Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!  (lĂ€st 7031 gĂ„nger)

Utloggad markusb

Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
« skrivet: 4 november 2011 kl. 11:11:46 »
U2-22 firmware Àr möjlig att programmera!
Följande Àr svaret jag fick av Dealy's support idag.

"Hej !

Kalibrering av hastighetsmÀtaren pÄ den nyare typen av instrument mÄste ske med ett specialverktyg enligt bifogad instruktion.
Detta specialverktyg kan bestĂ€llas frĂ„n en Dinli ÅF/verkstad. Artikelnummer Ă€r A930023-00, och rek.pris 182 kronor inkl moms.

Med vÀnlig hÀlsning
Roger Carlson
Dealy Sweden AB "

Stort tack till Roger som Ă€ntligen gett oss med U2-22 en lösning 

Jag biogar pdf-en jag fick av Roger pÄ min hemsida.
http://hem.bredband.net/b1566927/Calibration.pdf

EDIT:

Jag har utan problem lyckats kalibrera min hastighetsmÀtare nu och kan beskriva hur jag gjorde.
Jag testade i samma veva att aktivera tempmÀtaren som PDFen föreslÄr men det stÄr bara 0.0C. Kikade pÄ elschemat pÄ hojen och dÀr verkar det inte finnas nÄgon tempgivare. Bara en thermostat som Àr direktkopplad till överhettningslampan. Jag ska kika om det finns nÄgon bra lösning pÄ detta sÄ vi Àven kan fÄ motortemp i displayen.

Jag skrev en liten guide om hastighetskalibreringen igÄr som jag klistrar in hÀr:

HastighetsmÀtaren pÄ Dinli 450 kalibreras till bakhjulets rullomkrets.
KalibreringsvÀrdet anger rullomkretsen i millimeter.
Detta bör göras sÄ hastighetsmÀtaren visar rÀtt hastighet men Àven sÄ att trippmÀtaren rÀknar körd strÀcka rÀtt.

För att komma in i programmeringslÀget pÄ displayen med firmware U2-22 (du ser firmwarenumret under displayens startsekvens) behövs en signalgenerator alternativt Dinlis egna "hastighetssimulator" med art.nr: A930023-00.
Signalgeneratorn ansluts till den bruna kabeln i det 3-poliga kontaktstycket.
Denna kabeln Àr ingÄngen frÄn magnetgivaren vid bakdrevet.
Den gröna kabeln i samma kontaktstycke Àr jord och ansluts till jord pÄ signalgeneratorn.

Om du vill plocka bort hastighetsmÀtaren och göra kalibreringen pÄ bÀnk sÄ mÄste en extern 12V matning anslutas till det stora kontaktstycket pÄ mÀtaren. Svart kabel Àr jord och Röd-svart Àr +12V.

Signalgeneratorns uppgift Àr att sÀnka den bruna kabeln till jord med en frekvens runt 15-25Hz.
Exakt frekvens beror pÄ vad hastighetsmÀtaren tidigare Àr kalibrerad till.
För att stÀlla rÀtt frekvens, starta hastighetsmÀtaren och Àndra generatorns frekvens tills 115-120km/h utlÀses pÄ hastighetsmÀtaren.
Om detta inte görs kan du inte komma in i programmeringslÀget.

StÀng av hastighetsmÀtaren men lÄt signalgeneratorn vara igÄng.
Tryck ned den vÀnstra knappen pÄ hastighetsmÀtaren och starta den.
NÀr U2-22 ----- visas trycks Àven den högra knappen ned. NÀr INF-0 visas slÀpps den vÀnstra knappen. NÀr hastighetsmÀtaren sedan vÀxlar till normalt visningslÀge trycks den vÀnstra knappen ned igen och sedan kan bÄda knapparna slÀppas. Nu Àr du i programmeringslÀget.

För att blÀddra mellan funktionerna 1-9, tryck pÄ den vÀnstra knappen. För att gÄ in i en funktion trycks den högra knappen ned.
Funktion 1 Àr kalibrering av hastigheten. Ange ditt bakhjuls rullomkrets i millimeter.

Inne i funktionen Àndras vÀrdet med den vÀnstra knappen och den högra vÀljer nÀsta vÀrde.
För att komma ur en funktionen trycks den högra knappen upprepat till funktionsnumret blinkar.
Nu kan du vÀlja nÀsta funktion med vÀnster knapp.

