Tack för info. Ja det blir väl till att förlänga turerna lite när det kryper under noll.Kollade upp tankvärmarna men enligt leverantören så blir de över hundra grader varma vilket väl borde innebära att de riskerar smälta oljetanken som är av plast. Och att isolera tanken borde väl göra att man tar bort den avkylande effekten som väl måste vara ett av skälen till att ha denna lösning med separat tank.Jonas
HejPolaris Sportsman 500 mfl har ju en lösning som bygger på att största mängden olja för smörjning av motorn förvaras i en separat oljetank som är placerad utanför motorblocket (dry sump). Enligt manual samt böcker i från Haynes och Clymer mm finns det en risk för att det bildas kondensvatten i oljetanken när maskinen används i kall väderlek och man bör därför vara uppmärksam på om oljenivån stiger i tanken för att vatten samlats på botten.Finns det någon som råkat ut för detta i verkligheten eller är det mer en teoretisk risk?Jonas
Det kan bildas en ispropp i oljeledningen vilket får till följd att motorn blir utan olja.I manualen till min 800 2010 (våtsump) beskrivs höjd oljenivå p.g.a. det du beskrev tidigare, även anges att kortaste körsträcka vid minusgrader är 4 km.