ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Risk för kondensvatten i oljetanken
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Risk för kondensvatten i oljetanken  (läst 4487 gånger)

Utloggad Picpic

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
    • Visa profil
Picpic
Risk för kondensvatten i oljetanken
« skrivet: 15 februari 2012 kl. 09:21:45 »
Hej

Polaris Sportsman 500 mfl har ju en lösning som bygger på att största mängden olja för smörjning av motorn förvaras i en separat oljetank som är placerad utanför motorblocket (dry sump). Enligt manual samt böcker i från Haynes och Clymer mm finns det en risk för att det bildas kondensvatten i oljetanken när maskinen används i kall väderlek och man bör därför vara uppmärksam på om oljenivån stiger i tanken för att vatten samlats på botten.

Finns det någon som råkat ut för detta i verkligheten eller är det mer en teoretisk risk?

Jonas
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Tripod

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1168
  • Total likes: 34
  • Kön: Man
    • Visa profil
Tripod
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2012 kl. 10:40:47 »
http://whatsintheshop.blogspot.com/2011/01/polaris-sportsman-500-atv.html
Kondensvattnet bildas om du inte kör motorn och framförallt oljan nog varm så vattnet avdunstar. Blir det för mycket vatten skär motorn. Jag fick rådet att "ta svängen runt byn när du hämtar tidningen" ... Detta fenomen får du på en bil också som går mycket kortkörning, det blir bensin och vatten i oljan. Folk kan säga att deras bil inte tar någon olja på 1000 mil sen far dom på bilsemester i 50 mil och kan inte förstå varför bilen helt plötsligt "tar oja". Det som hänt är att bensinen och vattnet avdunstat  och nivån sjunker.
Är man orolig är nog det här en jättebra grej till oljetanken http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

Utloggad Picpic

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
    • Visa profil
Picpic
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2012 kl. 12:06:31 »
Tack för info. Ja det blir väl till att förlänga turerna lite när det kryper under noll.

Kollade upp tankvärmarna men enligt leverantören så blir de över hundra grader varma vilket väl borde innebära att de riskerar smälta oljetanken som är av plast. Och att isolera tanken borde väl göra att man tar bort den avkylande effekten som väl måste vara ett av skälen till att ha denna lösning med separat tank.

Jonas
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Tripod

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1168
  • Total likes: 34
  • Kön: Man
    • Visa profil
Tripod
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2012 kl. 12:44:35 »
Förmodligen är huvudskälet till torrsump att få en kompaktare motor med en relativt stor oljemängd men givetvis kan det handla om värmeavledning också. Den minsta värmaren http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35&item_id=2090 blir nog knappast så varm som 100 grader i första taget om den ska värma något som är ute i minusgrader. Dessutom kan man ju använda en timer så den inte går onödigt länge. Kör man maskinen så tanken blir ordentligt varm så tror jag inte man får problem i första taget.  :)
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

Utloggad Jockegubben

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 588
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Sportsman 800 Efi -11
    • Visa profil
Jockegubben
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2012 kl. 12:50:21 »
100 grader håller oljetaken för utan problem skulle jag tro, har kört sönder en oljetank och det är inte vanlig plast dom använder.
Oljan borde väl nästan ligga kring 80-100 grader när den kommer tillbaka från motorn? Det gör den ju på bilar iallafall.

Jag tror inte du behöver vara så jätterädd för att kondensvatten i oljetanken skall orsaka att den skär eftersom att det blir så passa små mängder kondens, men visst kör du endast småsvängar varje dag hela vintern så kan det väl ske antar jag.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2012 kl. 16:24:07 »
Citat från: Picpic skrivet 15 februari 2012 kl. 12:06:31
Tack för info. Ja det blir väl till att förlänga turerna lite när det kryper under noll.

Kollade upp tankvärmarna men enligt leverantören så blir de över hundra grader varma vilket väl borde innebära att de riskerar smälta oljetanken som är av plast. Och att isolera tanken borde väl göra att man tar bort den avkylande effekten som väl måste vara ett av skälen till att ha denna lösning med separat tank.

Jonas
Tanken lär inte smälta.Har du inte gjort experimentet i skolan med plastmugg, vatten och eld? ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2012 kl. 16:24:25 »
Citat från: Picpic skrivet 15 februari 2012 kl. 12:06:31
Tack för info. Ja det blir väl till att förlänga turerna lite när det kryper under noll.

Kollade upp tankvärmarna men enligt leverantören så blir de över hundra grader varma vilket väl borde innebära att de riskerar smälta oljetanken som är av plast. Och att isolera tanken borde väl göra att man tar bort den avkylande effekten som väl måste vara ett av skälen till att ha denna lösning med separat tank.

Jonas
Tanken lär inte smälta.Har du inte gjort experimentet i skolan med plastmugg, vatten och eld? ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2012 kl. 16:30:28 »
Citat från: Picpic skrivet 15 februari 2012 kl. 09:21:45
Hej

Polaris Sportsman 500 mfl har ju en lösning som bygger på att största mängden olja för smörjning av motorn förvaras i en separat oljetank som är placerad utanför motorblocket (dry sump). Enligt manual samt böcker i från Haynes och Clymer mm finns det en risk för att det bildas kondensvatten i oljetanken när maskinen används i kall väderlek och man bör därför vara uppmärksam på om oljenivån stiger i tanken för att vatten samlats på botten.

Finns det någon som råkat ut för detta i verkligheten eller är det mer en teoretisk risk?

Jonas
Det kan bildas en ispropp i oljeledningen vilket får till följd att motorn blir utan olja.I manualen till min 800 2010 (våtsump) beskrivs höjd oljenivå p.g.a. det du beskrev tidigare, även anges att kortaste körsträcka vid minusgrader är 4 km. ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jockegubben

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 588
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Sportsman 800 Efi -11
    • Visa profil
Jockegubben
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2012 kl. 01:04:48 »
Citat från: anersimyra skrivet 16 februari 2012 kl. 16:30:28
Det kan bildas en ispropp i oljeledningen vilket får till följd att motorn blir utan olja.I manualen till min 800 2010 (våtsump) beskrivs höjd oljenivå p.g.a. det du beskrev tidigare, även anges att kortaste körsträcka vid minusgrader är 4 km. ()p

Med tanke på att slangarna är rätt stora så lär det behövas en hel del vatten för att det skall frysa så tror inte risken är så stor faktiskt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2012 kl. 14:44:05 »
Jag talade med en potatisverkstad, enligt verkstan hade frysningar med motorhaveri inträffat vid ett flertal tillfällen på potatisar med torrsump.Dom ifrågasatte om maskinerna verkligen var tillverkade för minusgrader.Vad ett FLERTAL tillfällen egentligen betyder vet man ju inte, vore problemet utbrett borde vi nog läst om det här. :dntknow:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Tripod

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1168
  • Total likes: 34
  • Kön: Man
    • Visa profil
Tripod
SV: Risk för kondensvatten i oljetanken
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2012 kl. 15:43:11 »
Enligt min handlare har han varit med om detta EN gång. Maskinen hade skurit och det var is i oljetanken. Enligt honom så uppstår problemet om maskinen står kallt och körs korta sträckor så oljan inte hinner bli ordentligt varm. Sätter man en värmare på oljetanken uppstår knappast problemet men med tanke på hur många Sportsman 500 som rullar så kan det ju inte vara ett allt för stort problem.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Risk för kondensvatten i oljetanken
 


Online just nu.

677 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag: 700. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info