ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Markus Dinli 450
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 5 [6] 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Markus Dinli 450  (läst 20465 gånger)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Markus Dinli 450
« Svar #60 skrivet: 1 december 2011 kl. 10:26:41 »
Det allra enklaste och säkraste är ju att sitta hemma i soffan och kolla på tv... tex Big Brother eller något annat givande...  :nono:
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Markus Dinli 450
« Svar #61 skrivet: 1 december 2011 kl. 10:31:51 »
Jag har en ganska liten modell, för att få längre arbetsområde kör jag med enkel vajer utan brytblock och man behöver ju sällan vinsch mera än 1-2 meter innan man är uppe ur surhålet, skulle det vara långt till fästpunkt har jag 30 meter lina med mig. Sen tycker jag den pumpande rörelsen är smidigare än vev, samt att veven lättare blir i vägen och slår i träden/marken när man snurrar på den.
Men är så klart en smaksak och de har ju sina respektive för/nackdelar.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Markus Dinli 450
« Svar #62 skrivet: 1 december 2011 kl. 11:21:19 »
Jag har sett Markus färdigheter med svetsen, så ett fäste till Dinlin för en handvinsch lär knappast vara ett problem för honom, för självklart skall den sitta fast när den används!
Att ha den som en lös enhet mellan ett träd och hjulingen är knappast bra alls, men monterad i nosen eller på racket så funkar det faktiskt rätt bra.  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Markus Dinli 450
« Svar #63 skrivet: 1 december 2011 kl. 11:27:29 »
ja du tänker så, jag tycker det är skönt att inte ha den på hjulingen, utan jag sätter alltid vinschen i andra änden för då slipper jag stå i smeten och vinscha utan kan stå på torra land.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Markus Dinli 450
« Svar #64 skrivet: 1 december 2011 kl. 12:22:26 »
100 kilo extra vikt i form av en förare spelar mindre roll... så varför stå vid sidan och veva om det är kladdigt?
Jag går sällan av när jag vinschar, oavsett om det sker elektriskt eller manuellt.
Hade en manuell båtvinsch på racket förut (alltså en sådan man har på trailers... inte sån vinsch som snegelbåtar använder).
Spaklyftblock har jag också provat i terrängen, men då med diverse bilar i änden, och visst funkar det!
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #65 skrivet: 11 december 2011 kl. 14:02:21 »
Just det, läser man trådar i telefonen så glömmer man ofta svara i dom när man sitter vid datorn sen :)

Angående vinsch så är jag fortfarande osäker, men ju mer jag tänker på det så verkar en elektrisk smidigast, just för att man kan sitta på hojen och hjälpa till med en växel samtidigt. Nackdelen är den extra vikten i en elektrisk, och även att få en billigare modell pålitlig när det gäller vattentäthet. Iofs inget som inte en skvätt silikon kan lösa, som hon sa..

Jag har per automatik följt OnlyHenkes råd sedan jag satt fast i skiten. Nu utmanar jag mindre och försöker hålla mig till ställen jag VET är körbara när jag är ute. Ändå lyckades jag hamna i ett dike för två veckor sedan ;)
Överväxt och ett nosdyk i låg fart. Gick backa ur skiten som tur var, för efter den pungsmällen rätt i tanken hade jag inte haft lust att krångla med att lyfta/dra maskinen ändå..

Har dessutom monterat bort pakethållaren igen för jag fick så jävulskt med stryk av den vid en körning på ojämnt underlag. Halkade bak på sadeln och maskinen slog från sida till sida pga tuvor och elände. Höften var då ivägen..
Så pakethållaren har inget på hojen att göra dom gånger jag vet att jag ska köra aggresivt. När jag och donnan ska ut på finåka och fika lite så kan jag skruva dit den och ha thermosen där.
Tur att hållaren är tejpad med rörisolering.. det gjorde riktigt ont trots att den är mjuk på utsidan.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #66 skrivet: 16 december 2011 kl. 16:35:45 »
Tröttnade på att frysa om händerna vid varje körning så jag handlade hem 10m kanthaltråd (aka värmetråd, glödtråd, motståndstråd) 0.6mm och 4.5ohm/m av en kille på elektronikforumet. Betalade 32:- inkl frakt för 10 meter tråd!

Klippte av 2st 2.4m bitar.
Testade först att linda innanför gummihandtagen men hur jag än isolerade så stal alustyret all effekt.
Det slutade med detta receptet:

Linda utsidan på gummihandtagen med 2 lager maskeringstejp.
Vik tråden som ett U på mitten och håll en radie på ca 5mm på U:et så inte tråden viks för snävt och riskerar att gå av.
Tejpa fast den vikta änden längst in på handtaget med en bit maskeringstejp.
Vira sedan hela tråden runt handtaget med ca 5mm mellan alla trådar. Spänn åt tråden men ta inte i för mycket.
Vid slutet av handtaget, låt trådarna sticka rätt ut. Tejpa 2 lager maskeringstejp över tråden. Spänn tejpen!
Linda sedan ett lager bandagetejp (?) runt handtaget. Sån där vit tejp från apoteket.
Isolera sedan trådarna som sticker ut med höljet från en elkabel eller krympslang.
Anslut en dubbelledare till trådarna. Jag tog sån där 0.75mm2 högtalarkabel som följer med när man köper bilhögtalare. En grå och en vit kabel.
Vira ihop ändarna med värmetråden och isolera med krympslang. Kanthaltråden jag fick tag på gick inte löda.
Knöla sedan in sladden genom änden på handtaget in i styret och plocka ut den genom ett hål som du borrar mitt mellan styrfästena.

Sedan coatade jag handtagen med en omgång shoe goo, flytande gummimassa. Detta finns att hitta på ebay. Finns något som heter liquisole på clas ohlson och är typ samma grej bara att det torkar långsammare.
Handtagen får en gummiyta som ger bra grepp och samtidigt skyddar värmarna.

Anslut trådarna via en brytare/säkring till tändningen och ut och mys!
Kostnad ca 100:- om man behöver köpa shoe goo.

Effekten är ca 15-18W beroende på generatorspänningen. Mina handtag blir runt 50C när jag står på tomgång :)



Allra längst ut på handtaget syns det svarta höljet runt tråden som smiter in i styret. Allt är coatat i gummi för skydd.
Brytaren som man precis ser på instrumentpanelen är till värmarna.







Ska snart göra samma ingrepp på 250:in så den som vill se utförliga monteringsbilder får säga till så ska jag fota mer än jag gjorde nu.

Dessa två värmare kostade mig ca 15:- att tillverka då jag hade allt annat hemma redan  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #67 skrivet: 24 februari 2012 kl. 23:36:27 »
Ikväll har det skruvats fjädring.
Tack vare Jockas tips så sitter nu polaris snöskoter boggiefjädrar fram på moppen och så testade jag att flytta bak en av original framfjädrarna.
Framfjädern är egentligen 2cm för kort för att passa bak men jag skruvade åt spännaren så fjädern precis nöp dit. Original bak är 500lbs/in och framfjädern 240lbs/in.

Boggiefjädrarna fick slipas upp från ID 48mm till 50mm i första varvet på båda sidor för att passa över kopparna.
Köpte en diamantsliptrumma på jula för 29:- och tänkte att det är värt att testa iaf. Funkade skitbra! Mindre än 2min på varje sida med den i borrmaskinen.

Har varit ute och snabbtestat framfjädrarna och det blev mjuuuukt! Dämparna står i snabbaste läget. Ska justera lite imorrn.
Bakfjädern (eller framfjädern bak) fick jag dit precis innan jag tog kväller så det är inte provåkt ännu. Hojen sätter sig rätt bra och när jag hoppar till på den så bottnar fjädringen.
Ska vända armen i länkaget för att få upp hojen lite och samtidigt flytta bak undre dämparfästet så den inte trycks ihop lika lätt..

Blir intressant åktur imorrn!
Jag är nästan säker på att en fjäder med högre styvhet behövs bak. Kanske 350lbs/in eller liknande. Men provkörningen får visa det!









Och lite film på både fram och bak.

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #68 skrivet: 25 februari 2012 kl. 17:34:23 »
Nu har jag just kommit hem från en timmas provtur.
Körde landsväg, grusväg, förbannat gropig grusväg, lera, vatten, stenbrott och sist några varv på en grusad crosscartbana  :headbang:

Framdämparna står nu med lägsta fjäderförspänning och är en smula låg i nosen. Ska spänna fjädrarna och även justera lite segare komp fram. Krängde rätt friskt i kurvorna men gick underbart mjukt fram.
Vältfaktorn var betydligt högre än sist jag körde på crosscarten men inte så att det var farligt.

Bak är den låg tack vare för kort fjäder och trots under halva fjäderstyvheten mot original så är den ändå för hård! Sparkar som en galen ko på gropiga grusvägen. Måste vara dämparen för mjukare fjäder är 240lbs/in kan man ju omöjligt behöva.
Ska flytta fram undre dämparfästet i länkaget för att mjuka upp den lite. Nackdelen är ju att den sjunker ihop ytterligare, men som ett test iaf. Funkar det så blir det en längre fjäder framöver.

I det stora hela, som en ny maskin. Den smyger inte fram som en go skinnfåtölj på hjul, men det är inte som att ratta en pansarvagn längre  ()p

Till råga på allt så dog ballasten till mitt hel/halv imorse. Måste vara fukt sen förra helgens svineri.
Ska kolla om det går på garanti annars blir det en ny från ebay. Är ju inga jättepengar att bråka om heller. Men dom säljs som vattentäta och är ingjutna inuti...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jockas

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 482
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Jockas
SV: Markus Dinli 450
« Svar #69 skrivet: 25 februari 2012 kl. 18:57:43 »
Passade bakfjädern rakt av. Eller fick du fixa med att slipa den?
Annars skall jag testa och slänga dit en fjäder från framdämpen jag oxå.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 -08

Att speka med quad, är guttan kräm, och kräm som är så suttans gutt!

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #70 skrivet: 25 februari 2012 kl. 19:52:03 »
Den passade rätt över!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jockas

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 482
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Jockas
SV: Markus Dinli 450
« Svar #71 skrivet: 25 februari 2012 kl. 20:00:33 »
Citat från: markusb skrivet 25 februari 2012 kl. 19:52:03
Den passade rätt över!

Då skall det nog meckas lite imon  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 -08

Att speka med quad, är guttan kräm, och kräm som är så suttans gutt!

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 5 [6] 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Markus Dinli 450
 


Online just nu.

581 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 636. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info