Varför en Väg reg för att köra lite ved till huset och ploga snö?V-reg kostar minst det dubbla i försäkring, den är strypt till 20hk och den skall besiktas varje år (efter den uppnått år 3 tror jag ).Behöver du verkligen en väg reggad maskin?För den summa pengar du anger blir det en Kina maskin knappast nått annat om det skall vara väg reggat.
Vad som är "bäst" är rätt personligt....tex vad man värdesätter osv...En nästan ny CF-moto får man ju för dessa pengar, då har du vägreg och kanske även garanti.Denna maskin klarar dina uppgifter och även mer än så.Dock kommer den sjunka i värde och skall du ha din hjuling i flera år så kommer felen komma.Köper du istället en märkesmaskin för 40 så får du en helt annan detaljkvalité, ett mjukare chassie och en betydligt mer avstämd transmission, saker som man värdesätter i skogen tex. Särskilt med en vagn efter.Precis som på den smått begagnade kinesen kan felen komma även här, och då saknar du garanti.Men, felen är oftast rätt glesa och till de fel som eventuellt kommer finns det en väl intrimmad verkstadsorganisation som kan hjälpa dig, och ett reservdelstänk som gör att man inom en vecka är på rull igen.Även dessa maskiner sjunker ju självklart i värde, men precis som med mycket annat så sjunker nyare saker mer i värde än äldre.En begagnad Honda tex sjunker knappt något alls efter tio år...CF-moto, Dinli mfl har tydligen rätt spridd kunskap/intresse hos sina återförsäljare och reservdelslogistiken är bitvis obefintlig.Läs trådar under rubrikerna Dinli, Goes, CF-moto, Linhai mfl.Tex Yamaha-avdelningen saknar denna typ av trådar.Nu vet jag ju inte hur du bor eller hur mycket asfalt du menar åka, men bor du lite avsides och mest har grusvägar och stigar hemomkring så är ju en vägreggad maskin rätt onödigt. Och precis som med bilar och skor... PROVA!...för det skiljer mellan maskinerna, och då menar jag inte bara effekt, för här blir det rätt marginell skillnad i just det området. Ta även med detta med verkstad i dina funderingar, tex vad finns i din närhet osv.En firma som lagar Yamaha kan oftast hjälpa till även med en Suzuki osv, och lika ofta vägrar de befatta sig med CF-moto osv.Dels pga detta med reservdelar men även pga att det ofta skiljer lite grundtanken i konstruktionen hos maskinerna som gör att de inte vill skruva.Tex så är Yamaha mfl utrustade med lager och smörjnipplar på ställen där CF-moto saknar detta, tex i en del leder osv.Så fokusera på mer än bara acceleration och kubik!Jag vet flera som bytt från Dinli 700 och liknande till Suzuki 450, Yamaha 450 mm, och nu uträttar mycket mer med sina maskiner, men då är de ju förvisso terrängreggade.
Jag har funderat på att köpa märkes maskin som är terräng regKänns som man får en sågammal maskinDet blir en maskin från 90 talet för 35-40 tusenTror ni en sådan är bättre en Kina maskin?Vad rekommenderar ni för märke model för dom pengarna?
De långa är även säkrare när man åker i branta backar.