Vridmoment eller kraftmoment är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Det kan också beskrivas som den hävstångsverkan som kraften ger upphov till. Vridmomentet beror av kraften som verkar på hävarmen och hävarmens längd. Storheten vridmoment betecknas ofta med den grekiska bokstaven men andra bokstäver som M och N förekommer också.
FörhÃ¥llandet mellan vridmoment, kraft och energi:Om en kraft tillÃ¥ts verka över en viss distans uträttas ett mekaniskt arbete. Om ett vridmoment verkar under en viss rotation uträttas likasÃ¥ ett mekaniskt arbete. För rotation kring en fix axel genom en kropps tyngdpunkt kan detta arbete skrivas där är arbetet (energin), är vridmomentet, och θ1 och θ2 betecknar den initiala respektive slutliga vinkelpositionen för kroppen.Effekt är arbete per tidsenhet och kan skrivas som där är effekt, är vridmomentet, är vinkelhastigheten, och · betecknar skalärprodukten.
Pelle får skaffa en större vev, jag får nog hålla med Hydro.Det är ju ganska ointressant vad som finns i Pelles käk så länge han har rätt utväxling på veven.
Man kan mäta manlighet pÃ¥ olika sätt ser jag... Om man älskar starka motorer redan frÃ¥n noll varv och samtidigt hatar växellÃ¥dor, ja dÃ¥ finns det ju faktiskt en hel hög med motorer att välja bland.De är dock tyvärr inte svartrykande.(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)
Det får vara en tidig trettiotalare isf, svastikan försvann därifrån rätt tidigt när herr Adolf började krångla.Gällande elektriciteten så kan jag ju annars tipsa om dieseldrivet elverk, den principen använder ju massvis av fartyg.Dieselmotorerna ligger på optimalt varv, producerar el och sen drivs propellrarna av elmotorer.NU är vi OT!