Om man lägger maskinen mot ett träd och sen pressar sig förbi med plasten intrycket en decimeter eller två... funkar det på SMC:n utan att bitarna flyger/spricker?
Citat från: fiddesthlm skrivet 23 februari 2011 kl. 11:55:39Citat från: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 14:37:33Ska skaffa en leksak med bra effekt i 65.000kr klassen.Den ska ha bra 4x4 och bra diffar så den tar sig fram i skogen. Bra markfrigång!Inte ute efter att ploga eller dra någon skogsvagn utan bara lek i skogensamt sladda lite grusväg.Ingen Kina maskinUte efter fyrhjulingarnas Volvo 240 gällande konstruktion Vill inte ha något udda som är klent byggt utan en av de mest populära fyrhjulingarna och mest hållbara med gott om delar att hitta här hemma och i USA t.ex.Hur är dessa Vägreg/Terrängreg?Can am Outlander 800 -06 Yamaha Grizzly 660 -06 Polaris Sportsman 700EFI - 07 De som känns lite mer udda och jag vet minst omKawasaki KVF750 Brute Force - 06 Suzuki king quad 700 -07Jag satt och funderade som du... jag köpte en SMC 700 J-Max från Ronnie på Asiengrossisten. Kan inte annat än att rekomendera denna hoj! GRYM! 69000kr kostar den och ligger i den prisklassen du beskriver... Titta på den!Uppskattar tips och idéer, tack. Men jag köper inte en Kinamaskin på väldigt många år.Varför det är så är en diskussion på 10 sidor i en annan tråd än denna Har mina maskiner att välja på nu håller på att väga för och nackdelar bara.----------------------------!!!!--------------------------------------Ja du sitter inte i en lätt sits. Jag tror att det är viktigt att du sätter ett lägsta prestanda krav och utgår därifrån. När jag skulle köpa började jag titta på 40 000kr och efter bara en veckas läsandes och tittandes i butiker så var jag vips uppe i klassen 100 000kr+ Gränserna flyttas snabbt och det är inte värt att provköra maskiner som man inte har budget till. För det är ju så klart så att man får vad man betalar för. Lägger man 150 000kr så får man en nice hoj. Men å andra sidan, har du den körkunskapen idag? Har du behov av all effekt i skogen? Har du behov av ett fint märke?Det är lite kul att se folks rekommendationer. Alla rekommenderar i stort sett det dom själv kör. De som kör Can-Am 800 glömmer berätta att det är kostsamt att ligga på topp. Reservdelar är svindyram Serviceintervallerna korta etc etc. Jag satt själv i samma sits som dig alldeles nyligen. Jag återupplivade som jag skrev drömmen om fyrhjuling när jag såg en hoj för 40 000kr. Men blev avrådd att köpa för liten motor. Det var en 300:a inte alls vad jag ville ha me3n jag resonerade så att om jag väl kommer ut och kör så kommer jag ju se vad det är jag saknar och om det är lika kul som jag tänker… Jag siktade snart på en 500:a för 50 000kr ny. Och tänkte att 500klarar skogen gott och väl. Det är gata som det skiljer sig. Det är axet man vill åt. Inte toppfart egentligen… jag vill inte bli avkastad av hojen för att den lever ett eget liv eller kräver en aggressiv körstil. Jag vill inte åka med utan köra min hoj. Jag tittade bort från begagnade hojar för jag vill ha garanti. Jag vill ha Åf kontakt som kan hjälpa mig vid strul. Jag vill ha nytt =) För mig slutade velandet på 69 900kr. En SMC 700 J-Max . 700kubik, 4x4 smart diff som inte våldas i utan jag väljer när jag vill ha den och motorn väntar med effekttillförseln till dess att diffen är helt i eller helt ur. Min går likvärdigt med en kompis Grizzly 700 om ändå inte lite bättre. Bra med utrustning från början, bra däck, ok vinch etc. Den är uppe i ett kick i 70 blås och den tar sig fram hur bra som helst i en snöig skog. Valet ligger ju självklart hos dig, men jag tycker du ska utgå mer från dina egna krav som någon skrev tidigare. Välj baskrav och utgå därifrån. Det är bättre att köpa en hoj som klarar dina baskrav och med tiden så vet du mer hur du kör, vad du kräver och vad du vill. Man kan alltid byta hoj med tiden, inte sant? Jag har provat det mesta och känner inte att jag blev klokare av det. Köpet SMC´n otestad och jag är så jävla nöjd! Den är tillverkad i Taiwan men SMC är inte kända för att släppa iväg skithojar utan de är välbeprövade innan de släpps från fabrik. Jag tycker det är värt att köpa nytt, då vet jag att maskinen blir lagad på garanti om det händer något. Börjar en 5-6år gammal beg hoj strula så får du vara beredd med plånboken. En kompis hade en Can-Am renegade som fick lagas för 20 000kr första året för att fel saker gick sönder! Vart bor du? Lägg inte för mycket vikt i det jag sagt, jag är en glad amatör men jag har min splitt nya maskin att tortera i skogen och jag e skitnöjd! (läs tråden under märkesspecifikt SMC/Barossa - Nya Jmax700) Det finns inte några direkta problem som folk upplevt ännu =) )PS. Jag rekommenderade det jag kör med. Lite kul som avslutning, haha. DS
Citat från: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 14:37:33Ska skaffa en leksak med bra effekt i 65.000kr klassen.Den ska ha bra 4x4 och bra diffar så den tar sig fram i skogen. Bra markfrigång!Inte ute efter att ploga eller dra någon skogsvagn utan bara lek i skogensamt sladda lite grusväg.Ingen Kina maskinUte efter fyrhjulingarnas Volvo 240 gällande konstruktion Vill inte ha något udda som är klent byggt utan en av de mest populära fyrhjulingarna och mest hållbara med gott om delar att hitta här hemma och i USA t.ex.Hur är dessa Vägreg/Terrängreg?Can am Outlander 800 -06 Yamaha Grizzly 660 -06 Polaris Sportsman 700EFI - 07 De som känns lite mer udda och jag vet minst omKawasaki KVF750 Brute Force - 06 Suzuki king quad 700 -07Jag satt och funderade som du... jag köpte en SMC 700 J-Max från Ronnie på Asiengrossisten. Kan inte annat än att rekomendera denna hoj! GRYM! 69000kr kostar den och ligger i den prisklassen du beskriver... Titta på den!
