Såå, efter ett prov åk i söndags gick det inte riktigt som väntat..Samma fenomen som tidigare visade sig i fyrhjuls driften.Det som händer är att i 4wd läget, funkar allt som det ska, den kopplar in o håller 4wd hela tiden, MEEEN.. När knappen förs till 2wd läget, hoppar 4wd ur först, om man gasar på börjar bakhjulen spinna först ett par varv tills lite varv erhålls, då händer det, framhjulen börjar också driva, precis som 4wd skulle vart inkopplat!?Gjorde några tester med hög låg o back, lika på alla växlar..Gjorde också en ganska kraftig gasning från stillastående med 2wd i, vilket resulterade i ett skapligt brak i fram diffen, vilket visade sig va en totalt demolerad korg, inte direkt smart o inte så roligt.. Meeeen, problem är till för o lösas, så en ny är beställd igen.Efter lite funderade, mätande o granskande har jag kommit fram till att ge det ett försök till, fick ju med en armatur plate till den nya korgen jag beställde, vilket det ska vara 2 jämt nötta spår i, vilket det nästan var, såg nästan ut att vara lite ojämna, så jag ska göra tester med den nya korgen med olika plates.. Tog även o hetvatten tvätta diffen i en alkalisk tvätt o sprita rent allt, då uppmärksammandes en varition i parallitet mellan magnet ringarna i locket, vilket då mättes upp i mät maskin omgående ;)Men paralelliteten på den inre ringen va 0.018mm o yttre va 0.022mm vilket ger en skillnad på 0.004 tusendels mm mellan skillnad, vilket känns ganska ok enligt mig :Har möjlighet att gämföra med en annan polaris också, vilket är gjort, har en motstånd på 24.3 omh på spolen i diffen, vilket är bra, volten till diffen varierar också som den ska..Eftersom den inte funkar som den ska än, ska det testas vidare, men har ju nästan bytt allt nu, så tror att felet ligger i a-plattan endå, så ska försöka kika vidare på det!Så nu väntas bara lite nya delar o det ska testas vidare..
Då är det ju bara att stryka 800 05-06 från önskelistan då
just 800"orna mellan 05 och 06 hade detta problem.07 bytte dom diff just pga av detta problem.så har man den gamla typen av diff och kör med spinn på bakhjulen i 2wd så kommer korgen haverera.har precis delat en åt en kompis som inte hade koll på det,och den korgen var inte snygg. tråkigt men så är det.
Citat från: anersimyra skrivet 22 februari 2011 kl. 18:08:51XP och Wasteland ni vet ju vad ni talar om.Tänkte fråga här istället för en ny tråd.När jag startar min king edward i stark kyla hörs från höger sida ett "gnällande" ljud som om något ligger emot i början ,det försvinner efter ca 30 sek.Där finns ju svänghjulet,men mer oroväckande vattenpumpen.Känns detta "grisskriksljud" igen?.Mvh Anders. Hm, detta vet jag inte! Men många har ljud från variatorerna som kan låta som grisskrik..Men på höger sida, hmm...Citat från: AlexanderL skrivet 22 februari 2011 kl. 18:15:12Problemet med att fyrhjulsdriften går i vid spinn med 2hjulsdrift i har jag precis på min allroad,har för mig att allroaden är en polaris kopia?Japp, det stämmer, samma konstruktion..
XP och Wasteland ni vet ju vad ni talar om.Tänkte fråga här istället för en ny tråd.När jag startar min king edward i stark kyla hörs från höger sida ett "gnällande" ljud som om något ligger emot i början ,det försvinner efter ca 30 sek.Där finns ju svänghjulet,men mer oroväckande vattenpumpen.Känns detta "grisskriksljud" igen?.Mvh Anders.
Problemet med att fyrhjulsdriften går i vid spinn med 2hjulsdrift i har jag precis på min allroad,har för mig att allroaden är en polaris kopia?