Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: tändning SYM 250 Quadlander  (läst 6297 gånger)

Utloggad The_Shadow^

tändning SYM 250 Quadlander
« skrivet: 2 mars 2011 kl. 16:35:09 »
Tja.
tänkte att jag startar en ny tråd.
ni som läst det jag skrivit tidigare har kanske noterat att jag har lite problem med min Quadlander i låg fart.
den misständer och går ojämnt.
nu för några minuter sedan fick jag problem igen när jag var ute och körde en sväng.
helt plötsligt och utan förvarning så stendog den, och det var när jag låg i ca 30km/h och höll jämn gas, dvs ingen acceleration eller motorbroms, utan bara jämn gas och 30km/h.

det hände exakt samma sak för ca 1 månad sedan, den gången lyckades jag också starta maskin efter att ha ryckt i kablarna, men den dog igen efter ungefär 10m och gick inte starta efter det. vid det tillfället så bytte vi CDI box och den har gått fram tills nu.
min gissning är att det antingen är fel på kablarna till CDI boxen, eller något fel med själva tändningen.
motorn gör nämligen småtändanden men den startar inte, dessutom "skrapar" det i startrelät (det är iaf min uppfattning att det är från startrelät)
kan startrelät ha nåt att göra med att den dör när man gör?
Skall in med den till Peter på Motor4u imorgon och se vad han säger, för nu börjar jag bli trött på att skiten inte går som den ska.

men tänkte iaf fråga här först om det är någon annan som haft liknande problem med att den går illa i låg fart och ibland bara dör.
och isåfall, vad var det för fel?

Utloggad vespa

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #1 skrivet: 2 mars 2011 kl. 18:14:32 »
Jag har googlat lite och kan inte hitta något om problem med quadlander och cdi-box så att det skulle vara den som spökar efter en månad låter inte så troligt ( och det kanske inte var felet förra gången heller ) Du skrev i förra tråden att förra ägaren misskött den duktigt så det är kanske läge på att gå igenom allt ordentligt så du får ordning på den. Det är tyvärr svårt att ge råd övernätet men om du fick igång den genom att rycka lite i kablarna så kan nog vara glapp. ta isär alla kontakter och spraya med  rengöringsspray, leta efter skavda kablar som kan ge kortslutning. kolla tändningslås. du kan testa om det funkar genom att lossa kontakten en bit nedanför tändningslåset (följ kabeln ) och bygla i den delen av kontakten som inte går till tändningslåset.

Utloggad The_Shadow^

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #2 skrivet: 4 mars 2011 kl. 20:22:14 »
ojojoj... nu säljer jag snart skiten till den som orkar hämta den..

från idag så käkar den 30A säkringar som godis.
så fort jag vrider på tändningen så klipper den säkringen.
dessutom verkar det vara glapp så den inte får kontakt med CDI boxen, för ibland vill den inte tända (eller så stannar den när jag kör som jag berättat tidigare) men det brukar funka att lyfta sadeln och joxa lite med kontakten till CDI boxen (men känner inget glapp).
men i morse när jag skulle starta den så small som sagt 30A säkringen direkt, och efter att ha fixat fram nya så startade den (efter joxet med CDI boxen), men när jag vred av tändningen och vred på igen så small säkringen, efter det har den glatt tuggat i sig 3 säkringar till så fort jag vrider på nyckeln.

Elfel har jag varit med om förr på andra typer av farkoster (gaffel truckar) så är inte helt nollad på det.
men tänkte höra om det kan vara som jag tror, att det är nåt jordfel som gör att den får överslag och klipper säkringen?
kanske är det någon som haft liknande fel och lyckats lösa det?

lyckas jag inte lösa detta så säljer jag som sagt skrotet och skaffar nåt annat att åka på.. typ en skateboard eller liknande.  :(veryangry):

Utloggad vespa

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #3 skrivet: 4 mars 2011 kl. 21:04:27 »
Du har givetvis ett jordfel. troligtvis är en kabel skavd mot ramen eller något fäste. gör något åt det nu och åk inte mer förrän du orkat hitta felet, annars kanske andra komponenter tar skada. Om du ska ha en ATV (eller MC ) så måste man göra service och underhåll. Detta kan även hända på en ATV med ditt miltal om den så kostar 100000:- skillnaden är att om man betalat  den summan så sköter man om sakerna. börja följa kablar och se visuellt ( och noggrant, inte en meter ifrån i en baden baden) för att se  om du hittar var det kan skavt igenom isoleringen på kabel eller kabelstam. hittar du inte något där så får du ta fram multimetern och börja mäta

Sätt inte i större säkring eller en kopparledare istället för säkring som en smidig fellösning om du inte har lust att grilla korv.

