Det sitter inte en Warn på Goesen Nån ska få sig en smäll
Ha, ha nej men ytterligare råd om lina.Bauhaus Dyneema är en helrund och dyr lina som är väldigt bra.Deras 6mm är dock snarare 8 mm så det går inte på särskilt mycket.Marinbutiker säljer en dyneema som heter Pro-svart, 5 och 6mm.Den är inte svart utan grå.På en vinsch som rymmer 15 meter 5 mm vire får man lätt på 20 meter av 6mm linan.Det är snorenkelt att göra egna öglor, men detta är för omständligt och långt att beskriva att jag vore tvungen att bjuda alla här på
Har också hasplåtar på min, lossa bara de 2 m8 bultarna som håller wirestyrningen och fri släpp vinschen och dra ut wiren tills det tar stopp, lys lite med en lampa så ser du skruven på trumman. Eller om du är lat så bara korta upp wiren lite så kan du köra med den ett tag till
Ok, har du Warn.Bort med styrgrinden.Trumman har ett genomgående hål/spår som är vidare/bredare i ena änden.Viren/linan i en Warn är låst med en liten "axelbit" nästan exakt lika stor som en m5 mutter.Linan ska först stickas in genom den smalare öppningen, dras ut och tillbaks in i den bredare öppningen så att linan bildar en ögla.Du drar sen i linan tills öglan nästan är inne i trumman, då lägger du axelbiten eller en m5 mutter i öglan och drar åt tills linan fastnar ordentligt.För att göra detta smidigt ska den lilla öppningen vara vänd ifrån dig, du får alltså känna efter.Köper du egen Dyneema måste du själv göra en spets på linan annars går den inte att få dubell genom den mindre öppningen i trumman.Enklast är att tejpa ca 5 cm i änden och med en riktigt vass kniv skära en spets.Ett perfekt verktyg för att peta ut linänden tillbaks genom det mindre hålet är bakänden på en 4,8 mm rundfil.Ps har du nu inte en Warn efter min ingående beskrivning kommer jag och slår dig på truten >:(Ds du ska köpa Dyneema.Mvh Anders
Jag är lat!!!! Jag kortar av wiren, var ju bara dryga 1 meter som gick av. Idag har det inhandlats wirelås osv. Tog dessutom med mig den batteridrivna vinkelslipen från jobbet, då blir det ett fint "snitt". Imorgon fredag blir det till att fixa med hjulingen.
...fast den kommer att gå av igen dårå...Det är skitlätt att byta till syntetlina. Min gick av idag (första gången) ...gjorde några nödknutar direkt i plogöglan sen var det bara att fortsätta tills jag var färdigplogad och kunde göra det ordentligt hemma med kaus och krok. Det gör man inte med en vajer!
Helt sant! Men jag tänkte köra av den lite mer, nu får jag ju kasta allt utom dryga metern...snål, hahaha!Hur gör man med syntetlinan då man fäster den i kroken? Jag har ej ägt båt och jag har aldrig varit med i scouterna...
Slå en lämplig knut runt bulten som sitter på kroken bara