ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Hur körde ni in eran maskin?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Hur körde ni in eran maskin?  (läst 6316 gånger)

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #12 skrivet: 5 april 2012 kl. 15:41:34 »
Citat från: Emil_98 skrivet  3 april 2012 kl. 11:00:55
Jag har sökt lite och vissa säger att man ska köra in den hårt medans andra säger lugnt :dntknow:

Jag får nog min nya outlander 400 nu i veckan, som jag då måste köra in och tänker höra hur ni gjorde vid inkörningen?

Körde ni in eran maskin hårt eller lugnt?
Hur går den nu efteråt isåfall?
I manuallen på i stort sett alla motorfordon, motorsågar, redskap av olika slag, båtmotorer nämns att en viss inkörning ska göras.Det som brukar nämnas är att inkörningen ska ske med varierande belastning, aldrig hårdbelasta under längre tid, men det är ju rätt självklart att inte trycka tummen i botten i flera kilometer eller att inte dra ett tungt släp uppför på fullgas någon längre sträcka.
Mvh anders ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #13 skrivet: 5 april 2012 kl. 17:00:11 »
bästa inkörningen enligt mig och många motorrenoverare
är att först varmköra ordentligt med mycket låg belastning, sen ger man halv gas några sekunder och motorbroms några sekunder, och upprepar detta ett par gånger, sen kör man återigen lungt (ej mer än halv gas denna gången) och efter nån timme kan man ge 75% gas och variera med motorbroms ner till stillastående, samt 75%gas igen upp till marschfart.
efter att ha upprepat det några ggr kan man ge full gas från stillastående upp till marschfart (inga höga varv), och motorbromsa ner till stillastående vilket ska upprepas återigen.
sen är det bara att undvika höga varv och monoton körning på höga varv de första 20- timmarna.
denna procedur gör att kolvringarna slipar till sig mot cylindern medan krysshoningen i cyl fortfarande är färsk, vilket ger bättre tätning, motorbromsningen är till för att återsmörja kolvringarna efter att dom slipar in sig under gaspådraget.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad tomas l

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
tomas l
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #14 skrivet: 5 april 2012 kl. 21:26:56 »
5 mil blandad körning sen flera lånturer gasen i bott flera mil i sträck ofta med passagerare
har gått ca 250 mil nu utan problem
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #15 skrivet: 6 april 2012 kl. 08:58:02 »
Citat från: Oskar P skrivet  5 april 2012 kl. 17:00:11
bästa inkörningen enligt mig och många motorrenoverare
är att först varmköra ordentligt med mycket låg belastning, sen ger man halv gas några sekunder och motorbroms några sekunder, och upprepar detta ett par gånger, sen kör man återigen lungt (ej mer än halv gas denna gången) och efter nån timme kan man ge 75% gas och variera med motorbroms ner till stillastående, samt 75%gas igen upp till marschfart.
efter att ha upprepat det några ggr kan man ge full gas från stillastående upp till marschfart (inga höga varv), och motorbromsa ner till stillastående vilket ska upprepas återigen.
sen är det bara att undvika höga varv och monoton körning på höga varv de första 20- timmarna.
denna procedur gör att kolvringarna slipar till sig mot cylindern medan krysshoningen i cyl fortfarande är färsk, vilket ger bättre tätning, motorbromsningen är till för att återsmörja kolvringarna efter att dom slipar in sig under gaspådraget.

Räcker det med att jag gör det en gång och sedan kör som vanligt eller måste det upprepas hela tiden?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #16 skrivet: 6 april 2012 kl. 09:09:33 »
Under dom första 20 timmarna Emil. ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #17 skrivet: 6 april 2012 kl. 09:11:22 »
Citat från: anersimyra skrivet  6 april 2012 kl. 09:09:33
Under dom första 20 timmarna Emil. ()p
Okej, då går jag ut och fortsätter i 20 timmar till  ()p ;)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #18 skrivet: 6 april 2012 kl. 09:21:11 »
Citat från: Emil_98 skrivet  6 april 2012 kl. 09:11:22
Okej, då går jag ut och fortsätter i 20 timmar till  ()p ;)
STOPP DÄR EMIL!!!. Räkna bort dom timmar du redan kört ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad ATM_Patrik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 271
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Trollhättan/Sjuntorp
    • Visa profil
ATM_Patrik
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #19 skrivet: 6 april 2012 kl. 10:09:56 »
Har maskinen gått varm ett par gånger under lungn körning bara så kan du använda den som vanligt sedan.. Som Stenmark sa " D bar åk"  ()p

Anmäl till moderator   Loggat
Can-am Outlander 1000 XT-P 2013

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #20 skrivet: 6 april 2012 kl. 10:48:12 »
Citat från: Emil_98 skrivet  6 april 2012 kl. 08:58:02
Räcker det med att jag gör det en gång och sedan kör som vanligt eller måste det upprepas hela tiden?
den där proceduren med halv gas-motorbroms och full gas-motorbroms kan du göra rätt tidigt, kör först lungt en timme med maskinen när du precis fått den så du ser att allt fungerar och och testa hög&låg och 4wd samt bromsarna (som ska bromsas in genom ett par upprepade hårda inbromsningar från ca 40km/h till stillastående.)

efter detta gör du kolvrings-inkörningsproceduren, och efter det kan du köra som vanligt, men som sagt, undvika höga varvtal under längre tid de första 20 tim.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #21 skrivet: 6 april 2012 kl. 13:10:07 »
Citat från: Oskar P skrivet  6 april 2012 kl. 10:48:12
den där proceduren med halv gas-motorbroms och full gas-motorbroms kan du göra rätt tidigt, kör först lungt en timme med maskinen när du precis fått den så du ser att allt fungerar och och testa hög&låg och 4wd samt bromsarna (som ska bromsas in genom ett par upprepade hårda inbromsningar från ca 40km/h till stillastående.)

efter detta gör du kolvrings-inkörningsproceduren, och efter det kan du köra som vanligt, men som sagt, undvika höga varvtal under längre tid de första 20 tim.

Körde ganska hårt första timmen med maskinen, den borde väl inte tagit någon skada av det?  :-\

Läste i instruktionsboken att man ska undvika kraftiga inbromsningar dem 50 första timmarna när variatorremmen är ny  :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #22 skrivet: 6 april 2012 kl. 13:18:54 »
Citat från: Emil_98 skrivet  6 april 2012 kl. 13:10:07
Körde ganska hårt första timmen med maskinen, den borde väl inte tagit någon skada av det?  :-\

Läste i instruktionsboken att man ska undvika kraftiga inbromsningar dem 50 första timmarna när variatorremmen är ny  :)
ja alltså det beror på vad du menar med hårt! som jag skrev så ska man belasta motorn gradvis hårdare och hårdare under korta perioder följt av motorbroms, men man ska absolut inte testa toppfarter eller ligga stumt en mil i sträck de första 20 timmarna.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Hur körde ni in eran maskin?
« Svar #23 skrivet: 6 april 2012 kl. 14:46:03 »
Det jag menar med hårt var att jag varierade mellan halv och full gas i början för att sedan sakta ner och höll på så  :P
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Hur körde ni in eran maskin?
 


Online just nu.

523 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 627. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info