Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: KTM 525xc eller bättre förslag?  (läst 10271 gånger)

Utloggad rekan

KTM 525xc eller bättre förslag?
« skrivet: 28 augusti 2011 kl. 10:30:44 »
Hej alla på detta forum! Är ny här och med klädje då jag ska köpa mig en quad.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för en ktm 525xc. Den kommer att användas hela året och mycket till jobbet. Jobbar mitt i centrum i Oslo men bor väldigt dumt till för kollektiv traffik. Sedan blir det grusvägar osv självklart!

Mopped går inte på vintern, bil är svin dyrt med, quad perfect!

Hur är det med service på dessa? Dyrt att ha dom? På vintern får man ju klä på sig som fan plus att man inte vill bli allt för blöt. Men det finns det ju lösningar på. Är det något annat som talar starkt emot att detta är en bra lösning?!  Eller har ni några andra tips. Budget ca 110.000.

Utloggad Pv544

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 11:19:55 »
UTV är kanske något annat? Lite gubbigare men säkert väldigt trevligt med ruta och tak på vintern eller i regn.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Stable

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 14:09:48 »
Så länge vägarna är bara och torra så är nog KTM:en en roligare maskin att pendla med, men om du tänker åka året runt så är det ju rätt skönt med 4wd när snön kommer...
Och med din budget får du ju en riktigt skaplig 4wd-maskin.

Min rekommendation är alltså, inte helt otippat, en Renegade 800!  ()p

EDIT: ...en Outlander är väl egentligen ännu bättre som pendlar-maskin, men jag gillar verkligen min Renegade!  ;)
« Senast ändrad: 28 augusti 2011 kl. 14:39:57 av Cable Guy »
Renegade 1000 X xc -12. Värd varenda krona!

Utloggad Hydro

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 16:10:32 »
Du kan nog aldrig räkna hem en quad i de prisklasserna för att pendla i jämförelse med en bil.
Just den du nämner är ju dessutom en rätt utpräglad crossmaskin och inget man normalt sett äter mil med... vilket ju kommer märkas i dels andrahandsvärde och dels serviceintervall.
Är det förresten back på denna?
Sällan crossmaskiner har det...

En Adly 300 tex kostar lika mycket som du förlorar i värdeminskning och servicekostnader på ett år med KTM:en... denna har dessutom skärmar osv.
...men är självklart inte lika rolig som en 525:a på grusväg.

Men seriöst, det är duktigt overkill att köpa en 525:a för att pendla till jobb och sladda grusväg.

En begagnad Raptor 700 för kanske 60-70 eller kanske en Dinli 450/SMC500/Adly500 osv för typ 30-40 är ett mycket mer ekonomiskt alternativ...

...det är sällan man köper en Ferrari för att pendla med, och sen dessutom har ekonomin som argument.


Eller är det möjligtvis som så att du har detta med ekonomi och jobbpendling som argument för att övertyga tanten med plånboken?
För i så fall är det självklart både billigt, säkert och framför allt smidigt och billigt att åka KTM till jobbet!
 ()p
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad rekan

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 19:02:56 »
Ja det med ekonomin och frugan var ju pricken över i:et :P. Jag har alltid varit den att ska det va så ska det va. Bil är inget alternativ pga tull,bensin,parkering osv kostnader. Plus all kö och skit i centrum.

Vad menar du med överkill? För mig betyder ju det: det bäst du kan köpa men... Kanske man tröttnar? Ok att det är en del pengar, inte mycket för bil i detta land (Norge) iof. Det är tot 7km enkel väg. Finns flera bra pendel alternativ på sommaren men få på vintern? Kollektivt tar 55min, tro det eller ej.


Detta käns som det smartaste alternativet. Eller vad har ni för erfarenhet som är i liknande situation.??

Utloggad Hydro

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 20:35:21 »
En Raptor 700 kostar lika mycket, servas betydligt mer sällan, kommer har betydligt högre värde än vad en crossmodell har med tex 800 mil på mätaren, osv osv...

Crossmodellen du föreslog är precis som en Ferrari, fräck och vass... lätt och smidig... osv...

Men inget man använder till vardags.

De kräver mycket kärlek (läs pengar och arbete) och inte ens då är det alltid säkert att allt funkar... för marginalerna är så pass mycket mindre med allt jämfört med tex en Raptor 700 som väger kanske 30 kilo mera.

