Du vet att detta är en bakhjulsdriven quad va, med kedjedrift och manuell växellåda..?Den är inte det minsta trögstyrd, varken på asfalt eller på grus eller på några underlag heller.Men det är inte någon annan quad heller.Vad som byts i bakvagnen har jag ingen aning om... inget annat har bytts någonstans, ej heller där.. Honda=kvalitéGällande snöbladet bör det passa eftersom det är modellanpassat till denna maskin.Hur bra det går att ploga med bakhjulsdrift och manuell låda är dock en helt annan sak.
Din noja över tungstyrda maskiner borde du bota genom att PROVKÖRA.För fyrhjulingar är knappast tungstyrda.Ej heller är de värdelösa eller osäljbara utan servo.Servo underlättar, i terrängen, med större hjul... annars är det inte alls så stor nytta av det där med servo egentligen.Just denna quad är lite speciell i både uppförande och konstruktion.I original är krängningshämmaren rätt mjuk vilket ger ett mycket följsamt uppförande i skogen och på andra ojämna underlag.Dock kräver den sin man om man skall sladda grusväg tex!Den greppar helt enkelt FÖR bra, så bra att det ofta kan vara svårt att få häcken att släppa alls, och då går det rakt fram.På kurvig asfalt lyfter den gärna det inre framhjulet och även här krävs det lite teknik att åka fort.Jag vet flera som fått känna på när Hondan "biter tillbaka".Gällande dess vikt kan nämnas att den har en i sammanhanget lite ovanlig fördelning, då den är mycket lätt i framänden medan nästan omöjlig att lyfta i häcken, alltså mycket tyngd över drivhjulen redan utan förare!Detta är också en av de vassaste fyrhjulingar i original, den accelererar exempelvis ifrån en Raptor 700.Gällande detta med släp så hoppas jag du vet om att ditt exempel inte är lagligt pga vikten, men visst GÅR det.(dessutom krävs registreringsbesiktigad kula)Skall man ploga snö och dra släp på över ett halvt ton så borde inte en quad vara av intresse alls enligt mig.
Precis som för alla andra motorcyklar med fyra hjul registrerade för väg så gäller reglerna om 20 hästar.Hastighetsangivelsen i regbeviset är oviktigt.Med 20 häst gör den kanske 80-90... seeegt...Ingen kör så, och utan strypningarna ligger den på runt 50 häst och gör då lätt 120.Men det är olagligt, ja... precis som det är för alla andra som tar bort strypningarna, och alla över 250 kubik är strypta.Så skall du vara laglig får du kolla något sådant.Är det sen så att man letar efter en PERFEKT maskin i alla avseenden och inte kan tänka sig att göra avkall på något så är det nog faktiskt bättre att vara utan.Jag åker Grizzly numera och blir mer och mer nöjd för varje skogstimme, MEN inte heller den är perfekt.Exempelvis är belysningen från växelindikatorn aningen för kraftig och bländar därmed en aning under mörkerkörning.Men tro mig, jag står hellre ut med det än är utan hjuling....men alla är olika.