ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Arctic Cat (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: förstärkta drivknutar?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: förstärkta drivknutar?  (läst 12019 gånger)

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2012 kl. 05:24:35 »
Pelle får skaffa en större vev, jag får nog hålla med Hydro.
Det är ju ganska ointressant vad som finns i Pelles käk så länge han har rätt utväxling på veven.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2012 kl. 08:17:49 »
Jag antar att det är nån sorts härdning på knutarna, det gör man i första hand för att slippa att stålet ändrar form och vrider sig, härdade grejer har en förmåga att spricka vid slag, det var därför jag skrev att jag tror de flesta knutar går åt helvete om maskinen hoppar eller så.
Om de vrids av så är det underdimensionerat, och kanske fel härdat .
Som sagt jag har aldrig haft av nån knut eller axel ( ta i trä )
Men jag spekulerar bara.
Angående vrid och effekt så är jag inte tillräckligt påläst för att komma med nån avancerad teori eller fakta , men det Hydro skriver verkar logiskt (som alltid ):)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mightywelder

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Arctic cat 700 h1 efi traktor
    • Visa profil
Mightywelder
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2012 kl. 08:51:50 »
Jag skulle säga att det är en effekt av motorns vridmoment, lådans utväxling, axlarnas utväxling och storlek på däcken. Ta winchen som ett exempel. Med enkel lina kan man dra säg 1000kg, med dubbel lina(kastblock) kan man dra 2000kg med 2 kastblock kan man dra 4000kg vilket innebär att man minskat utväxlingen med hjälp av kastblocken(växellåda och axlar).Med större winch(högre vridmoment) och enkel lina kan man dra säg 2000kg, med dubbel lina(kastblock) kan man dra 4000kg med 2 kastblock kan man dra 8000kg så vridmomentet spelar alltså lika stor roll i det hela som utväxlingen men då måste man även anpassa vajern(drivaxlarna), kastblocken(utväxlingen), stroppen i trädet för den ökade kraften dom utsätts för . Sätter man sen på större däck( tyngre last att dra) så krävs det ju mer kraft( vridmoment) på drivaxlarna för att snurra dom vilket påverkar drivknutarna (vajern)som lättare knäcks eftersom dom inte är anpassade för den ökade kraften. Det största hotet mot en drivaxel/knut är hastiga stopp på hjulet då en drivaxel/knut uttsätts för enormt vridmoment från hjulet tex om man hoppar till i en backe och hjulen/hjulet lättar från marken. Det är alltid den klenaste delen som ger sig först. Om man tex är gasglad så påfrestar ju det grejerna mer än för en som bara smyger fram.
Anmäl till moderator   Loggat
Arctic cat 700 h1 efi traktor -11

Utloggad t1an

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1103
  • Total likes: 64
    • Visa profil
t1an
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2012 kl. 09:26:00 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment

Citera
Vridmoment eller kraftmoment är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Det kan också beskrivas som den hävstångsverkan som kraften ger upphov till. Vridmomentet beror av kraften som verkar på hävarmen och hävarmens längd. Storheten vridmoment betecknas ofta med den grekiska bokstaven  men andra bokstäver som M och N förekommer också.


Citera
Förhållandet mellan vridmoment, kraft och energi:
Om en kraft tillåts verka över en viss distans uträttas ett mekaniskt arbete. Om ett vridmoment verkar under en viss rotation uträttas likaså ett mekaniskt arbete. För rotation kring en fix axel genom en kropps tyngdpunkt kan detta arbete skrivas där  är arbetet (energin),  är vridmomentet, och θ1 och θ2 betecknar den initiala respektive slutliga vinkelpositionen för kroppen.
Effekt är arbete per tidsenhet och kan skrivas som där är effekt, är vridmomentet, är vinkelhastigheten, och · betecknar skalärprodukten.
Anmäl till moderator   Loggat
Bruksmaskin: Polaris Sportsman 1000 XP -2016  ()p
Leksak: Rapier 450
Såld = CF-Moto Rancher UTV
Såld = Arctic Cat 1000xt -14
Såld= Kawasaki KFX 700 !!
Såld = SMC 700

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2012 kl. 11:06:24 »
Citat från: Pontus™ skrivet 11 januari 2012 kl. 05:24:35
Pelle får skaffa en större vev, jag får nog hålla med Hydro.
Det är ju ganska ointressant vad som finns i Pelles käk så länge han har rätt utväxling på veven.
ja, fast med en större vev, eller en växellåda på veven, så klarar han att veva, men han får veva fler varv vilket gör att han förbrukar mer effekt, därför menar jag att effekten är bara nånting som behövs om du vill ha ett arbete (accelerera en hjuling upp i hastighet) utfört på en viss tid. det som är intressant om hjulingen överhuvudtaget börjar flytta på sig är vridmomentet.

