ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Markus Dinli 450
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 4 [5] 6 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Markus Dinli 450  (läst 20468 gånger)

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #48 skrivet: 20 november 2011 kl. 11:02:24 »
Ja kitet testades på bänk med ett 3S 5800mAh lipo när jag packade upp det. Kritvitt ljus, såg väldigt bra ut. Inga konstigheter alls.
Jag fick ju hem ett set med dubbla xenon (2x ballast, 2x xenon) och jag har testat båda i reflektorn och samma fenomen med grönaktigt ljus uppstår. Det beror på lyktan. Antingen reflektorn eller glaset.

Nån dag ska jag testa att peta bort glaset från lyktan och köra xenonet i bara reflektorn. Skulle det bero på glaset så får jag ersätta det med polykarbonat. Är det reflektorn så är det nog bara att köpa hem en ny lykta..
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #49 skrivet: 20 november 2011 kl. 11:14:22 »
Slänger med några bilder på hur det blev.
Ser ut som en stor napp i munnen :)
Funktion före form i detta fallet!





Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Kardanmannen

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 415
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
Kardanmannen
SV: Markus Dinli 450
« Svar #50 skrivet: 20 november 2011 kl. 13:45:04 »
Ser juh helt ok ut, hade du inte haft dom andra hade det nog sett jättekocko ut.
Anmäl till moderator   Loggat
Mitt Projekt:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=33713.0

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #51 skrivet: 20 november 2011 kl. 15:35:44 »
Ja det tror jag oxå. Huvudsaken är att det lyser så man inte smäller djur och annat elände i vintermörkret!

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #52 skrivet: 26 november 2011 kl. 12:44:38 »
Läste en tråd som handlade om att få upp sin hjuling ur ett surhål och blev inspirerad att berätta vad som hände för ca 1 månad sedan.

Var ute ensam (som vanligt) och halkade runt på lite grusvägar. Hittade ett sandtag som jag inte kände till sedan tidigare.
Smög ner för att kolla läget och sprätta lite skit.

Efter en stunds sandåka fick jag syn på en sandvall med lagom lutning och tänkte då att den ska jag minsan ta mig upp för!
Såg att det var fuktigt i sanden framför vallen men tänkte inte så mycket mer på det utan jag körde bara mot den.

Blurp sa det.

Sanden vad grymt underminerad av vatten och på några sekunder var moppen nedsjunken med alla fyra hjulen, och stod enbart på hasplåten i skiten.
Hjulen sögs fast så in i ... i det blöta eländet. Jag hade kommit ca 2m ut i dyngan innan det tog tvärstopp.

Hoppade av och försökte dra den bakåt i pakethållaren. Rörde sig inte en millimeter, ingen överdrift! Försökte lyfta men inget hände förutom att mina jympadojjor och halva smalbenen försvann söderut..

Jag gav upp tanken på att få loss den utan verktyg ganska fort. Gick en svänga runt sandtaget för att försöka samla på mig lite saker.
Hittade nån bit plywood, några kortare reglar, något som såg ut som ett järnspett och en hjullastare.
Hjullastaren hade varit smidig men den lät jag stå  ???

Samtidigt som jag gick runt där förbannade jag mig själv för min obetänksamhet men var samtidigt glad att detta hände på ett ställe där det finns tillgång till allehanda verktyg.
Dessutom började det skymma och jag hade inte så lång tid på mig att få upp den innan det blev bäcksvart. Oupplyst område, oupplysta vägar och ca 1mil till närmsta hus.

Släpade med mig alla fynd till moppen och började gräva plats bakom bakhjulen för att stoppa ner reglarna. Provbackade men som väntat snurrade bakhjulen medan resten stod lika stilla som innan.
Försökte samma sak igen och denna gången med plywoodbiten halvt nerkilad under ena framhjulet men inte en millimeter rörde moppen sig.

Nu hade jag kämpat med sand, reglar och spett så jag var genomsvett och riktigt trött! Hur fan ska jag lösa detta?? Nu har det börjat bli strax förbi halvmörkt och uppskattningsvis 20-30min kvar innan det blir omöjligt att se.

Plockade bort alla reglar och plywood och började om.
Grävde så fort jag kunde med händerna under bakaxeln för att försöka få fritt för en regel. Sanden rann tillbaka nästan lika fort som jag grävde.
Tillslut lyckades jag få in regeln förbi bakaxeln och kilade in spettet ovanpå regeln. Riggade upp plywood och reglar bakom bakhjulen så jag kunde sparka in dom ifall jag lyckades lyfta hojen. Och efter en stunds kämpande med spettet så slurpade det till om bakhjulen och dom lättade några centimeter från sandsörjan. Snabbt in med reglar och plywood under hjulen och sedan göra om samma sak till dom var helt ovanpå ytan. Nu har det hunnit bli mörkt och diodbaklampan fungerar nu som arbetsbelysning  :dntknow:

För att få loss framhjulen, som även dom sugit fast, fick jag gräva, spetta och använda dom sista två reglarna på samma sätt.

