tänkte på det kan man ha 12 fälg bak och 10 fram eller blir allt fel då?? har 10-10 nu men hade varit kul med 12 fälgar bak =)) och hur breda däck kan man ha bak ?? 275 ??
Jodå, jag har testat dessa däck på säkert alla underlag... och även haft med folk som kör på sådana... men aldrig ansett de vara ens i närheten av crossdäck på mjuka underlag.Visst, på sandstränder precis där vågorna fuktar sanden ideligen greppar de nästan lika... man inte någon annanstans enligt mina erfarenheter.Visst GÅR det att köra, men inte lika bra.Mina klibbiga Goldspeeddäck greppade för övrigt riktigt bra på grusväg, trots mer eller mindre avsaknad av mönster, men ändå inte som bra crossdäck.Citat från: norrland84 skrivet 11 februari 2011 kl. 23:36:44tänkte på det kan man ha 12 fälg bak och 10 fram eller blir allt fel då?? har 10-10 nu men hade varit kul med 12 fälgar bak =)) och hur breda däck kan man ha bak ?? 275 ??Du kan väl ha hur breda däck du vill... däremot är utbudet rätt begränsat över 255.12-fälgar är ej heller något som skulle påverka något negativt, mer än att utbudet med samma diameter på däck som du har nu blir mindre.Inom motardracing åker de flesta på tio tum, så har svårt att tänka mig att det skulle bli en ökning av stabiliteten med 12... men det kanske är nåt estetiskt du är ute efter?
Hur fort går din Raptor då, måste ju göra minst 200 för att grå loss i 140 bara med gaspådrag???
nja tänkte mest det kunde vara lite fräckt men klart har ju redan 10 fälgar så kanske bara att köpa nya bredare däck i stället =)) några bra däck ?? kör 95% street körning =))
Tyvärr har vi inga sandstränder här Ut och testa med dig senare Ska se om någon av mina vänner har någon film när jag kör i sand
Citat från: norrland84 skrivet 12 februari 2011 kl. 00:16:01nja tänkte mest det kunde vara lite fräckt men klart har ju redan 10 fälgar så kanske bara att köpa nya bredare däck i stället =)) några bra däck ?? kör 95% street körning =)) Hur breda däck har du nu då, och vad är det du har?Maxxis Spears är som sagt BRA.Bredare däck än 255 är som sagt svårt att hitta om du skall behålla samma ytterdiameter.Goldspeed har bla 270 och 290, för tolv-fälg, men med en ytterdiameter på typ 22-24 tum.Citat från: Joacim skrivet 12 februari 2011 kl. 00:17:43Tyvärr har vi inga sandstränder här Ut och testa med dig senare Ska se om någon av mina vänner har någon film när jag kör i sand Vi har inga sandstränder här heller av värde, men maskinen har ju hjul så klart man testat!Mellbystrand strax söder om Halmstad är väl landets enda havsstrand med motortrafik tillåten, och DÄR har man ju åkt så klart!En gång hade vi en Dinli 450 med oss dit, med Spearsdäck... nu är ju de visserligen rätt tunga, särskilt fram, men vi fick bära loss den MÅNGA gånger i den lösa sanden....medan vi med slitna originalcrossdäck på Raptor och LTZ kunde ta oss framåt.Oftast rätt sakta iofs, timglassand är så nära kvicksand man kan komma.
Ja den dinlin måste varit väldigt framtung eller haft en mycket hetsig förare, jag kan nog lätt räkna dom gånger jag har lyft upp min ur sanden! Jag har kört med dom i sand som är som den i timglas, Inga problem så länge man inte stanna, då var det lite jobbigare att komma igång, men det hade dom med crossdäcken också vet inte riktigt vad för sand ni har men Jo! Jag har kört i typ 0,5m vatten med dom också, inga problem om man inte stanna bara!
Citat från: Joacim skrivet 12 februari 2011 kl. 00:50:46Ja den dinlin måste varit väldigt framtung eller haft en mycket hetsig förare, jag kan nog lätt räkna dom gånger jag har lyft upp min ur sanden! Jag har kört med dom i sand som är som den i timglas, Inga problem så länge man inte stanna, då var det lite jobbigare att komma igång, men det hade dom med crossdäcken också vet inte riktigt vad för sand ni har men Jo! Jag har kört i typ 0,5m vatten med dom också, inga problem om man inte stanna bara! Föraren spelar självklart roll och vid ett av tillfällena han fastnade tog jag styret för jag körde ju i alla fall inte fast med Raptorn... men Dinlin sjönk på stället i alla fall.Men som sagt, Spears funkar... men inte lika bra som crossdäck... kanske är läge för DIG att testa det? Du har ju bevisligen pulver i din moped, kanske läge att få ner det i backen också? På grusväg kan du säkert öka farten med bibehållen "säkerhet" med typ 10-20 km/h jämfört med Spears.Här är en bild från Mellbystrand (som jag har typ 20 mil till... hur långt har du?) och i den sanden som visas här ger alla däck rätt bra grepp (detta är alltså inte timglassand):(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Vill man sen ha rostig maskin, då skall man köra där marken tar slut... västkustens vatten är salt:(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Får en med crossdäck ner all kraft i sanden??