaget blir när man åker fortare och däcken blir varma och man, då slits det nog lite mer i kurvor också så.
Sen är det ju olika mellan däcktyper hur tåliga dom är, originaldäcken är ju rätt snälla och ska funka allround. Och dom slits väl rätt fort, lika en del mjukare däck som är mest till för lera.
Men tex bighorn är väl kända för att vara rätt slitstarka.

Men kör där ni vill och lyckas ni slita ut däcken är det ju bara ett bra betyg på att ni använt maskinen och fått valuta för pengarna.
Rätt däcktryck är väl också viktigt, runt 0.3 är nog lagomt i många fall.

Ska det bara vara 0.3?
När jag fick maskinen från åf var det 0.5 i däcken så jag får nog ta och sänka däcktrycket lite.

Citat från: jaas skrivet  8 april 2012 kl. 17:00:08
Kan ju tala om att vid asfaltskörning kommer framdäcken att ta slut långt före bakdäcken.
Våran 400 gick 350-400 mil asfalt sedan var framdäcken helt slut, bakdäcken hade fortfarande 1/3 av mönstret kvar.

Gissar på att det beror på hjulinställningen?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #8 skrivet: 8 april 2012 kl. 18:38:03 »
  • Citera
Det beror väl på lite körningen vilket däcktryck som är mest lämpligt, i terräng så är det väl bra med lite mjukare för bättre fäste och komfort.
På väg kan man väl ha lite mer, men ofta kanske man vill ha något som funkar bra både och.
Sen är det väl olika på olika däck, borde väl stå rekommendationer i instruktionsboken.

Ibland med nya däck kan man ju ha lite högre för att få däcken att sätta sig riktigt och att dom ska bli runda och fina. Ibland kan dom ha blivit lite orunda under transport eller i lager.

Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #9 skrivet: 8 april 2012 kl. 20:33:06 »
  • Citera
Slitaget på framhjulen beror säkert på hjulinställningen, som du kan göra väldigt lite åt på en 400. Men mest är det nog sidokrafterna som blir i kurvorna som tar på däcken.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Hipshot

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 103
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can Am i skogen - Ducati på vägen!
    • Visa profil
Hipshot
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #10 skrivet: 8 april 2012 kl. 23:09:46 »
  • Citera
..kollar man på min 400 bakifrån ser den lite "nedsjunken" ut = stötdämparna på det mjukaste. Det borde ju mer slitage på insidan av bakdäcken, men jag skulle gärna hissa upp den => styvare stötdämpare. Vill åt markfrigången.

Men vare sig det eller framvagnsinställningen tror jag påverkar däckslitaget nämnvärt....jag o far min har haft 4-hjulingar i 25 år, alltid varit arbetsmaskiner och alltid så har däcken tagit slit rätt jämnt... men så har vi inte kört månmga mil asfalt heller.   400:an är också en terrängskoter så stum diff bak blir bra!

Tror vi körde den första Kawasakin i 8 år på första uppsättningen orginaldäcken - den gick mest på grusväg, åker o äng... men sen var de riktigt slut  hehe  slicks!
Anmäl till moderator   Loggat
Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!

Utloggad 1234

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1057
  • Total likes: 0
    • Visa profil
1234
SV: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
« Svar #11 skrivet: 10 april 2012 kl. 16:38:47 »
  • Citera

Gissar på att det beror på hjulinställningen?
[/quote]


beror inte på hjulinställning, beror på att framdäcken "släpar" när man kör med 2wd.
mina duro buffalo är helt slut fram men nästan nya bak efter ca 800mil blandad körning
Anmäl till moderator   Loggat

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Diff/typ av diff bak på Outlande 400??
 


Online just nu.

94 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 126. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Lernbopeter: Vilket variatorkit passar bäst till en sportsman 1000xp 2019 med 27"  hjul! //peter
    31 december 2020 kl. 16:16:19
  • Blix: Nålen kan böka till det på vissa kinaförgasre. Kolla så flotören rör sig fritt.
    23 december 2020 kl. 16:58:35
  • EmilP: Hjälp!, jag vet inte vad som är fel på min kina atv. Jag har gnista, kompression och även nyrengjord förgasare. När jag startar den så går denpå tomgång men så fort jag gasar "även i neutral" så boggar den och ibland så börjar den att gå vanligt. Motorn går även väldigt ojämnt men timingen är korrekt. vad kan det vara? (Den gick klockrent kvällen innan och jag rörde den inte under natten.)
    22 december 2020 kl. 14:03:43
  • Jupiter: Är det oljetrycket hade jag varit lite orolig......
    15 november 2020 kl. 15:58:11
  • KnaZ: funderar vars man kan hitta växellådsolja?
    15 november 2020 kl. 15:24:39
  • KnaZ: varningslampa för olja blinkar å piper, kollat fram å bakdiff samt motorolja
    15 november 2020 kl. 15:23:49
  • KnaZ: nån som e haj på goes
    15 november 2020 kl. 15:22:50
  • KnaZ: halloj
    15 november 2020 kl. 15:22:07
  • Blix: Jupiter. Jag kör rätt ofta. Har en polare som kör bakhjulsdrivet som hänger med ibland.
    3 november 2020 kl. 17:51:03
  • Jupiter: Finns det nån bana eller spår i närheten av Karlskrona?
    1 november 2020 kl. 22:45:39
  • Blix: Är det någon körning kring karlskrona nu för tiden?
    1 november 2020 kl. 11:04:52
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
  • SMF 2.0.17 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID