nja en quad går inte så fort min dinli 450 topar 110 cr och en raptor 700 topar cr 125
Går det inte på något sätt att ändra utväxling i CVT-lådan? så behöver man inte köra på fullvarv i 90 knyck..
Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jag
Citat från: Dr Mumin skrivet 3 mars 2011 kl. 19:18:23Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jagMan kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut.
Citat från: Lowest skrivet 3 mars 2011 kl. 19:54:42Citat från: Dr Mumin skrivet 3 mars 2011 kl. 19:18:23Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jagMan kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut. det kan man faktiskt, ponera rent teoretiskt att motorn varvar ut innan variatorn har växlat ut fullt, ja då gör ju tyngre vikter att variatorn får en högre utväxling vid samma varvtal, och finns det då effekt nog i motorn för att orka höja hastigheten med bibehållet varvtal, ja då kommer hastigheten att öka. men jag tror nog inte det finns någon hjuling som är byggd så att motorn varvar ut före variatorn växlar ut.. men EU mopeder är ofta strypta på det viset och där kan man byta vikter för att öka toppfarten.