får man alltså köra i naturreservat också???nu förstår jag ju vad jobbigt det måste vara att vara rullstolsburen i många situationer, men när det gäller detta så blir jag gött avundsjuk! jag har visserligen dåliga knän och helt kass kondis så jag orkar sällan promenera mer än en halvtimme åt gången, men det är nog inte giltiga skäl...
Citat från: Oskar P skrivet 9 maj 2011 kl. 19:35:08får man alltså köra i naturreservat också???nu förstår jag ju vad jobbigt det måste vara att vara rullstolsburen i många situationer, men när det gäller detta så blir jag gött avundsjuk! jag har visserligen dåliga knän och helt kass kondis så jag orkar sällan promenera mer än en halvtimme åt gången, men det är nog inte giltiga skäl...Jo.. visst får jag det (vet inte om det skiljer från kommun till kommun), men man måste naturligtvis köra försiktigt där så man gör så liten åverkan som möjligt.
Trodde vi alla 4-hjulings åkare klassades som muppar!
...inte förstöra fornlämningar...
Så fick man beslut från Länsstyrelsen. Kan ju knappast påstå att dom jobbat snabbt och de krävdes både att skicka in ansökan 2 gånger samt ett flertal mail för att påminna om att ja väntade på svar.Ja får nu köra terrängregistrerat på väg och i skog i 5 kommuner. Dock måste ja först ha tillåtelse av markägare och på väg får ja som tidigare inte köra fortare än 20km/h (även om ja ska köra väldigt många mål mellan kommunerna), får inte lämna spår efter mig i skogen, inte förstöra fornlämningar eller köra i naturreservat osv. Körning får inte heller ske inom områden där fordonstrafik eller trafik med motordrivet fordon är förbjudet med stöd av annan lagstiftning.Ev assistent får inte åka med utan får vänta hemma i hopp om att ja inte behöver någon hjälp Länsstyrelsens sammanfattning:"Vid en samlad bedömning anser Länsstyrelsen att skäl finns för att ge dig tillstånd att köra terrängfordon på allmän väg och på barmark i terräng. Däremot finner Länsstyrelsen inga skärskilda skäl att göra undantag från bestämmelserna om högsta tillåtna hastighet eller att ett generellt tillstånd ska gälla för en medföljare/assistent".
trevligt som fean får man fråga vad du har för handikapp utan att vara för närgången?
Då gav dedär tillståndet inte så mycket förutom att du får köra på väg då. Man har väl tur om man hittar en markägare som tillåter körning på hans ägor. Men först måste man ju ta reda på vem som äger marken där man vill köra, och har man otur blir det snack med en jävla massa gubbar Eller är jag bara bitter nu