Ska skaffa en leksak med bra effekt i 65.000kr klassen.Den ska ha bra 4x4 och bra diffar så den tar sig fram i skogen. Bra markfrigång!Inte ute efter att ploga eller dra någon skogsvagn utan bara lek i skogensamt sladda lite grusväg.Ingen Kina maskinUte efter fyrhjulingarnas Volvo 240 gällande konstruktion Vill inte ha något udda som är klent byggt utan en av de mest populära fyrhjulingarna och mest hållbara med gott om delar att hitta här hemma och i USA t.ex.Hur är dessa Vägreg/Terrängreg?Can am Outlander 800 -06 Yamaha Grizzly 660 -06 Polaris Sportsman 700EFI - 07 De som känns lite mer udda och jag vet minst omKawasaki KVF750 Brute Force - 06 Suzuki king quad 700 -07
Citat från: Hydro skrivet 23 februari 2011 kl. 12:08:47Om man lägger maskinen mot ett träd och sen pressar sig förbi med plasten intrycket en decimeter eller två... funkar det på SMC:n utan att bitarna flyger/spricker?Ingen aning. Har inte provat det riktigt ännu. Men kåpsatsen kostar säkerligen 25% av vad märkeshojarnas kostar =)
Citat från: fiddesthlm skrivet 23 februari 2011 kl. 12:23:55Citat från: Hydro skrivet 23 februari 2011 kl. 12:08:47Om man lägger maskinen mot ett träd och sen pressar sig förbi med plasten intrycket en decimeter eller två... funkar det på SMC:n utan att bitarna flyger/spricker?Ingen aning. Har inte provat det riktigt ännu. Men kåpsatsen kostar säkerligen 25% av vad märkeshojarnas kostar =) Vad en kåpsats kostar är totalt oväsentligt om man inte behöver byta.När jag åker i skogen så inträffar det från exemplet under varenda runda, nu är det iofs med en Renegade så det är mindre utstick på plasten, men har ändå dubbelvikt den ordentligt ett flertal tillfällen, även fått bakskärmen på INSIDAN av bakhjulet osv... och sen bara dragit ut den utan problem.Och ja, jag VET att även Can-Am har skitplast på någon årsmodell (därmed absolut inte sagt att SMC har det) men detta är inte en tävling utan en seriöst ställd fråga....vilket oftast tyvärr missuppfattas och istället tas som kritik eller hackande. [/quoteJa det får absolut itne ses som en tävling. Utan snarare att vi ska få en åkare till som är nöjd med sin hoj. Och s! Jag har inte rpovat att trycka till min plast ännu... Men det kommer säkert =) Den har dock bra med "störtbur" kring sig så jag tror inte att den blir så intryckt att det ska flyga flisor =)
Ja du sitter inte i en lätt sits.. Men å andra sidan, har du den körkunskapen idag? Har du behov av all effekt i skogen? Har du behov av ett fint märke?
Det är lite kul att se folks rekommendationer. Alla rekommenderar i stort sett det dom själv kör. De som kör Can-Am 800 glömmer berätta att det är kostsamt att ligga på topp. Reservdelar är svindyram Serviceintervallerna korta etc etc. Jag satt själv i samma sits som dig alldeles nyligen.
Jag tittade bort från begagnade hojar för jag vill ha garanti. Jag vill ha Åf kontakt som kan hjälpa mig vid strul. Jag vill ha nytt =)
Citat från: fiddesthlm skrivet 23 februari 2011 kl. 11:55:39Jag tittade bort från begagnade hojar för jag vill ha garanti. Jag vill ha Åf kontakt som kan hjälpa mig vid strul. Jag vill ha nytt =) Så du köper nytt såfort garantitiden löpt ut?
07:a Kawa BF750 (förgasare) för ungf 65k . Nu e man fast i ATV-träsket för en lång tid framöver känns det som Hur som helst mitt råd e skaffa en maskin med ordentligt med knuff i ! mycke vill ha mer brukar man ju säga o mitt fall stämmer det bra,inte för att man har nån större nytta av mera pulver men kul e det Tittar du på Can am-06:or så kan du ju även titta på BF750 06-07:or (förgasare) Förgasar hojar går nog lika bra som insprut i 1 läge men sällan i hela registret!
Jodå jag gillade kawan den va helt klart bra med tryck i Jag tyckte när jag bytte faktiskt att kawan kändes mer aggresiv i axet en can am:en trots att Can-am:en va snabbare Nackdelen med kawan är ju helt klart framvagnen,styrstag e bra o ha med sig märkte jag av x-antal ggr men det finns ju förstärkta så ...... O sen upplevde jag kawan som lite klumpigare i skogen ! Men helt klart en ok maskin