Det är inte justering första service på cf-arna.. Däremot så ska ventilspelet kontrolleras på alla servicear och det låter mer än lovligt knasigt enligt mig, är dom nervösa för att lyftarna ska mattas eller att ventilsäten ska nöta upp sig så fruktansvärt?? Bara undrar..
Kort å gott - Jag betalade 3800:- för ett oljebyte... Det e ingen j__la V12:a under sadeln...
Citat från: Lightning skrivet 6 oktober 2011 kl. 20:48:16Det är inte justering första service på cf-arna.. Däremot så ska ventilspelet kontrolleras på alla servicear och det låter mer än lovligt knasigt enligt mig, är dom nervösa för att lyftarna ska mattas eller att ventilsäten ska nöta upp sig så fruktansvärt?? Bara undrar.. Inte ens kontroll på första enligt serviceboken.Verkar som det enda som egentligen ska bytas på första e motoroljan.Kontroll av tändstift???=) Vi byter o kollar allt iaf,känns mer seriöst så.
Citat från: HADES skrivet 6 oktober 2011 kl. 21:03:02Citat från: Lightning skrivet 6 oktober 2011 kl. 20:48:16Det är inte justering första service på cf-arna.. Däremot så ska ventilspelet kontrolleras på alla servicear och det låter mer än lovligt knasigt enligt mig, är dom nervösa för att lyftarna ska mattas eller att ventilsäten ska nöta upp sig så fruktansvärt?? Bara undrar.. Inte ens kontroll på första enligt serviceboken.Verkar som det enda som egentligen ska bytas på första e motoroljan.Kontroll av tändstift???=) Vi byter o kollar allt iaf,känns mer seriöst så. Visst ska väl ventiler kollas varje gång!Jag ska ha senaste serviceschemat för (allroad 500/ED/BE/X5/X7/UTV/Z6). Vid Ventiljustering står det ett "K", dvs. "Kontroll. Rengör/åtgärd/justera/smörj/byt vid behov" såväl på 100, 1000 och 1500 (km). Så kontroll ska ske och justering ifall så skulle behövas vid alla de tillfällena.ATV Sweden borde väl se till att alla som sköter service har samma och rätt schema. De ändrar väl inte vad som ska göras vid olika service bara för skojs skull antar jag. Det måste väl vara något de tycker måste göras för att de ska våga ge garantier. Jaja, det är som det är Edit: (Bränslefilter ska också bytas vid första service, inte bara olja och filter.)Just därför vi har valt att göra en riktig service varje gång,då finns det inget tvivel om vad man betalat för eller ej.Vad det gäller ventilkollen så kan jag meddela att jag hittills ALDRIG behövt ändra ventilspelet på nån förstaservice än iaf.Brukar va exakt det spel det ska vara ända upp till ca 200 mil innan man får justera nåt.En x-7:a med lite tajt avgasspel har jag fått in en gång,men då hade den symptom oxå.En maskin som är lättstartad,går bra o inte låter onormalt från toppen har ju oftast inte fel ventilspel.Så på en 10-milaservice kan denna kontroll göras med örat om man fått ett par års erfarenhet av CF.Vad det gäller den nya editionen av serviceboken så har man kanske uppdaterat den något som sägs här.Har faktiskt inte ens kollat då det kommer bulletiner via mail när det sker några större förändringar.Men i fösta utgåvan kunde man tolka den som att det endast var motoroljan som skulle bytas. mvh/hades
Det blev en ändring på servicesschemat från 2010, då skulle det vara ventilkoll på alla servicar.Som hades säger har det sällan behövts en justering vid 10 mil (läs aldrig för vår del) och har man skruvat dessa motorer så länge som vi gjort så går det utan problem att lyssna sig till problem.För övrigt så är 3800:- för service rätt högt men det är inte bara för "ett oljebyte", det är ju en hel del att kolla upp enl schemat.Det diskuteras ofta hur det kan vara så dyrt med service mm och jag förstår inte varför?Räkna själva får ni se.Det är inte bara en liter olja och ett filter för typ 200:- och resten rakt ner i fickan.Möjligen rakt ner i statens ficka.../Benny