Om man stannar och slår av maskinen så ta även av hjälmen då blir hästen lugnare. Det berättade en som vi mötte i skogen på häst och det verkar funka vad vi märkt.
Och med lite god vilja från vår sida så har vi vunnit några muntare miner vilket vi behöver då många, häst folk eller inte ser på oss hjulingsåkare med onda ögon. En lite ansträngning ger så mycket tillbaka.
Ömsesidig respekt är som sagt det som gäller + sunt förnuft. Har fötterna i bägge världar då jag både är fyrhjulingfantast och hästägare/ryttare.Kan hålla med att har man inte en trafiksäker häst ska man inte ge sig ut i trafik.Men möten blir det. Det är oundvikligt. Visar man varandra respekt i det läget ska det förhoppningsvis flyta på fint. Ser man som hojåkare att hästen du möter blir nervös, så är rådet att stanna och ta av sig hjälmen o pratat jättebra. Men även ryttaren måste vara tydlig med hur dom vill att fordonsföraren ska göra i nervösa situationer. Vinka förbi om det går, Be om att de ska sakta farten eller stanna om det är nödvändigt. Tyvär måste jag säga att många av hästfolket beter sig väldigt illa ofta. Min erfarenhet säger att det är en stor procent av stollar i hästvärlden Håller på med westernridning. Ett bra exempel på maskin och häst i samspel: Inte jag dock. Tog bara en dummy roping film från youtube