Jag hade köpt en vägreggad och bara sökt dispans för körning i terrängen och sluppit söka dispans för att åka på vägar och hastigheten.Det fanns möjligheten för fyrhjulingar att få gå på vägen innan nuvarande regler kom och dom fick man bygga om så att dom blev tillåtna att framföras i trafiken.Har du blinkers mm på din ?
köp traktor reggad? och ta bort strypningarna. blir de för olagligt?
Sitter och skriver ihop en dispensansökan till Länsstyrelsen så ja på grund av mitt handikapp får köra min terrängreggade Outlander på väg och i skog.Börjar få allt klart för att postas men saknar lite paragrafer som ja gärna hade velat ha med.Hittade en gammal ansökningsblankett (som inte gäller längre, nu för tiden ska man skriva personliga brev) och där fanns två paragrafer som ja skulle vilja ta med.§159 i vägtrafikkungörelsen och §5 i terrängkörningsförordningen.Problemet är att ja känner mig tveksam till om dessa paragrafer stämmer. Har googlat lite men tycker allt verkar väldigt rörigt.Är det någon som har koll på lagar, regler och dessa paragrafer?
Citat från: Danne The King skrivet 5 maj 2011 kl. 13:15:31Sitter och skriver ihop en dispensansökan till Länsstyrelsen så ja på grund av mitt handikapp får köra min terrängreggade Outlander på väg och i skog.Börjar få allt klart för att postas men saknar lite paragrafer som ja gärna hade velat ha med.Hittade en gammal ansökningsblankett (som inte gäller längre, nu för tiden ska man skriva personliga brev) och där fanns två paragrafer som ja skulle vilja ta med.§159 i vägtrafikkungörelsen och §5 i terrängkörningsförordningen.Problemet är att ja känner mig tveksam till om dessa paragrafer stämmer. Har googlat lite men tycker allt verkar väldigt rörigt.Är det någon som har koll på lagar, regler och dessa paragrafer? Jag sitter i liknande sits som du.Skickade in min ansökan förra året och fick den beviljad nästan på vändande post (Västra Götaland)Skrev inget om paragrafer, utan bara om mitt behov (styrkt med läkarintyg) och hur jag avsåg att använda maskinen.
Har skrivit ett ganska långt och utförligt brev så ja tror de ska räcka.
Roligt att du fick dispens.Så jag är inte ensam mupp här på forumet Har skrivit ett ganska långt och utförligt brev så ja tror de ska räcka.Kör du också terrängreggat och fått får att köra både i skog och på väg? Sökte du för någon speciell plats eller för helt län/kommun?Här i Dalarna ville dom att ja skulle skriva vilka platser ja skulle vara på men de känns omöjligt, vill ju köra överallt Har skrivit för olika kommuner här runt omkring men även skrivit att ja önskar för hela Dalarnas län.
Jag fick dispens för att köra i hemkommunen, började där på inrådan av Länsstyrelsen, i hemkommunen känner dom ju till vem jag är så det gick enkelt och smidigt. Är tydligen enklare att söka för fler kommuner sedan om man fått det beviljat där man bor. Jag skrev bara ett kort brev om mitt behov, komma ut i naturen med hundarna, fotografera mm.Kravet är att jag har blinkers och backspeglar, jag skaffade en vägreggad, verkar smidigast så. Har redan blivit stoppad av polis när jag körde i naturreservatet där vi bor, någon surkärring hade ringt och klagat, men vad gör det ;-)