Tror inte du ska ge dig på de. Tror inte den skulle orka det och att du förmodligen skulle bränna variatorn och då blir det dyrt. Hade du tänkt med vinschen eller dragkulan? Vinschen kommer garanterat att pajja och fästet till dragkulan brukar lossna eller bultarna går av.
Jag hoppas du skojar.Skulle skruvarna brista bara för att man drar med maskinens egna kraft?En bil väger ju inte mer än en fullastad timmerkärra... och inte trillar väl kulan av då?Eller gör den det?Vad är det för vinsch på dessa maskiner?2,5:a?Då skall den ju klara 2500 lbs, dvs lite över 1,1 ton.Och visst, om bilen ligger på taket bland stenar när det är barmark eller något, då är det trögt... men annars bör det inte krävas mer kraft än vad en sådan vinsch klarar, slät (inte plan iofs) mark och med rullande hjul... då SKALL vinschen klara det.En helt annan aspekt är dock det egna fästet/greppet, en hjuling väger ju ingenting så risken är överhängande att man istället vinschar ner sig själv i diket.För att undvika detta kan man lägga en sling runt sin kula och om en bilkula, sen är det bara att vinscha.Blockar man vinschen en gång klarar du två ton. Jag drog upp en mint sagt vällastad minibuss en gång, och där vägde man för lite... jag körde då utanför asfalten, lade i backen och gasade, hjulen grävde då två gropar för framhjulen, då kunde man hålla maskinen!...och sen vinschade man upp bilen.Utan block.Det frestade batteriet, "low batt" började blinka i displayen, men det var inget som störde dagens övriga aktiviteter...
Nä... jag använde en Renegade med Warnvinsch.Detta med att ha en prydnadskula och fjantvinsch, är det något som ni ägare tagit upp med importören och fått utbytt eller?(nä, jag följer inte Goes-trådar så noga)Sitter kulan med två M3 eller kanske med en plåtskruv indragen i plasten...?Jag får faktiskt erkänna att jag har lite svårt att fatta detta.Vad menar de att man skall ha kulan till egentligen?Och vinschen???Jisses... Ja, jag vet att maskinen är billig, men sakerna skall väl FUNKA för det?
Får man en ny så är det väl bara att fästa vajern i något som sitter fast och bränna upp skiten så ni får en vettig istället. Angående Claes ohlson-vinsch så har jag en som jag hänger på traktorn ibland för att dra upp riktigt tung skit som stenbumlingar och liknande som man inte klarar att rubba med handkraft i bakskopan och den har inte gått sönder ännu, däremot vajern har gått av ett par gånger och det är ju lite halvläskigt.
De som säljer dessa maskiner skall vara riktigt glada att jag inte köpt en sådan, för det hade inneburit problem för dem känns det som.Jag skulle KNAPPAST tagit hänsyn varken till att de monterat prydnadskula eller fjantvinsch, jag hade använt de grejerna precis som jag använder alla andra grejer, nämligen till det de skall användas till!...och ibland lite till...Vespas tips om att fresta grejerna ordentligt så man blir av med skit och får vettiga grejer tycker jag är ett BRA tips!Oavsett vad maskinen kostar så SKALL den klara det de påstår att den gör, så om vinschen skall klara 2500 lbs, ja då skall den klara det....och om det sitter en 50-kula på den, ja då skall man kunna dra några deciton utan att kulfan skall trilla av.Precis oavsett maskinpris.Åker för övrigt inte Renegade numera då jag insåg att jag sällan åker över 40 km/h i skogen ändå.
Hade klasse på min förra maskin och den strulade aldrig men det ska tydligen vara plastdrev eller nått skit i dom för det verkar som några på forumet har haft ihjäl några stycken.
Vad har du för maskin nu du Hydro?