För att spara Àndringarna, vÀlj funktionen 0-end.
GÄ in i funktionen med högra knappen.
Tryck den vÀnstra för att spara.
Displayen ÄtergÄr till normalt visningslÀge.

Bryt strömmen och koppla bort signalgeneratorn.
Programmeringen Àr klar.

Bygg din egen signalgenerator!

Jag testade att bygga en generator baserad pÄ timerkretsen NE555 och skissade upp ett schema pÄ lÀmpliga komponenter.

Kretsen byggdes som ett "krÄkbo", komponenterna direkt ihoplödda utan nÄgot kretskort och den fungerar perfekt till kalibreringen.

« Senast Ă€ndrad: 5 november 2011 kl. 23:10:13 av markusb »

Utloggad markusb

SV: Dinli U2-22 hastighetskalibrering - en guide!
« Svar #1 skrivet: 4 november 2011 kl. 12:52:21 »
Kan bekrÀfta att detta fungerar!
Grattis alla med U2-22  :headbang:

För den som har kunskapen och inte vill köpa programmeringsdosan kan jag berÀtta hur man kan göra det pÄ egen hand.

Du behöver en signalgenerator (bygg en med en enkel 555 timer och en extra transistor!) som kan justeras att lÀmna 18-19Hz. Den ska svÀnga mellan 0-5V. Hur mycket ström den behöver kunna sÀnka har jag inte mÀtt, men jag gissar pÄ runt 100mA borde rÀcka.

Anslut generatorn till den bruna sladden i kontaktstycket som har tre sladdar. NÀr generatorn svÀnger och jordar denna kabeln rÀknar datorn hasigheten. Datorn har intern pull-up pÄ denna sladden sÄ du behöver bara kunna sÀnka ström, inte lÀmna.
Justera din generators frekvens sÄ att displayen visar mellan 115-120 km/h. Nu kan du komma Ät programmeringen precis som pÄ U2-11 modellen.

Beviset:

Utloggad Björne

« Svar #2 skrivet: 4 november 2011 kl. 14:01:11 »
Bra jobbat!

Tror du att det gÄr köpa komponenterna som behövs pÄ tex elfa.se eller kjell.com ? Förutsatt att jag inte har nÄgon elektronikutrustning hemma utom en multimeter typ...
Kawasaki z750 -08
Dinli 450 -08

Utloggad markusb

« Svar #3 skrivet: 4 november 2011 kl. 14:13:30 »
Tack Björne  ()p

I det fallet Àr det nog lÀmpligare att köpa Dinlis egen simulator, förutastt att den gÄr att fÄ tag pÄ.
Ska du bygga en signalgenerator sÄ behöver du bl.a lödpenna, experimentkort alternativt kopplingsplatta, diverse komponenter osv. DÄ Àr du snabbt uppe i samma pengar.

Vill du ÀndÄ testa att bygga en egen sÄ kan du utgÄ frÄn denna och handla hem grejjer
http://www.daycounter.com/Calculators/NE555-Calculator.phtml

VÀlj lÀmpligen
RA = 1 kohm
RB = 27 kohm
C = 1”F

Sedan kopplar du en 10-22k potentiometer i serie med RB sÄ kan du variera frekvensen.
Ev kan en bufferttransistor med basresistor behövas pÄ utgÄngen pinne 3.
« Senast Ă€ndrad: 5 november 2011 kl. 23:02:47 av markusb »

Utloggad markusb

« Svar #4 skrivet: 5 november 2011 kl. 10:57:26 »
Jag har ej fÄtt nÄgot svar av Roger igen, men efter lite grejande igÄr sÄ har jag klurat ut det mesta. Jag uppdaterar mitt första inlÀgg.

Utloggad oge

« Svar #5 skrivet: 5 november 2011 kl. 15:18:46 »
Har du nÄgon koll pÄ vad de andra 8 funktionerna Àr till för ?