och om vridmomentet inte skulle spela in, varför har man inte en 2-liters radfyra bensinmotor på 250hkr i en lastbil med tot. vikt på runt 20 ton? i den storleken brukar dom ju inte ha mer hästar än så, och det skulle ju vara betydligt billigare att montera en så liten motor, samt spara egenvikt, även om växellådan måste ha 5 växlar extra.
ju fler växlar man måste ha desto mer har man misslyckats med motorn anser jag.

sen börjar den här tråden balla ur, jag har inte och kommer inte hoppa med min maskin, så det är inte på det vis knutarna gett sig, utan faktum kvarstår att knutarna vridits sönder vid start från stillastående.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2012 kl. 11:29:08 »
Ja det ballar ur.... Lastbilar .....:)

Ärligt talat så finns det inte en chans att du har det fästet som skulle krävas för att vrida av en drivknut vid normal start.
Då får du först gjuta fast ett av däcken och sen börja segdra, men jag tror faktiskt att du först får ett haveri nån annanstans .

Möjligtvis med diffen låst, backen i och fullt styrutslag. :)


« Senast ändrad: 11 januari 2012 kl. 11:30:44 av Pontus™ »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2012 kl. 11:36:28 »
Det är inte utan att man imponeras av din envishet.  :headbang:
De flesta stora upptäckare har ju gjort sina upptäckter genom att ifrågasätta samtidens vetande.
Det var ingen kant på havet, så när man seglade västerut kom man ju till Indien även det hållet!
(visserligen USA, men de var iaf sanningen på spåren)
...och ja, man kan driva en lastbil med liten bensinfyra, men totalekonomiskt är det knappast.
Man kan i teorin driva samma lastbil med ett litet urverk från väggklockan i lunchrummet, byt ut sekundvisaren mot ett litet drev osv osv... det kommer dock inte att gå så fort.
Och batteriet kan man nog behöva byta några gånger innan man ens kommit en centimeter...
(i teorin kan man hoppa över vissa obekväma detaljer, som här tex då jag hoppade över effektförluster pga tröghet och friktion i drivlina osv)

OT javisst, men jag har tråkigt på jobbet.
  :djump:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2012 kl. 20:19:15 »
haha, jösses, ni vägrar helt enkelt fatta att stora svartrykande vridstarka dieslar är MANLIGT!

till skillnad från små trånga ylande riskokare med minst lika ylande chaufförer:


YALLA!
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2012 kl. 20:47:55 »
Man kan mäta manlighet på olika sätt ser jag...  :whip:
Om man älskar starka motorer redan från noll varv och samtidigt hatar växellådor, ja då finns det ju faktiskt en hel hög med motorer att välja bland.
De är dock tyvärr inte svartrykande.

 :D
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2012 kl. 20:51:56 »
Citat från: Hydro skrivet 11 januari 2012 kl. 20:47:55
Man kan mäta manlighet på olika sätt ser jag...  :whip:
Om man älskar starka motorer redan från noll varv och samtidigt hatar växellådor, ja då finns det ju faktiskt en hel hög med motorer att välja bland.
De är dock tyvärr inte svartrykande.
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
 :D
ja ska jävlar montera en gammal ASEA elmotor från 1930 med hakkorset som logotyp och bygga ett eget kolkraftverk för att ladda batterierna med!  :whip:
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2012 kl. 21:16:49 »
Det får vara en tidig trettiotalare isf, svastikan försvann därifrån rätt tidigt när herr Adolf började krångla.
Gällande elektriciteten så kan jag ju annars tipsa om dieseldrivet elverk, den principen använder ju massvis av fartyg.
Dieselmotorerna ligger på optimalt varv, producerar el och sen drivs propellrarna av elmotorer.
NU är vi OT!  :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: förstärkta drivknutar?
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2012 kl. 21:51:29 »
Citat från: Hydro skrivet 11 januari 2012 kl. 21:16:49
Det får vara en tidig trettiotalare isf, svastikan försvann därifrån rätt tidigt när herr Adolf började krångla.
Gällande elektriciteten så kan jag ju annars tipsa om dieseldrivet elverk, den principen använder ju massvis av fartyg.
Dieselmotorerna ligger på optimalt varv, producerar el och sen drivs propellrarna av elmotorer.
NU är vi OT!  :lol:
där sa du nåt! den optimala växellådan är helt enkelt ingen växellåda, utan ett gäng kablar och motstånd!
ja, riktigt offtopic, men sålänge det handlar om diesel och vridmoment så är det tillåtet i min tråd, allt annat anmäls ;D
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Arctic Cat (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: förstärkta drivknutar?
 


Online just nu.

547 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 595. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info