Avgaspulsen är en tryckvåg som kommer ut när ventilen öppnar, och avgaserna trycks ut av kolven, när kolven sedan når öd. I avgastakten så är det ju bra om det finns så lite avgaser som möjligt kvar i cylindern, för insugventilen öppnar lite före avgas har stängt, sk. Överlapp. Är det då för mycket övertryck kvar så stöter det tillbaka bränsleluftblandningen innan kolven kan börja suga i sig det igen. Visst slösar man mer med soppan om man har för lågt mottryck för det hinner dras med mera under överlapptiden, och man får också sämre bottenvrid, men för toppeffekten är det bättre med mindre mottryck. Läste nån sida där det hade gjortstest på en standard cheva 350 med vanligt avgassystem och med bara grenrör, och den gav några hästar mer utan och den toppeffekten kom lite högre upp i varvregistret. Vridkurvan ändrades till det sämre på låga varv.
dåså,, då vet man ju att om man hittar en beggad i bra skick kan man ju köpa den och snida om den lite isåfall,
Citat från: Oskar P skrivet 24 februari 2011 kl. 08:22:56Avgaspulsen är en tryckvåg som kommer ut när ventilen öppnar, och avgaserna trycks ut av kolven, när kolven sedan når öd. I avgastakten så är det ju bra om det finns så lite avgaser som möjligt kvar i cylindern, för insugventilen öppnar lite före avgas har stängt, sk. Överlapp. Är det då för mycket övertryck kvar så stöter det tillbaka bränsleluftblandningen innan kolven kan börja suga i sig det igen. Visst slösar man mer med soppan om man har för lågt mottryck för det hinner dras med mera under överlapptiden, och man får också sämre bottenvrid, men för toppeffekten är det bättre med mindre mottryck. Läste nån sida där det hade gjortstest på en standard cheva 350 med vanligt avgassystem och med bara grenrör, och den gav några hästar mer utan och den toppeffekten kom lite högre upp i varvregistret. Vridkurvan ändrades till det sämre på låga varv. Du har ju helt rätt i det du skriver Det var bara för sent på kvällen för att lägga ut det lika snyggt... Men. Det ja ville komma till är ju att din cheva 350 skulle gå som en påse nötter om du tog bort grenrören helt och provade igen...Pulsen ja nämde är en tryckvåg som rör sig med ljudets hastighet ja. Rätt använd så ger den upphov till en bakpuls som rör sig tillbaka genom avgasröret. (Den uppstår när pulsen når slutet på avgasröret) Om man timar in detta rätt, så kan man uppnå en snabbare tömmning av förbränningsrummet och att mer frisk gas sugs in i motorn vid den sk overlappen, pga av rörelseenergin i pulsen och avgaserna som är påväg ut. När man har timat rätt på avstämmningen så kan man även uppnå att bakpulsen som kommer trycker in den mängd luft-bränsleblandning som hunnit ut i grenröret under overlappen och på så vis ytterligare ökar på motorns fyllnadsgrad. Ökad fyllnadsgrad =mer effekt. Ett för kort /grovt (inget) rör gör att bakpulsen kommer tillbaka för tidigt och det är ju inte till gagn för gasväxlingen. Ett för långt /klent rör gör dels att bakpulsen kommer för sent och dels att flödet i avgasröret minskar, och det ökar baktrycket för motorn. Sen ska man inte jämnföra en v8 med headers med en enstånka rakt av. Därför att man i en flercylindrig motor med extraktorgrenrör använder avgaspulserna från de andra cylindrarna för att ytterligare öka effekten, med hjälp av rätt längd och diameter på primärrören innan kollektorn.
Man måste hålla isär vilken sorts motor man diskuterar.Oskar P och Devil innan ni fördjupar er för mycketLäs den här länken http://www.rogart.se/vedboden/avgasror_senaste.pdf(jag gissar Devil har läst den redan) Bra läsning för alla andra som vill veta mer om avgas system.