Utloggad The_Shadow^

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #4 skrivet: 4 mars 2011 kl. 21:07:48 »
skall försöka mig på det, eventuellt mha brorsan imorgon..
är väl antagligen bara att börja lyfta av all plast så man kommer åt att se överallt..

Utloggad vespa

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #5 skrivet: 4 mars 2011 kl. 21:21:24 »
Börja med att kolla allt som du kommer åt utan att ta loss plasten, irriterande om du lägger massa tid på det och det är en synlig kabel till tex. tändningslås eller under sadeln, har du taskigt minne så sätt en bit papptejp på de kablar du kollat av. Tänk på att skadan inte är på framsidan av kabeln utan på baksidan som ligger mot ram eller något vasst av metall. Annars så säljer du den som skrot till mig  ;) Jag har gärna två då sambon börjat använda min oroväckande mycket.

Utloggad The_Shadow^

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #6 skrivet: 4 mars 2011 kl. 21:38:27 »
kan väl börja med att erbjuda dig ett par halvslitna framdäck till dig :D
original tror jag (vägdäck, maxxis)

men skall höra med brorsan imorrn när han kommer förbi.
han har mekat MYCKET MC i sina dagar så han borde kunna klura ut nåt tror jag.

Utloggad vespa

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #7 skrivet: 4 mars 2011 kl. 22:30:17 »
Har han mekat mycket Mc så är det lugnt, det är bara till och vara metodisk, först kolla alla kablar och går man bet där så börja lossa kontakter för att koppla bort för motorn onödiga komponenter och se om man blir av med kortslutningen. Har man fortfarande inte hittat kortslutningen så är det fram med multimetern och mäta upp allt men man brukar hitta felet i steg 1 eller steg 2. Bra att ha är papptejp, tuschpenna och digitalkamera så man får ihop allt rätt sen. Nu är ju en Atv:s elsystem inte så stort och invecklat så man bör nog komma ihåg allt men det är värre med bil. Börja leta där det finns klämrisk och där kablar har varit utsatta för grussprut i åratal.

Utloggad The_Shadow^

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #8 skrivet: 5 mars 2011 kl. 12:51:32 »
han hade inte tid att kika på det, men jag förklarade symptomen och han sade direkt "huvudströmmen, troligen från batteriet eller generatorn, kan inte vara nåt annat för då skulle de mindre säkringarna gå först"
så nu har jag iaf en utgångspunkt.
har kollat kablarna från batteriet och de ser hela och fina ut, men skall kolla lite mer nogrant.
gissar att jag får lossa lite plast för att kunna följa kablarna hela vägen.

Utloggad The_Shadow^

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #9 skrivet: 5 mars 2011 kl. 14:27:31 »
verkar vara en kontakt som glappar.
körde ner näven under där batteriet sitter och kollade kablarna där, hittade inget glapp men efter att ha pillat med kontakterna så startade den och säkringen håller.

noterade att det sitter ju jäkligt utsatt för både fukt och salt från vägen, och det kan väl ställa till med en hel del bekymmer?
även kontakterna i fram till Generatorn sitter ju ganska utsatt.

Utloggad The_Shadow^

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #10 skrivet: 6 mars 2011 kl. 17:27:53 »
näe, verkar vara ett skumt fel detta.

att det är ett jordfel är jag ganska övertygad av (såvida det inte är generatorn som börjat krångla, men går säkringen då?)
hur som helst, efter en okulärbesiktning av kablar och kontakter så har jag inte hittat någon uppenbar orsak till problemet.
men det finns en annan likadan maskin här i samhället som också käkar säkringar, skall se om jag kan prata med ÅF på måndag och se om han vet någon lösning.
annars får det bli en "dyr" lösning med inlämning till ÅF osv så han får gå igenom allt.
tyvärr kommer det väl kosta skjortan att få det fixat, så får ta från besparningarna till en större maskin. (nåja, den som väntar på nåt gott osv)

tråkigt för det är en skoj maskin att köra, och ganska lagom som första maskin.
hade jag vetat att det skulle bli så mycket strul hade jag dock köpt nåt annat (eller fortsatt spara)

Utloggad vespa

SV: tändning SYM 250 Quadlander
« Svar #11 skrivet: 6 mars 2011 kl. 19:12:20 »
Det känns ju som om du inte behöver leta ihjäl dig, felet försvann när du körde ner handen och rev runt bland kablarna under batteriet, då har du nästan hittat felkällan. Leta vidare där, mät eller koppla ifrån onödig utrustning, lika bra att du lär dig för elfel kan uppstå även på dyra sk. Märkesmaskiner, sök lite i trådarna här så hittar du  en hel del och kanske får något bra tips, elsystem ser relativt lika ut oavsett märke och därmed även felen.

 


Online just nu.

185 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 209. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme