Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal. Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?
Citat från: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 08:20:46Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal. Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?Kolla vad en nya kolv/cylinder kostar och dra av det på priset. Byt direkt så kommer din maskin att hålla.Har kört min sedan 08, utan problem.
500 mil är ju knappast långt så att byta cylinder då känns klart överdrivet.Kolv också.Det enda felet jag känner till på dessa är att fel glykol ibland använts och blocket har därmed korroderat sönder...Och att någon av växlarna är lite klen, men det är väl en chans på tusen att detta skall hända då det är en slitstark maskin egentligen!
Är den fem-sex år gammal och har kilometerräknare bör den alltså vara vägreggad... och då även besiktigad... och där kollas styrleder!Det är en kvalitétsmaskin med vettiga prestanda, och om du inte anser dig ha råd med ett köp så låt bli att provköra.Provkör du så lär du få svårt att låta bli köp.
Är den på blocket som du funderar över? Jag har hafft min ltz -06 nästan sen ny och jag har enbart hafft ett problem med den och det är högra motorkåpans vatten kanal som fräts sönder när man har hafft i fel kylarvätska. Och det felet är tydligen från fabrik. Det är annars en riktigt drift säker maskin!!!
Citat från: Micke Ax skrivet 28 december 2010 kl. 10:44:48Citat från: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 08:20:46Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal. Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?Kolla vad en nya kolv/cylinder kostar och dra av det på priset. Byt direkt så kommer din maskin att hålla.Har kört min sedan 08, utan problem.Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du menar. Är det troligt den rasar efter 500mil?
Citat från: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 13:01:11Citat från: Micke Ax skrivet 28 december 2010 kl. 10:44:48Citat från: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 08:20:46Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal. Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?Kolla vad en nya kolv/cylinder kostar och dra av det på priset. Byt direkt så kommer din maskin att hålla.Har kört min sedan 08, utan problem.Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du menar. Är det troligt den rasar efter 500mil?Nä, men om vi säger att den gått på bana varje helg sedan -06. Känns det inte ok att byta när du får den?Tim/KM-räknaren är inte att lita på, den går att nollställa.Annars är det en kanonmaskin att äga. Lycka till.