Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: SMC 500/503/520 Wildcat "PowerTuning" tråd  (läst 32206 gånger)

Utloggad D.A

SMC 500/503/520 Wildcat "PowerTuning" tråd
« skrivet: 15 juni 2011 kl. 18:02:04 »
Tänkte att vi skulle starta en tråd om hur man bäst får effekt ur sin SMC 500.
På Dinliforumet finns en bestyckartråd som är väldigt läsvärd med bl.a. en bild på var munstyckena sitter på förgasaren http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0. Men det verkar tyvärr inte vara samma förutsättningar på 450cc som 500cc så jag tänkte vi kan fylla på med vad som funkar på våra 500cc här. Dessutom kan man ta med andra effekthöjande saker man gjort helsystem, slipon, munstycken,luftfilter,cdi och även drevning etc.

Tänk på att det kan ta tid och många justeringar innan man hittar rätt så att skriva ner lite om hur den går vid olika inställningar kan vara en bra idé. Sedan har jag märkt att det är inte alltid storleksbeteckningen på mustycket stämmer på piratmustyckena, de utan mikuniloggan stansat. De Mikuni jag provat har hittils verkat stämma i alla fall. Till exempel mitt pirat 147,5 som är större än ett 150 men mindre än ett 155, jag skulle tro att det ligger runt 152-153. Detta kan ju bli rätt förvillande när man byter och byter men ändå blir det inte bra! Ett tips är att handla in ett borrset tror att Jula eller om det var Classe som har ett mellan 0,3mm till 1,6mm, det är ett ganska enkelt sätt att mäta om man vill köra pirat eller redan har pirat i.

Nåja, så här ser min konfiguration ut i alla fall;
Uni filter 100mm
lågfart 55
main 147,5 (ca 152-153 uppmätt)
nålen med clipset i näst högsta läget, skall byta tillbaka till mitten då jag idag monterat mindre main
avstrypt avgas (krök samt annan insats)
Blandskruven ute 2,5 varv

Kan rekomendera att byta lågfarten, kanske går bra med större än 55 men den blev märkbart rappare efter bytet, jag sänkte även clipset på nålen ett hack. Snabbare respons och gummisnoddseffekten försvann!
Detta verkar vara den för mig optimala bestyckningen, provade med 155 i main men det var för stort och den varvarde inte ur så även dom små stegen kan göra skillnad tydligen. Unifiltret vete tusan hur mycket nytta det gör i min nuläget och jag har läst om andra som tycker den gått bättre med borrad orginalburk. Men det låter ju lite hårigare i alla fall.  :DV

Så berätta nu vad ni gjort med era och vad som funkat och inte fungerat!

Mvh
D

« Senast ändrad: 16 juni 2014 kl. 08:14:39 av Rickard Marklund »

Utloggad norrland84

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2011 kl. 21:26:33 »
Mycket bra tråd denna gillar vi skarpt =)) hehe jag har inte gjort något förutom skruvat ut bland skruven 2,5 varv innan hade jag ingen tomgång när noise killern var borta men nu går den som fan. Han som hade den innan har bestyckat om den och eftersom den varvar ut på alla växlar rycker inte utan går som fan så har jag inte öppnat förgasaren och tittat vad han har gjort med den ...

Men rekomenderar alla som har oblans i sin gång att kolla bestyckningen ... anars har jag uni filter bara har 34 bak drev vet ej de är nog orginal tror jag har ett 36 drev liggandes med helt nytt men vet inte vad det ger för skillnad.



Utloggad Escobar

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2011 kl. 21:56:06 »
Hur bra tråd som helst, men det skulle funka bättre med bilder (En bild säger mer än tusen ord). T.ex. en bild på förgasaren där man visar var lågfartsmunstycke, main osv. osv... Vet inte bara en tanke, det skulle underlätta för mig och för dom som inte sitter på dessa guld kunskaper.
SMC 500 WILDCAT STUBB/CITY-RACING EDITION &
2st FYM TYPHOON 125cc till terroristerna!
http://flensatvklubb.se

Utloggad Leander

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2011 kl. 00:15:24 »
Trim: Helsystem + UNI
Bestyckning: 155, blandskruven ute 2.75varv resten orginal.

Går helt ok, bra respons och hela den biten.


Har provat med 170högfart men då bara blöddrade den. Även testat med 160 då ville den inte gå helt rent på höga varv.
SMC Wildcat -500
Helsystem - UNI Öppet luftfilter

Utloggad D.A

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2011 kl. 08:18:46 »
Hur bra tråd som helst, men det skulle funka bättre med bilder (En bild säger mer än tusen ord). T.ex. en bild på förgasaren där man visar var lågfartsmunstycke, main osv. osv... Vet inte bara en tanke, det skulle underlätta för mig och för dom som inte sitter på dessa guld kunskaper.

Bild på förgasaren finns på dinliforumet jag länkade till men jag lade till det i texten så man vet att det finns en bild där med.

Mvh
D

Utloggad SkoulsenDK

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2011 kl. 18:55:18 »
Nice topic :)

Anyone that have changed the gearing? I have the stock gearing on my 520RR, and it only runs around 130km/h at top speed. Could be nice to get it up to 140-150km/h.

Utloggad _nicke_

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2011 kl. 14:02:26 »
härlig tråd :headbang: vad är det för diameter på uni filtret?

Utloggad D.A

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2011 kl. 19:25:34 »
härlig tråd :headbang: vad är det för diameter på uni filtret?

Unifiltret skall ha en anslutningsdiameter på 63mm och det fins i två längder 100 och 150mm.
100mm går in utan att klämmas mot sadeln i alla fall.

Mvh
D

Utloggad _nicke_

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2011 kl. 19:06:08 »
okej ()p blir att inhandla ett sånt då :lol: lät ni org luftburk sitta kvar eller plocka ni bort allt? tänkte på vevhusventiltionen?

Utloggad ThaSaint

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2011 kl. 20:13:46 »
Jag plockade bort allt, hängde ut vevhusslangen bara.
men OBS!! Se till att den inte viker sig, då får du problem ;)

//Erik
Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad Leander

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #10 skrivet: 7 juli 2011 kl. 14:32:51 »
Kommer man åt nålen utan att plocka lös förgasarn helt? Kommer inte ihåg hur det ser ut när man vrider den för att byta munstycken.
SMC Wildcat -500
Helsystem - UNI Öppet luftfilter

Utloggad D.A

SV: SMC 500 "PowerTuning" tråd
« Svar #11 skrivet: 8 juli 2011 kl. 12:53:11 »
Kommer man åt nålen utan att plocka lös förgasarn helt? Kommer inte ihåg hur det ser ut när man vrider den för att byta munstycken.

Genom att vrida den tror jag inte du kommer åt den men lyft tanken så är det inga problem.

Mvh
D

 


Online just nu.

164 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
JR_700, perssan, Högdahl,
Flest online idag: 196. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme