ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Kazuma/Viarelli/Titan (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Kazuma problem, startar inte.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Kazuma problem, startar inte.  (läst 13718 gånger)

Utloggad MrJim

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
MrJim
Kazuma problem, startar inte.
« skrivet: 9 november 2011 kl. 14:24:31 »
 Hallå
Jag har ett problem med min Kazuma 500 Jaguar.
maskinen har funkat fint i 2 månader nu efter att ja fixat diverse barnsjukdomar. så som skit i bränslepump, flottör problem , bensinkran, dåligt med fett i startmotor mm
Nu är det så att den inte startar längre. plockade isär maskinen för lite allmän service, kollade cvt smörjde nipplar och tog bort avgassystem, mest för att kolla hur det såg ut. jag startade maskinen en gång utan ljuddämparen.
Men när allt var ihop plocka igen va maskinen död, jag har gnista och bensin pumpas  fram, det ryker avgaser, och i bland puffar det till lite som när den "misständer" men den startar inte. har vart inne på att den tänder vid fel tillfälle.  Är det mekaniska brytare på Kazuman?..
felsökning jag gjort.
Jag har rengjort förgasare, bytt tändstift, kollat bränsletillförseln , kollat alla el-kopplingar, sprayat hela el-systemet med fuktavvisande spray (typ 5-56).
Är tacksam för info.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad atv-ola

  • Mycket vill ha mer. Därför börjar jag lågt..
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bytte spinnande katt mot stark björn!
    • Visa profil
atv-ola
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #1 skrivet: 9 november 2011 kl. 21:17:28 »
Hej!
Det sitter inte mekaniska brytare på Kazuman utan det är CDI. Om du har kollat allt annat (kabel kopplingar, jordning och dyligt) så är det förmodligen cdi:n som av någon anledning gett upp. Låter konstigt om du inte gjort något utom att plocka isär och sen sätta ihop?

Finns ialla fall att köpa på 4wmoto.se. kostar 895 kr.

MVH Ola
Anmäl till moderator   Loggat
Mellanbror: Dresel Grizzly 700-11
Innova mudgear 27"
Yamaha v-kit
warn xt 25
hasplåtar

Storebror: Rottne rapid 6wd-91

Utloggad Freiholtz

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Freiholtz
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #2 skrivet: 10 november 2011 kl. 14:11:55 »
På farsans Jaguar så baksköt den nån gång såpass så att insugs"röret" (i gummi) släppte från flänsen, det resulterade i att den tände nån gång iblandm. Men det syntes knappt att röret hade släppt från flänsen   :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Göran.s

  • Gäst
Göran.s
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #3 skrivet: 10 november 2011 kl. 17:52:16 »
Citat från: MrJim skrivet  9 november 2011 kl. 14:24:31
Hallå
Jag har ett problem med min Kazuma 500 Jaguar.
maskinen har funkat fint i 2 månader nu efter att ja fixat diverse barnsjukdomar. så som skit i bränslepump, flottör problem , bensinkran, dåligt med fett i startmotor mm
Nu är det så att den inte startar längre. plockade isär maskinen för lite allmän service, kollade cvt smörjde nipplar och tog bort avgassystem, mest för att kolla hur det såg ut. jag startade maskinen en gång utan ljuddämparen.
Men när allt var ihop plocka igen va maskinen död, jag har gnista och bensin pumpas  fram, det ryker avgaser, och i bland puffar det till lite som när den "misständer" men den startar inte. har vart inne på att den tänder vid fel tillfälle.  Är det mekaniska brytare på Kazuman?..
felsökning jag gjort.
Jag har rengjort förgasare, bytt tändstift, kollat bränsletillförseln , kollat alla el-kopplingar, sprayat hela el-systemet med fuktavvisande spray (typ 5-56).
Är tacksam för info.
Kolla slangen till vevhusventilationen så att det inte är ett veck på den.För då kvävs motorn.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad MrJim

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
MrJim
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #4 skrivet: 10 november 2011 kl. 22:47:40 »
Tackar för tipsen. ska kolla detta imorgon.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad MrJim

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
MrJim
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #5 skrivet: 25 november 2011 kl. 08:15:20 »
Tjena.
Jag har nu checkat av alla tips +bytt cdi, men maskinen är fortfarande död.
Kan det va ngt med startrelä, tändspole lr tändhatt?

Tackar för svar.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Matsw

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 8
    • Visa profil
Matsw
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #6 skrivet: 25 november 2011 kl. 10:04:32 »
Kolla bromljuskontakten på främre diffklumpen.
Lossa kablarna från givaren och skruva ihop kablarna med varandra o testa om den startar.

mvh
Anmäl till moderator   Loggat
Gladiator T5. -11
Terralander alu fälgar.
Full armor hasplåt.
ATV Sweden plog paket.


Jaguar 500 :/ ....... (Såld)
Aeon Cobra ...........(Såld)

Utloggad MrJim

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
MrJim
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #7 skrivet: 25 november 2011 kl. 11:47:16 »
Tackar, ska testa det.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad MrJim

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
MrJim
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #8 skrivet: 1 december 2011 kl. 13:53:45 »
Hej igen.

Jag tackar för alla tipsen men tyvärr är Kazuma fortfarande död.
Jag får nog lämna den till en verkstad.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Matsw

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 8
    • Visa profil
Matsw
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #9 skrivet: 2 december 2011 kl. 12:14:05 »
Hej.
Det verkar ju surt att behöva lämna in den när det garanterar är någon skit sak som är knas.
Inget mekaniskt går ju sönder av att bara stå. Plockar du isär något och plockar ihop det rätt så ska den ju fungera. Elektronik däremot kan strula om man har otur, tex när man kopplar batteriladdare mm.
Du har ju bytt CDI, så den är utesluten.
Det troliga är att något är missat när den plockades ihop.
Du säger du har gnista, den får bensin, den får luft.
Då ska den starta… eller ialla fall ge något liv ifrån sig.
Steg 2 är ju,,, får den tillräckligt med soppa,, eller får den för mycket soppa?
Hur ser stiftet ut efter en stunds malande på starten?
Händer det nått när du kör med start gas?
Är stiftet torrt så kanske den inte får tillräcklig med soppa för att starta, då kan man ju anta att det blivit något fel när du plocka ihop förgasaren.
En sak du borde kolla är att choke anslutningen i förgasaren har hamnat rätt och är tät.Det är lätt att höljet fastnar i plast anslutningen i förgasaren och orsakar att den tjuvluftar där.Eller att höljet hamnat för långt ut och chokar motorn för mycket så den öser in bensin i cyllen.