Nu stod moppen i nivå med ytan.
Slängde i backen och lyckades komma kanske 30cm innan jag gled av reglarna och den halkade ner och sög fast igen...

Nu hade jag iaf en bra teknik, så samma sätt använde jag flera gånger om, ända till bakhjulen var ur skiten så pass att jag fick grepp att backa mig ur det sista av problemet.

Kolsvart, sandig upp över öronen, skittrött, hungrig som ett svin och 5 mil hem.
Rullar hemåt och är skitnöjd med prestationen!
 
En Dinli är relativt tung att lyfta runt hemma på grusplan, men det går.. i terrängen får man en helt annan syn på 200kg.....

Denna upplevelse ger mig en ny syn på vikten på en sån här fyrhjuling, något jag inte direkt tänkt på eller respekterat innan som jag borde.
Nu VET jag att man inte har en chans att flytta den om man hamnar under den vid ex. en olycka. En olycka där man troligtvis även skadat sig.

Kör lugnt och med förstånd!


Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Markus Dinli 450
« Svar #53 skrivet: 26 november 2011 kl. 14:25:39 »
Visst är det underbart att sitta fast utan vinch eller dylika medel!
Jag har gjort liknande grejer med snöskoter och som längs fick jag hålla på i 5 timmar innan jag var uppe! Då åkte jag i ett stort dike som visade sig ha en halvmeter vatten under den för tunna isen och 2,5 meter höga kanter upp till vägen/skogen.....
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #54 skrivet: 26 november 2011 kl. 16:01:35 »
Egentligen skulle man ha en vinch på hojen.. har funderat på det tidigare men det blev aldrig inköpt.
Nu i vinter antar jag att man kommer sätta sig till höger och vänster på små oplogade skitvägar så vinchen bör nog inhandlas relativt snart..

Väger inte en snöskoter upp mot ett halv ton?? Inte illa att dra upp en sådan 2.5 meter!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Markus Dinli 450
« Svar #55 skrivet: 26 november 2011 kl. 16:04:45 »
Om man inte vill ha en elvinsch på hjulingen är

ett bra tips, går väldigt mycket lättare än för hand och är betydligt billigare än en elvinsch.
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: Markus Dinli 450
« Svar #56 skrivet: 27 november 2011 kl. 15:05:48 »
Ja en sådan vore smidig!
Enda nackdelen som jag ser det är att den måste åka med i väskan på pakethålaren.. och skulle man mot förmodan vurpa och få hamna under väskan så tror jag den kan ställa till rejäl skada.
Troligtvis får man ordentligt med stryk av bara hojen men det känns som en extra onödig grej att kunna skada sig på  :hmmm:

Honan brukar kalla mig sjukligt risktänkande, ändå åker man fyrhjuling  :lol:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad jaas

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 863
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst motor på träffen!
    • Visa profil
jaas
SV: Markus Dinli 450
« Svar #57 skrivet: 1 december 2011 kl. 09:32:26 »
Äää nu ska du inte vara så känslig :o ;)

Om rackat är tillräckligt brett borde du kunna fästa den genom att haka fast krokarna i racket med vinschen på undersidan och sedan pumpa ihop lite så den drar fast i racket och blir hängande på undersidan. Är du med?
Anmäl till moderator   Loggat
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Markus Dinli 450
« Svar #58 skrivet: 1 december 2011 kl. 10:15:18 »
Ett spaklyftblock i all ära, men dels är det onödigt kraftigt och dels är dess arbetsområde rätt kort, oftast bara nån meter.
Personligen hade jag istället kollat på en handvinsch, det finns tvåväxlade varianter på tex Jula och Biltema för en knapp femhundrig, då får man ett längre arbetsområde och betydligt större räckvidd... och en mer lättarbetad/snabb pryl att dra upp sig ur diverse hål med än ett spaklyftblock.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Markus Dinli 450
« Svar #59 skrivet: 1 december 2011 kl. 10:23:49 »
Jag vet hur du känner dig har själv varit ut på någon testrunda och fastnat ordentligt i någon driva eller dike (vintersäsong) och då är det bra med en vinsch.
En maskin ä rinte lätt när den sitter fast i något :) speciellt inte en dinli. (Nu har jag säkert lättat min så den är ungefär i samma klass som många andra)

Men nu har man lärt sig att hålla sig till vägarna eller beprövade områden om man åker själv, och är man flera så kan man utmana mer.
Så mitt tips är att undvika obeprövade ställen och enbart åka på "säkra" ställen om man åker själv.



Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 4 [5] 6 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Markus Dinli 450
 


Online just nu.

586 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 636. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info