Utloggad markusb

« Svar #6 skrivet: 5 november 2011 kl. 16:20:48 »
En funktion Àr en klocka, men jag fick den inte att rÀkna upp. Kanske mÄste in en signal. Vet inte om det Àr en vanlig klocka eller timrÀknare.
En annan funktion Àr temperatur men det finns ingen givare kopplad till den.
En annan funktion har med varvrÀknare att göra. Har ej testat den.
Resten har jag inte en aning om.
NÄgon funktion har troligtvis med kalibrering av brÀnslemÀtaren att göra. NÀr jag labbade med fuel-ingÄngen pÄ kortet fick jag endast tankmÀtaren att blinka, ej nÄgon stapel. Stapeln mÄste nog aktiveras i menyn. Nu finns det ju ingen soppamÀtare pÄ hojen sÄ det kvittar. Men det gÄr att sÀtta dit om man vill alltsÄ, det kan vara bra.
« Senast Ă€ndrad: 5 november 2011 kl. 16:25:17 av markusb »

Utloggad oge

« Svar #7 skrivet: 7 november 2011 kl. 10:13:36 »
Det vore smutt om man kunde fÄ varvtal och kyltemp pÄ displayen.

/Micke

Utloggad markusb

« Svar #8 skrivet: 7 november 2011 kl. 12:49:32 »
Hej igen !

Jag mÄste revidera tidigare uppgifter (eller förtydliga om man sÄ vill).
Man kan inte Àndra kalibreringen vad avser annan hjuldimension. Det Àr endast en slags "grundinstÀllning" man gör enligt Dinli sjÀlva.

SÄ kalibrering kommer inte att ha nÄgon inverkan om man har annan hjuldimension Àn original (eller Ätminstone motsvarande rullningsomkrets).

Med vÀnlig hÀlsning

Roger Carlson
Dealy Sweden AB

Fick detta i mail nu, men vad han menar förstÄr jag inte riktigt dÄ rullomkretsjusteringen funkade för mig. MÀtte upp med gps.

Utloggad Aerotic72

« Svar #9 skrivet: 20 juni 2012 kl. 19:34:37 »
U2-22 firmware Àr möjlig att programmera!
Följande Àr svaret jag fick av Dealy's support idag.

"Hej !

Kalibrering av hastighetsmÀtaren pÄ den nyare typen av instrument mÄste ske med ett specialverktyg enligt bifogad instruktion.
Detta specialverktyg kan bestĂ€llas frĂ„n en Dinli ÅF/verkstad. Artikelnummer Ă€r A930023-00, och rek.pris 182 kronor inkl moms.

Med vÀnlig hÀlsning
Roger Carlson
Dealy Sweden AB "

Stort tack till Roger som Ă€ntligen gett oss med U2-22 en lösning 

Jag biogar pdf-en jag fick av Roger pÄ min hemsida.
http://hem.bredband.net/b1566927/Calibration.pdf

EDIT:

Jag har utan problem lyckats kalibrera min hastighetsmÀtare nu och kan beskriva hur jag gjorde.
Jag testade i samma veva att aktivera tempmÀtaren som PDFen föreslÄr men det stÄr bara 0.0C. Kikade pÄ elschemat pÄ hojen och dÀr verkar det inte finnas nÄgon tempgivare. Bara en thermostat som Àr direktkopplad till överhettningslampan. Jag ska kika om det finns nÄgon bra lösning pÄ detta sÄ vi Àven kan fÄ motortemp i displayen.

Jag skrev en liten guide om hastighetskalibreringen igÄr som jag klistrar in hÀr:

HastighetsmÀtaren pÄ Dinli 450 kalibreras till bakhjulets rullomkrets.
KalibreringsvÀrdet anger rullomkretsen i millimeter.
Detta bör göras sÄ hastighetsmÀtaren visar rÀtt hastighet men Àven sÄ att trippmÀtaren rÀknar körd strÀcka rÀtt.

För att komma in i programmeringslÀget pÄ displayen med firmware U2-22 (du ser firmwarenumret under displayens startsekvens) behövs en signalgenerator alternativt Dinlis egna "hastighetssimulator" med art.nr: A930023-00.
Signalgeneratorn ansluts till den bruna kabeln i det 3-poliga kontaktstycket.
Denna kabeln Àr ingÄngen frÄn magnetgivaren vid bakdrevet.
Den gröna kabeln i samma kontaktstycke Àr jord och ansluts till jord pÄ signalgeneratorn.

Om du vill plocka bort hastighetsmÀtaren och göra kalibreringen pÄ bÀnk sÄ mÄste en extern 12V matning anslutas till det stora kontaktstycket pÄ mÀtaren. Svart kabel Àr jord och Röd-svart Àr +12V.

