Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Guide för inkoppling av backlampa  (läst 12600 gånger)

Utloggad Robbo

Guide för inkoppling av backlampa
« skrivet: 14 september 2011 kl. 11:49:49 »
Hej!

Nån här som kan hjälpa mig med tips för inkoppling av en backlampa på min polaris xp 850-11
Vill ha knapp, och den ska börja lysa när man lägger i backen...

Har läst om nån microbrytare men det blir väl svårt på polaris växel spak...

Min första tanke är att låna inpuls från nått men vad? override knappen?
Polaris Sportsman XPS Forest 850 -11
Räcke bak, liten låda fram
ITP Mega Mayhem 28*11 runt om
MSA Diesel 7*14
Xenon + led lampor

Utloggad Nollander

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #1 skrivet: 14 september 2011 kl. 13:56:50 »
Kan man inte koppla som man gör med extraljusen till bilen?
Och sno signalen till relät från lampan som börjar lysa när man lägger backen.

Förresten, finns de nån lampa som lyser när backen är i??
Suzuki LTZ 400 -07

Utloggad jaas

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #2 skrivet: 14 september 2011 kl. 14:55:38 »
Microbrytare är ju smidigt men kanske inte fungerar på polarisens spak.

Har du någon lampa som tänds i panelen när du lägger i backen?

Någon givare på växellådan som känner av när backen är i?
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Stable

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #3 skrivet: 14 september 2011 kl. 15:38:38 »
Vill du alltså ha både knapp(strömbrytare) och att den tänds när du lägger i backen?

I så fall blir det lite mer komplicerat.

Jag monterade en microbrytare på växelkulissen på min förra maskin (en Outlander), men jag upptäckte snabbt att man ibland ville kunna lysa bakåt även när man inte backade.
Så jag rekommenderar att göra det enkelt för dig och enbart koppla backlyset på en brytare som du kan tända när du vill.
Renegade 1000 X xc -12. Värd varenda krona!

Utloggad riro

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #4 skrivet: 14 september 2011 kl. 15:41:51 »
Vill du alltså ha både knapp(strömbrytare) och att den tänds när du lägger i backen?

I så fall blir det lite mer komplicerat.


Nåja... så behöver det väl inte vara?

Bör väl bara kopplas ungefär som en trappkontakt...   http://www.peros.se/Kopplingsovningar.html
(kanske kan vara svårt att hitta vettiga brytare)


« Senast ändrad: 14 september 2011 kl. 15:47:44 av riro »
Goes 625i Max (RJWC, Viktad variator, Snorklar)
Loncin 110cc

Utloggad Stable

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #5 skrivet: 14 september 2011 kl. 15:52:51 »
Kollade länken och jag tycker nog allt att det verkar vara lite mer komplicerat än en vanlig strömbrytare...  ;)

Men visst går det.

Edit: Ok, med den bilden så såg det ju plötsligt jätteenkelt ut.  ()p
« Senast ändrad: 14 september 2011 kl. 15:56:00 av Cable Guy »
Renegade 1000 X xc -12. Värd varenda krona!

Utloggad jaas

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #6 skrivet: 14 september 2011 kl. 16:30:07 »
Är ju bara att parallell koppla två brytare, som bilden visar.

Mitt tips är ju dock att du också använder dig av ett relä.
Typ så här


Strömbrytaren är den du manuellt kan slå av/på och "Valfri signal" är någon grej på din atv som ger ut en + spänning när backen läggs i.
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Robbo

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #7 skrivet: 14 september 2011 kl. 18:20:18 »
exakt som du visar på bilden jaas... men vart finns det en lämplig signal till backen att ta av??? det är frågan de

Ska sätta nå extraljus fram men dem är det ju inget problem med för där tar jag ju bara signal från heljuset....
Polaris Sportsman XPS Forest 850 -11
Räcke bak, liten låda fram
ITP Mega Mayhem 28*11 runt om
MSA Diesel 7*14
Xenon + led lampor

Utloggad goranP

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #8 skrivet: 20 september 2011 kl. 22:19:01 »
exakt som du visar på bilden jaas... men vart finns det en lämplig signal till backen att ta av??? det är frågan de

Ska sätta nå extraljus fram men dem är det ju inget problem med för där tar jag ju bara signal från heljuset....
Du bör vara extremt försiktig att hämta en + signal för ditt relä för backljus, vill det sig riktigt illa pajar något (oftas något dyrt) dom flesta backsignaler som du får ut på en hjuling är inte lämpade att driva något mer än just det den är avsedd för, kan finnas undantag visserligen.
Kolla om du inte ändå kan använda växelspaken.
För att tryggt kunna hämta befintlig backsignal så bör du nog använda en optokopplare och det blir genast mer komplicerat.
MVH/GoranP
« Senast ändrad: 20 september 2011 kl. 22:23:43 av goranP »
Gasar tills det rasar

Utloggad dalis

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #9 skrivet: 22 september 2011 kl. 11:09:06 »
Du bör vara extremt försiktig att hämta en + signal för ditt relä för backljus, vill det sig riktigt illa pajar något (oftas något dyrt) dom flesta backsignaler som du får ut på en hjuling är inte lämpade att driva något mer än just det den är avsedd för
MVH/GoranP
Men är det inte jut därför som Jaas använder relä???

Utloggad goranP

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #10 skrivet: 22 september 2011 kl. 12:01:21 »
Du bör vara extremt försiktig att hämta en + signal för ditt relä för backljus, vill det sig riktigt illa pajar något (oftas något dyrt) dom flesta backsignaler som du får ut på en hjuling är inte lämpade att driva något mer än just det den är avsedd för
MVH/GoranP
Men är det inte jut därför som Jaas använder relä???
Jo säkert men det relä som visas på hans skiss verkar vara ett vanligt "bilrelä" och det är inte speciellt strömsnålt och man ska nog inte vara helt säker på att en krets som driver en display fixar att dra ett bilrelä, den stora frågan är om kretsen överhuvudtaget klarar av att driva något relä alls.
Det är ju upp till var och en att prova, friskt mod och hälften brunnet" går det åt h-e så har man ju blivit en erfarenhet rikare ;D
Gasar tills det rasar

Utloggad Bamse-

SV: Guide för inkoppling av backlampa
« Svar #11 skrivet: 22 september 2011 kl. 13:24:14 »
ja å det är ju ganska enkelt att montera tex en micro brytare
vid tex spaken
Renegade 800xxc 2010 såld
Xtp Max 1000 -13 såld
Commander 800r -14 såld
Polaris scrambler 850 -13 såld
xt-p max 1000 -13 i bamse utförande.. Såld👍
polaris rzr 800s mcx turbo såld
outlander 1000xt -12 såld
can-am outlander 800r xmr -11 stulen!
can-am 800r ltd -09 såld!
CAN-AM 800+XT 07 såld!
bpr outlander 400 xt 06 SÅLD!
tidigare linhai 2x4

 


Online just nu.

96 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Johan U, chargerboy,
Flest online idag: 181. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme