man kan faktiskt visa lite hänsyn mot naturen, som vi ju ändå i grund och botten kommer från om nån hajar det....även om detta låter som "stockholmspolitikerfittegnäll" så är jag ingen miljöpartist, och jag gillar inte det miljöpartiet gör, men jag respekterar naturen och förstår att man inte bara kan ta utan att ge nåt tillbaka, den här världen har blivit helt jävla sjuk, det är bara vinster och kapital och siffror som räknas, sålänge det går att tjäna nåt på det, eller att man får ut nåt av det så gör man det till varje pris.. respekt för naturen och människan sätts i andrahand, blandannat av såna extremoptimistiska framåtsträvare som pontus, allt ska va nytt och flådigt och utvecklingen ska hela tiden gå framåt och allt ska skruvas upp och maximeras, man ska "få ut mesta möjliga" av sin tid på hjulingen, till vilket pris som helst, och man skiter blankt i om man river sönder känsliga underlag eller stör folk som inte vill bli störda, en maskin kan låta gött utan att låta störande, t.ex. en moppe utan insats låter inte ett dugg goare än med insats, däremot stör den mycket mer, vilket iphone/dataspelshjärnorna som kör dom inte begriper..det har flera gånger kommit upp trådar här om ATV-förare som kört sönder naturreservat utan hänsyn, visst det va säkert roligt för dom just för stunden, men vad händer sen?har läst att i USA har man börjat få mer och mer problem med förare till motorstarka ATV/UTV som bara är ute efter en sak, att leka. där finns nämligen lagliga leder i nationalparkerna att köra på, så folk som föredrar motorfordon kan komma ut i naturen och se sig omkring, åka på en utflykt i lugn takt och njuta av vacker natur, det har fungerat förr, innan maskiner med över 30 hästar blev vanliga, men nu funkar det inte, så där kommer det garanterat införas mer och mer förbud!alltså att det ska va så jävla svårt att fatta att naturen är ingen tävlingsbana, där kör man lugnt och visar hänsyn, träd ger man fan i att skada genom att använda stroppar, svampplockare/vandrare/joggare undviker man att reta upp genom att sakta ner, gå åt sidan och hälsa, visst finns dom som hatar allt motordrivet och ställer sig och gapar mot en ändå, men man kan då stanna och ta en diskussion, om det inte leder nån vart kan man ju alltid åka vidare.
va fan jag ville läsa om thundercaten och inga jävla miljö muppar. ni få väll starta en egen sida starta en klagomur för fan. här ska det stå om hur caten går och inget annat jävla dravel c-yaaaaaaaaaa
Problemet är ju att kommunekologerna kollar in vad vi har för oss på JUST den här sidan. Tro mig, jag arbetar nämligen i naturreservat med hjuling.Jag träffar flera gånger i veckan personerna som i mina trakter kommer att besluta om lagliga leder ska tillåtas. Jag vet EXAKT hur dom resonerar, ju fler bevis på olaglig terrängkörning, desto hårdare kommer dom motsätta sig lagliga leder eftersom hjulingåkare inte sköter sig ändå.På filmen vi ser kunde till exempelt ett litet lokalt bestånd av flodpärlmussla funnits som utan tvekan kunnat utrotas av denna körning.Så tänk på att kommunekologerna tillsammans med flera markägare kollar oss noga inför eventuella tillstånd för lagliga leder
Det kan finnas delfiner där också men det är bara ett antagande, precis som ditt.Om alla skötte sig så skulle behovet av lagliga leder försvinna helt, det är väl knappast så att man får belöning i form av en led om ändå ingen kör?Dravel på hög nivå..
Hur man än vrider och vänder på det så finns det nog bara ett recept för att minska "fulkörningen" och det är att skapa lagliga leder och körplatser. Man kommer inte åt alla men många.
Detta har jag tänkt på länge! Varför inte ha som i USA att man har utmärkta leder å områden att köra på? För att förhindra att man kör utanför leden kan man ha rejäla, å då menar jag rejäla, böter! Typ 1000:-/meter man är utanför leden. Här i norr har vi ju redan leder utmärkt men dock bara för skoter på vintern, hur skulle det vara att använda dom på sommaren? Tänk vilka arbetstillfällen det skulle ge, bygga broar/spångar, sätta upp skyltar/ledkryss, röja för lederna osv osv. Det jobbet skulle jag velat ha!