Signalgeneratorns uppgift Àr att sÀnka den bruna kabeln till jord med en frekvens runt 15-25Hz.
Exakt frekvens beror pÄ vad hastighetsmÀtaren tidigare Àr kalibrerad till.
För att stÀlla rÀtt frekvens, starta hastighetsmÀtaren och Àndra generatorns frekvens tills 115-120km/h utlÀses pÄ hastighetsmÀtaren.
Om detta inte görs kan du inte komma in i programmeringslÀget.

StÀng av hastighetsmÀtaren men lÄt signalgeneratorn vara igÄng.
Tryck ned den vÀnstra knappen pÄ hastighetsmÀtaren och starta den.
NÀr U2-22 ----- visas trycks Àven den högra knappen ned. NÀr INF-0 visas slÀpps den vÀnstra knappen. NÀr hastighetsmÀtaren sedan vÀxlar till normalt visningslÀge trycks den vÀnstra knappen ned igen och sedan kan bÄda knapparna slÀppas. Nu Àr du i programmeringslÀget.

För att blÀddra mellan funktionerna 1-9, tryck pÄ den vÀnstra knappen. För att gÄ in i en funktion trycks den högra knappen ned.
Funktion 1 Àr kalibrering av hastigheten. Ange ditt bakhjuls rullomkrets i millimeter.

Inne i funktionen Àndras vÀrdet med den vÀnstra knappen och den högra vÀljer nÀsta vÀrde.
För att komma ur en funktionen trycks den högra knappen upprepat till funktionsnumret blinkar.
Nu kan du vÀlja nÀsta funktion med vÀnster knapp.

För att spara Àndringarna, vÀlj funktionen 0-end.
GÄ in i funktionen med högra knappen.
Tryck den vÀnstra för att spara.
Displayen ÄtergÄr till normalt visningslÀge.

Bryt strömmen och koppla bort signalgeneratorn.
Programmeringen Àr klar.

Bygg din egen signalgenerator!

Jag testade att bygga en generator baserad pÄ timerkretsen NE555 och skissade upp ett schema pÄ lÀmpliga komponenter.

Kretsen byggdes som ett "krÄkbo", komponenterna direkt ihoplödda utan nÄgot kretskort och den fungerar perfekt till kalibreringen.

(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)

Hej!
Jag har köpt Dinlis egna "hastighetssimulator" och undrar hur jag ska koppla in den, det sitter en svart kontakt vilket jag har hittat vart den ska sitta men sÄ finns det Àven en vit kontakt med tre stift i som jag skulle villja ha hjÀlp med vart den ska kopplas in...
Tacksam för svar.
/Peter
Can-Am Spyder RSS 2012
Yoshimura Slip on
KN Luftfilter

Dinli 450 Lightning -10 sÄld
DAJ
185 Main
70 Pilot
B-skruv 2 varv
NÄl mittlÀge
HMF-Competiton Slip-on
JR sport Filter
15/36 Drevning

Utloggad markusb

« Svar #10 skrivet: 20 juni 2012 kl. 19:37:44 »
Inte en aning eftersom jag inte har originalsimulatorn. Gissar att du ska koppla in den pÄ nÄn kontakt som har matning till simulatorn om den inte Àr smart nog att ta matningen frÄn den svarta kontakten som jag gjorde.

Vad hÀnder om du testar med bara den svarta inkopplad? Den vita kan ev vara för en annan modell av mÀtare kanske..

I den svarta kontakten frÄn mÀtaren finns allt man behöver, +5V, gnd samt signal in.

« Senast Ă€ndrad: 20 juni 2012 kl. 19:41:26 av markusb »

Utloggad Aerotic72

« Svar #11 skrivet: 20 juni 2012 kl. 21:10:07 »
Att Àndra HastighetsmÀtaren till 115-120km/h funkar efter att jag har kopplat in den svarta kontakten.
Men jag kommer inte in i programmerings lÀget :(
Can-Am Spyder RSS 2012
Yoshimura Slip on
KN Luftfilter

Dinli 450 Lightning -10 sÄld
DAJ
185 Main
70 Pilot
B-skruv 2 varv
NÄl mittlÀge
HMF-Competiton Slip-on
JR sport Filter
15/36 Drevning

Online just nu.

156 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, Jupiter, CFM, doggcrap,
Flest online idag: 191. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme