Till Hades försvar kanske man skall erkänna att den initiala misstanken om allvarligt motorfel "lagerhaveri" alltså visade sig vara fel.Synd bara att det blev så grinig stämning runt detta med "förutfattade misstankar".Jag vill bara tillägga att jag inte håller med Hades i kritiken, utan anser att "Pedda" hela tiden varit tydlig med att felet inte var konstaterat, utan att det var en misstanke om lagerfel, vilket man naturligvis måste få skriva om i ett forum som detta.Det viktiga i ett fall som detta är ju att fakta framkommer, och nu har det ju gjort det, och dessutom visade det sig ju vara en skitsak.Har de kommit fram till varför den slirade på variatorn?Problemen med att hög/låg inte gick in smidigt?
Bra att det löst sig.Hades hoppas du fortsätter skriva här på forumet för det är guld värt med dina tips och kunskaper.
Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?
Citat från: chriz78 skrivet 24 april 2011 kl. 22:10:03Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan...
Citat från: chriz78 skrivet 28 april 2011 kl. 20:29:05Citat från: chriz78 skrivet 24 april 2011 kl. 22:10:03Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan..."lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hades
Citat från: HADES skrivet 28 april 2011 kl. 20:32:35Citat från: chriz78 skrivet 28 april 2011 kl. 20:29:05Citat från: chriz78 skrivet 24 april 2011 kl. 22:10:03Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan..."lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hadesaha ok det var lite annat det, men jag hade lös muttern och tog isär allt och satt tillbaka, men jag "styrde" inte brickan med handen utan bara drog åt kanske får se över det igen då....men skall det verkligen finnas ett glapp i vevaxeln? det var ett ganska markant glapp...och knackandet från motorn är helt oförändrat efter rivningen.