Citat från: Oskar P skrivet 3 mars 2011 kl. 20:18:56Citat från: Lowest skrivet 3 mars 2011 kl. 19:54:42Citat från: Dr Mumin skrivet 3 mars 2011 kl. 19:18:23Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jagMan kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut. det kan man faktiskt, ponera rent teoretiskt att motorn varvar ut innan variatorn har växlat ut fullt, ja då gör ju tyngre vikter att variatorn får en högre utväxling vid samma varvtal, och finns det då effekt nog i motorn för att orka höja hastigheten med bibehållet varvtal, ja då kommer hastigheten att öka. men jag tror nog inte det finns någon hjuling som är byggd så att motorn varvar ut före variatorn växlar ut.. men EU mopeder är ofta strypta på det viset och där kan man byta vikter för att öka toppfarten.Du har själv skrivit = att greja med variatorn ändrar inte varvet vid toppfartDet är det jag menar maxvarv och variatorn fullt utväxlad det kan man inte ändra på med hjälp av olika fjädrar och vikter.Det enda du kan ändra är det som händer i mellan.Jag har variatorkit i min med andra fjädrar och vikter och toppfarten ändrades inte men det som händer i mellan blev anorlunda.
Citat från: Lowest skrivet 3 mars 2011 kl. 19:54:42Citat från: Dr Mumin skrivet 3 mars 2011 kl. 19:18:23Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jagMan kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut. det kan man faktiskt, ponera rent teoretiskt att motorn varvar ut innan variatorn har växlat ut fullt, ja då gör ju tyngre vikter att variatorn får en högre utväxling vid samma varvtal, och finns det då effekt nog i motorn för att orka höja hastigheten med bibehållet varvtal, ja då kommer hastigheten att öka. men jag tror nog inte det finns någon hjuling som är byggd så att motorn varvar ut före variatorn växlar ut.. men EU mopeder är ofta strypta på det viset och där kan man byta vikter för att öka toppfarten.
Citat från: Dr Mumin skrivet 3 mars 2011 kl. 19:18:23Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jagMan kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut.
Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jag
säkert en ut tjatad fråga men hur fort går era x7or med strypningen borta ?