Och på den frågan fick du svar av Hydro redan i andra inlägget i denna tråd.Om motorn inte lämnar mer än 20 hk behövs ingen strypning. Dom flesta hjulingar under 300cc behöver således ingen strypning.
Hur och varför tänker man annorlunda när man har A-kort? Jag är rädd om livet och det hoppas jag alla är. Men vad menar du?
Med detta menar jag bla att man som mc-förare ofta VET att det är farligt och att man helt enkelt tar den risken.Och det är mycket enklare att ta en risk om man vet om den.Men många fyrhjulingsförare tror sig vara odödliga bara för att de har två hjul extra... vilket ju självklart är trams, och ser alltså inte alls denna risk!Någon quadkille (kanske det var du?) påstod längre upp i tråden att eftersom man har nerfbars på en quad så är man mer skyddad än vad man är på en mc som ju saknar dessa... Mmm... kanske kanske om man blir påkörd av barnvagn.I sidan.I 20 km/h.Men kommer en bil på två ton och kör in i sidan på dig i 90 km/h så dör du, oavsett hur många nerfbars du än monterat....och kanske redan i 50 om du har otur.Kort och koncist, många fyrhjulingsförare inser helt enkelt inte vilka enorma krafter hastigheterna innebär och då snackar vi farter redan över 30!...inte 300.Sorry för OT. Tråden lämnas.
Allting som kan hjälpa till att ta upp krafter skyddar naturligtvis, allt från något av de fyra däcken, till nerfbars, ned till klädseln.Och när det gäller klädseln är nog faktiskt MC-förare som regel bättre skyddade än fyrhjulingsåkare.