ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Din Raptor rasat?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Din Raptor rasat?  (läst 8157 gånger)

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #12 skrivet: 9 juni 2011 kl. 21:10:46 »
Jag har aldrig haft locket på, det gäller att ha koll på sin bränslebox och dess inställningar  :rtfm:
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad Raecer

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1676
  • Total likes: 2
    • Visa profil
Raecer
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #13 skrivet: 9 juni 2011 kl. 21:21:02 »
Citat från: LAHA skrivet  9 juni 2011 kl. 21:10:46
Jag har aldrig haft locket på, det gäller att ha koll på sin bränslebox och dess inställningar  :rtfm:

Körde med en map jag fått av dig laha :rtfm:
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700SE SÅLD

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #14 skrivet: 9 juni 2011 kl. 21:30:45 »
Ja men som du mycket riktigt anntydde tidigare så har det knappast någon påverkan på just vevlagerna...
För övrigt kör jag på samma map som jag gav dig, året runt och utan lock på luftburken  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #15 skrivet: 9 juni 2011 kl. 22:19:44 »
Citat från: johanbiff skrivet  9 juni 2011 kl. 20:15:00
i värme expanderar stål..vilket kan leda till väldigt många fel! har du inte korrekt mått på kolvringar o.s.v så kan både kolv och stake,cylinder gå åt helvete. det går VÄLDIGT tungt för veven när det expanderar så ska du veta. och JA mer luft=mer värme! bränsle kyler faktiskt om du inte redan visste detta. jag tror att dit problem var för mycket luft isamband med dålig smörjning.

Jag kan inte förstå hur det blir jobbigare för vevlagerna om kolven skulle gå tungt i cylindern, det är ju faktiskt så att kolven skjuter på vevstaken och inte tvärt om....
Bränsleblandningen kan däremot ställa till det för kolv och ventiler.
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #16 skrivet: 9 juni 2011 kl. 22:42:01 »
Kör du för snålt får du samma problem som jag. Fick fel lamdbavärde när jag mappade min YFZ på E85 så den gick lite magert = går för varmt, så min varmskar. Hade tur nog så allt i cylinder och kolv är intakt. Men går hjulingen magert så tror jag knappast vevlagret tar stryk av det. Höjd kompression ger ju vevlagret mer stryk, men så länge man håller sig inom rimliga gränser och sköter sin olja så spelar det ingen roll. Edit: Börjar nu kolven gå tungt pga för snål blandning så lever inte varken cylinder eller kolv särskilt länge om man håller på och kör på gränsen hela tiden. Framförallt ringarna tar slut fort och du ser snart blårök ur avgasröret  :banghead:

Vet inte hur många som varit på mig och bestämt sagt att E85 varit roten till att min motor skar eftersom det smörjer så dåligt. Det förklarar ju hur mycket folk vet om en 4 takts motor  ;D
« Senast ändrad: 9 juni 2011 kl. 22:44:05 av Narmasil™ »
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Raecer

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1676
  • Total likes: 2
    • Visa profil
Raecer
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #17 skrivet: 10 juni 2011 kl. 07:51:48 »
Jo jag körde den mappen oxå året runt utan lock.

Provade den mappen nu efter renoveringen och den gick riktigt dåligt, har ju monterat +2mm gasspjäll nu efteråt.

För brorsan funkar mappen helt perfekt men han har inte större spjäll, iövrigt samma mods.

Om kolven går tungt så belastas vevstaken rätt hårt Kan jag tänka mig

Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700SE SÅLD

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #18 skrivet: 10 juni 2011 kl. 15:28:27 »
Jag förstår inte hur ni tänker när ni säger att vevstake och vevlager får stryk om kolven går tungt, möjligtvis om ni motorbromsar hela tiden  :rtfm:
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #19 skrivet: 10 juni 2011 kl. 15:43:05 »
Citat från: LAHA skrivet 10 juni 2011 kl. 15:28:27
Jag förstår inte hur ni tänker när ni säger att vevstake och vevlager får stryk om kolven går tungt, möjligtvis om ni motorbromsar hela tiden  :rtfm:

Tänk så här laha
om du drar ut vattenslangen från rullen sedan står din polare och håller i slangen när du försöker veva in den så blir det lättare att förstå.
det belastar slangen, rullen som slangen är rullad på (och dina armar)

Det är ju bara en väg av 4 som kolven driver vevpartiet.
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #20 skrivet: 10 juni 2011 kl. 16:52:28 »
Jo jag förstår hur du tänker men du har inte förstått heller, det är inte veven som driver kolven utan tvärtom....
Om din kompis försöker mata in trädgårdsslangen utan att använda veven utan bara trycka på den samtidigt som han står på den stämmer det din liknelse bättre, det sliter inte speciellt på slangrullen eller hur?
 Största belastning du någonsin kan få på vevstaken och därmed vevlagerna är grym komprission eller extrema varvtal, kör man dessutom utan eller med för dålig olja så slits det så klart.
Tänker du dessutom på insug och avgastakten så går den alltid lättare då man slipper kompet eftersom ventilerna är öppna...
Skulle kolven gå så tungt att det verkade med större kraft än tändningskraften så säger det sig själv att motorna hade stannat, alltså skurit.
« Senast ändrad: 10 juni 2011 kl. 16:56:34 av LAHA »
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad johanbiff

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
johanbiff
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #21 skrivet: 10 juni 2011 kl. 20:02:09 »
förstår vad LAHA menar oxå..MEN du snackar om en NORMAL förbränning här! en spikning (fel detonation) som förekommer innan Ö.T.D.C vill jy piska ner kolven igen fast den är på väg upp så att säga vilket leder till ett litet stop som vevaxeln tar stryk av(flexar). du får oxå tänka på att det är EN kolv inte 4 (eller fler) som på en bil. ser jy hur många som hällst i usa som har knäckt sina hotrod 660 vevaxlar ifs ett tillverkningsfel men det tyder jy bara på att det är belastning på den..ellerhur? ajja ni får tro vad ni vill jag försöker bara kmma fram till en lösning sen hur ni/du vill göra är jy upp till er. ()p
Anmäl till moderator   Loggat
raptor 700 -07se
dual barkers
pc5
proflow+k&n

Utloggad johanbiff

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
johanbiff
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #22 skrivet: 10 juni 2011 kl. 20:40:21 »

"Vet inte hur många som varit på mig och bestämt sagt att E85 varit roten till att min motor skar eftersom det smörjer så dåligt. Det förklarar ju hur mycket folk vet om en 4 takts motor  ;D"

narmasil--> det är sant att e85 inte har samma smörjning som 95-98..men det är snarare gummi o.s.v som tar smällen..men dem kan faktiskt oxå ha rätt! matar du på med förmycket soppa och i ditt fall e85 som kräver upptill 30% mer soppa för att kompensera så kan det faktiskt "skölja" bort oljefilmen i cylindern så den skär! true story!!
Anmäl till moderator   Loggat
raptor 700 -07se
dual barkers
pc5
proflow+k&n

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Din Raptor rasat?
« Svar #23 skrivet: 10 juni 2011 kl. 23:59:52 »
Jojo, men det är rätt stor skillnad på varmskärning och vanlig skärning som sker i brist på smörjning och detta verkar ju endel inte begripa. Visst kan en motor gå för fett men går den för varm så går den antagligen för magert...  Ang E85 så öser min mapp på mellan 20-57% bränsle mer än org beroende på varv å TPS. Ska ju även nämnas att alla mappar till ALLT är flytande så den får ju aldrig så lite som +20% även om det står så i mappen. Nu var ju i mitt fall detta lite för lite (Lamda 8.4) vilket är optimal förbränning för högsta effekt, men inte optimalt för värmeutveckling.

Blir till att trimma ner min 0.5-1hk men kyla den mycket mer istället  ()p

Sen tycker jag Laha har rätt, är lite glad i hagen just nu så orkar inte gå in på mina åsikter  8)
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Din Raptor rasat?
 


Online just nu.

566 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Breeelin
Flest online idag: 641. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info