U2-22 firmware är möjlig att programmera!Följande är svaret jag fick av Dealy's support idag."Hej ! Kalibrering av hastighetsmätaren pÃ¥ den nyare typen av instrument mÃ¥ste ske med ett specialverktyg enligt bifogad instruktion.Detta specialverktyg kan beställas frÃ¥n en Dinli Ã…F/verkstad. Artikelnummer är A930023-00, och rek.pris 182 kronor inkl moms. Med vänlig hälsning Roger Carlson Dealy Sweden AB "Stort tack till Roger som äntligen gett oss med U2-22 en lösning Jag biogar pdf-en jag fick av Roger pÃ¥ min hemsida.http://hem.bredband.net/b1566927/Calibration.pdfEDIT:Jag har utan problem lyckats kalibrera min hastighetsmätare nu och kan beskriva hur jag gjorde.Jag testade i samma veva att aktivera tempmätaren som PDFen föreslÃ¥r men det stÃ¥r bara 0.0C. Kikade pÃ¥ elschemat pÃ¥ hojen och där verkar det inte finnas nÃ¥gon tempgivare. Bara en thermostat som är direktkopplad till överhettningslampan. Jag ska kika om det finns nÃ¥gon bra lösning pÃ¥ detta sÃ¥ vi även kan fÃ¥ motortemp i displayen.Jag skrev en liten guide om hastighetskalibreringen igÃ¥r som jag klistrar in här: Hastighetsmätaren pÃ¥ Dinli 450 kalibreras till bakhjulets rullomkrets.Kalibreringsvärdet anger rullomkretsen i millimeter.Detta bör göras sÃ¥ hastighetsmätaren visar rätt hastighet men även sÃ¥ att trippmätaren räknar körd sträcka rätt.För att komma in i programmeringsläget pÃ¥ displayen med firmware U2-22 (du ser firmwarenumret under displayens startsekvens) behövs en signalgenerator alternativt Dinlis egna "hastighetssimulator" med art.nr: A930023-00.Signalgeneratorn ansluts till den bruna kabeln i det 3-poliga kontaktstycket. Denna kabeln är ingÃ¥ngen frÃ¥n magnetgivaren vid bakdrevet. Den gröna kabeln i samma kontaktstycke är jord och ansluts till jord pÃ¥ signalgeneratorn.Om du vill plocka bort hastighetsmätaren och göra kalibreringen pÃ¥ bänk sÃ¥ mÃ¥ste en extern 12V matning anslutas till det stora kontaktstycket pÃ¥ mätaren. Svart kabel är jord och Röd-svart är +12V. Signalgeneratorns uppgift är att sänka den bruna kabeln till jord med en frekvens runt 15-25Hz. Exakt frekvens beror pÃ¥ vad hastighetsmätaren tidigare är kalibrerad till. För att ställa rätt frekvens, starta hastighetsmätaren och ändra generatorns frekvens tills 115-120km/h utläses pÃ¥ hastighetsmätaren.Om detta inte görs kan du inte komma in i programmeringsläget.Stäng av hastighetsmätaren men lÃ¥t signalgeneratorn vara igÃ¥ng.Tryck ned den vänstra knappen pÃ¥ hastighetsmätaren och starta den. När U2-22 ----- visas trycks även den högra knappen ned. När INF-0 visas släpps den vänstra knappen. När hastighetsmätaren sedan växlar till normalt visningsläge trycks den vänstra knappen ned igen och sedan kan bÃ¥da knapparna släppas. Nu är du i programmeringsläget.För att bläddra mellan funktionerna 1-9, tryck pÃ¥ den vänstra knappen. För att gÃ¥ in i en funktion trycks den högra knappen ned. Funktion 1 är kalibrering av hastigheten. Ange ditt bakhjuls rullomkrets i millimeter.Inne i funktionen ändras värdet med den vänstra knappen och den högra väljer nästa värde.För att komma ur en funktionen trycks den högra knappen upprepat till funktionsnumret blinkar. Nu kan du välja nästa funktion med vänster knapp.För att spara ändringarna, välj funktionen 0-end. GÃ¥ in i funktionen med högra knappen. Tryck den vänstra för att spara. Displayen Ã¥tergÃ¥r till normalt visningsläge.Bryt strömmen och koppla bort signalgeneratorn. Programmeringen är klar.Bygg din egen signalgenerator!Jag testade att bygga en generator baserad pÃ¥ timerkretsen NE555 och skissade upp ett schema pÃ¥ lämpliga komponenter. Kretsen byggdes som ett "krÃ¥kbo", komponenterna direkt ihoplödda utan nÃ¥got kretskort och den fungerar perfekt till kalibreringen.(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)