Jag har sökt lite och vissa säger att man ska köra in den hårt medans andra säger lugnt Jag får nog min nya outlander 400 nu i veckan, som jag då måste köra in och tänker höra hur ni gjorde vid inkörningen?Körde ni in eran maskin hårt eller lugnt?Hur går den nu efteråt isåfall?
bästa inkörningen enligt mig och många motorrenoverareär att först varmköra ordentligt med mycket låg belastning, sen ger man halv gas några sekunder och motorbroms några sekunder, och upprepar detta ett par gånger, sen kör man återigen lungt (ej mer än halv gas denna gången) och efter nån timme kan man ge 75% gas och variera med motorbroms ner till stillastående, samt 75%gas igen upp till marschfart.efter att ha upprepat det några ggr kan man ge full gas från stillastående upp till marschfart (inga höga varv), och motorbromsa ner till stillastående vilket ska upprepas återigen.sen är det bara att undvika höga varv och monoton körning på höga varv de första 20- timmarna.denna procedur gör att kolvringarna slipar till sig mot cylindern medan krysshoningen i cyl fortfarande är färsk, vilket ger bättre tätning, motorbromsningen är till för att återsmörja kolvringarna efter att dom slipar in sig under gaspådraget.
Under dom första 20 timmarna Emil.
Okej, då går jag ut och fortsätter i 20 timmar till
Räcker det med att jag gör det en gång och sedan kör som vanligt eller måste det upprepas hela tiden?
den där proceduren med halv gas-motorbroms och full gas-motorbroms kan du göra rätt tidigt, kör först lungt en timme med maskinen när du precis fått den så du ser att allt fungerar och och testa hög&låg och 4wd samt bromsarna (som ska bromsas in genom ett par upprepade hårda inbromsningar från ca 40km/h till stillastående.)efter detta gör du kolvrings-inkörningsproceduren, och efter det kan du köra som vanligt, men som sagt, undvika höga varvtal under längre tid de första 20 tim.
Körde ganska hårt första timmen med maskinen, den borde väl inte tagit någon skada av det? Läste i instruktionsboken att man ska undvika kraftiga inbromsningar dem 50 första timmarna när variatorremmen är ny