Lossa dränerings skruven i botten av förgasaren och kolla att det kommer soppa, låt det rinna en liten stund så du ser att det är mer än det som finns i flottörhuset som kommer ut. Gör det det så har du säkerställt tillförsel ”till” förgasaren.
Nästa steg är att kolla bränslet ”från” förgasaren.
Det är en lite svårare uppgift, då det ska vara rätt mängd som kommer ifrån förgasaren där flera saker påverkar resultatet.
1  Peta in ett finger i förgasaren och lyft trotteln till max, släpp den snabbt och kolla om den faller ner med ett motstånd. Det ska ta ca 2 sek för trotteln att falla ner pga vaccumet från membranet.
Smäller den ner i ”fritt fall” så är membranet trasig eller sitter fel. Detta är det enda som påverkar förgasaren från ovansidan… förutom nålen.  Vet inte hur mycket du skruvade isär förgasaren.. men nålen kan hamna fel om man har otur.
Nästa del är bottendelen av förgasaren.
Innan förgasaren lossas så ska flottörnivån kollas. Det görs med att byta ut dräneringsslagen i botten av förgasaren mot en kortare genomskinlig slang. Anslut slangen till utgången och vinkla upp den mot sidan av förgasaren så den bildar ett U. På så sätt skapar du en nivåmätare. Observera att slangen måste sticka upp över mitten på utsidan av förgasaren.
 Öppna skruven i botten så bensinen kommer ut i slangen.  Kolla vart nivån på bensinen stannar.
Höj och sänk lite på slangen så du ser att nivån är den samma. Den ska ligga i nivå med kanten på flottörhuskoppen. + - 1-1,5 mm. Nivån justeras genom att bända på plåtbläcket på vita plast flottören i förgasaren.
Ser allt bra ut så här långt så är nästa steg att bensinen ska ur flottörhuset.
Detta sker med att kolvens nerslag skapar ett undertryck i cylindern som suger luft genom förgasaren och i detta skede skall även bensin sugas upp ur flottörhuset och blandas med insugsluften Denna blandning skall in i cylindern för att komprimeras innan antändning. Det är i det här momentet som det finns störst möjlighet för effektivisering av motorns prestanda .. men det är en annan historia om hur man trimmar en motor…=)
Detta skede påverkas av många delar i motorn, bla ventiler kamaxel och kolv.
Är insugsventilerna feljusterade så de står öppna hela tiden, så kommer luften att blåsas ut genom förgasaren på kolvens upp slag vilket resulterar i att luften pumpas fram och tillbaka genom förgasaren.
Är kammen felmonterad så insugsvetilenra öppnar för tidigt orsakar det för låg insugs hastighet
En rätt justerad kam skall öppna ventilerna något senare efter att kolven påbörjat sin nergång i cylindern.
Detta skapar ett undertryck i cylindern, så när ventilerna öppnar så får insugsluften en högre hastighet i startskedet vilket resulterar i en effektivare uppsugning av bränslet i förgasaren. (prova med att hålla för tummen på en cykelpump och dra isär pumpen lite innan ni tar bort tummen, då hör man ett swish när pumpen fylls med luft) denna hastighet är det man eftersträvar i en motor…det kallas för fyllnadsgrad.. Hur effektivt detta göres hänger på kamtider, lyft duration, överlapp, ventiler och toppens utformning…mm mm en hel del som påverkar fyllnadsgraden men som sagt, det tar vi en annan gång.
Har du haft bort kammen så kolla så den sitter rätt, har du inte haft bort den så glöm det momentet.
Har du justerat ventilerna? Kolla dem en gång till.

Åter till förgasaren.
Bränslet skall upp genom lågfartsmunstycket och huvudmunstycket , lossa dessa och kolla så det inte har fastnat smuts i något av munstyckena.
Huvudmunstycket kan sitta kvar i emulitionsröret (röret som förgasar nålen går ner i) lossa hela röret istället och kolla så det inte är stopp någonstans.
Ser allt ok ut så ska din motor gå…..

Hinner tyvärr inte skriva mer nu..


Mvh
Mats
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
Gladiator T5. -11
Terralander alu fälgar.
Full armor hasplåt.
ATV Sweden plog paket.


Jaguar 500 :/ ....... (Såld)
Aeon Cobra ...........(Såld)

Utloggad Matsw

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 8
    • Visa profil
Matsw
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2012 kl. 13:08:59 »
Lite nyfiken...
Hur har det gått för dig?

mvh
Mats
Anmäl till moderator   Loggat
Gladiator T5. -11
Terralander alu fälgar.
Full armor hasplåt.
ATV Sweden plog paket.


Jaguar 500 :/ ....... (Såld)
Aeon Cobra ...........(Såld)

Utloggad DRÄNG

  • Elefantollon
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 366
  • Total likes: 1
  • jodåsåatteeh
    • Visa profil
DRÄNG
SV: Kazuma problem, startar inte.
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2012 kl. 18:44:32 »
All heder till dig Mats  ()p ()p ()p
Att ta sig den tiden och verkligen vilja hjälpa.
Du borde få fri sprit och snus eller något annat som du tycker om ;)
Anmäl till moderator   Loggat
kinapuff 500

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Kazuma/Viarelli/Titan (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Kazuma problem, startar inte.
 


Online just nu.

699 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tomterna
Flest online idag: 714. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info