Jo jag förstår hur du tänker men du har inte förstått heller, det är inte veven som driver kolven utan tvärtom....Om din kompis försöker mata in trädgårdsslangen utan att använda veven utan bara trycka på den samtidigt som han står på den stämmer det din liknelse bättre, det sliter inte speciellt på slangrullen eller hur? Största belastning du någonsin kan få på vevstaken och därmed vevlagerna är grym komprission eller extrema varvtal, kör man dessutom utan eller med för dålig olja så slits det så klart.Tänker du dessutom på insug och avgastakten så går den alltid lättare då man slipper kompet eftersom ventilerna är öppna...Skulle kolven gå så tungt att det verkade med större kraft än tändningskraften så säger det sig själv att motorna hade stannat, alltså skurit.
Jo fast ingen av de andra takterna kan gå så tungt att det påverkar varken stake eller lager för då stannar motorn långt tidigare.....
( men då tycker jag att det ligger på gränsen till att varmnypa i cyllen före och att det borde finnas spår av sånt))
Citat från: Onlyhenke skrivet 13 juni 2011 kl. 11:46:15( men då tycker jag att det ligger på gränsen till att varmnypa i cyllen före och att det borde finnas spår av sånt))Äntligen
Sitter på tåget o surfar från mobilen så svaren blir rätt korta. På vilket sätt tycker ni att kolven spikat?Bra med massa tips och åsikter Kör redan 98-99 oktan. Just när de hände va de faktiskt 95. Dom i USA kör ju med 90-93 oktan och dom har ju bra mkt mer trim än mig?Kylvattnet höll 74 grader när de hände kom jag på så helt kall va den ju inte