Crossmodeller har oftast rätt speciell växellåda dessutom, hur det är med just denna vet jag dock tyvärr inte.
Tex så kan växlarna vara löjligt täta...


Kolla lite i tvåhjulingarnas värld, där ser man OFTA att KTM:s encylindriga motorer blivit renoverade innan 1500 mil, vissa pga ras...
Detta gäller iofs LC4:an på tex 640, 690 kubik osv...
Jämför detta med Yamahas 660, eller 700 som den heter när den sitter i Raptorns chassie.
Där rullar tvåhjulingarna lätt och ledigt 10 000 mil innan minsta fel riskerar uppkomma.
Hur många mc-bud kör tex KTM?
Inga.
KTM har en slogan, READY TO RACE, och det stämmer oftast rätt bra.
Där är allt onödigt nedbantat och effekten i grejerna är uppskruvad till det yttersta, och sådant är jättekul!
...men inget man pendlar med.

Prova en 525:a och en Raptor så kommer du se skillnaden.... det är ungefär som en Ferrari och en Porsche.
Porschen håller att köra med till vardags = Raptor
Ferrarin håller inte att köra med till vardags och är svindyr att laga = 525:an

Lite överdrivet ja, men i princip!
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad TAZ™

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 21:50:18 »
kan nog instämma ganska mycket med vad hydro säger i detta, även i det att 4x4 kan vara skönt på vintern...vet inte hur det är ute på vägarna med quad på vintern, men om det är plogat men inte saltat så det är ett halt snölager man kör på så kommer du inte komma fram utan dubbat med en quad, vet felera gånger jag tvingats putta in min quad för att den inte har drivit över huvudtaget på sådant underlag :) och har heller aldrig sett några vettiga dubbdäck för pendlar åkning, på en atv kan man ju montera dubbade bildäck om så skulle vara!
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad rekan

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 22:20:37 »
Okey. Det var ju inte så bra då. Om jag måste lämna den på service en gång i mnd, och det kostar 50000kr gången.

Kanske man ska lämna hela quad/atv grejen totalt. Bara å finna sig i att pendla eller flytta mer centralt.

Skit!!!

Utloggad Stable

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 22:52:07 »
Bli inte sur nu!  :nono:

Jag trodde du startade tråden för att du ville ha råd och tips om alternativ till den KTM som du tydligen väldigt gärna vill ha...? Eller?
Renegade 1000 X xc -12. Värd varenda krona!

Utloggad rekan

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2011 kl. 23:22:59 »
Ja absolut. Det var bara tråkigt att börja inse att det kanske inte går. Eller inte är ett så bra alternativ. Kanske får nöja mig med en vespa under sommaren.

Utloggad Hydro

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2011 kl. 07:43:15 »
Allt går.
Även detta...
Men du skrev redan i rubriken och undrade efter bättre förslag.

Varför du fastnat för just KTM 525 vet jag inte, men det finns garanterat betydligt mer lämpade quads för detta ändamål än den.
Såg nu att den hade tillägget XC, kanske detta då är en enduroversion av crossmodellen?
Detta får crosskillarna svara på...
Jag har dock för mig att denna motor även sitter i någon av Polaris maskiner och där uppgav de oljebytesintervallet till TRE timmar.
...mot vanliga crossquads normala fem timmar...
På väg blir det ju självklart en helt annan belastning så några tre eller fem timmar behövs ju inte som intervall, men det ger ändå en hint om effektuttaget och marginalerna.

En uppdrevad Raptor 700 som rullar landsväg kan du lätt stretcha oljebytena till 3-500 mil.

Så visst är det skillnad.
 
Edit: Meningen om 50 000 per månad i servicekostnad hoppas jag skrevs under frustration eller liknande, för jag hoppas du läser svaren mer ingående än vad den meningen annars kan ge sken av.
 
« Senast ändrad: 29 augusti 2011 kl. 07:46:07 av Hydro »
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad rekan

SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
« Svar #11 skrivet: 29 augusti 2011 kl. 10:18:11 »
Ja xc skall vara en enduro variant. Nær jag pratade med dom sa de att med den kjørningen så ca var 10-14 dag.

 


Online just nu.

88 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
zyxclaes, raptor350,
Flest online idag: 101. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
Import, sjöfrakter, förtullningar