En vägreggad fyrhjuling skall ha fyrhjulsbroms, sen om det sker med bromsgreppet på styret eller bromspedalen spelar mindre roll.För parkeringsbromsen räcker det med bromsverkan på två hjul.Att sen verkligen ha det inkopplat så här är ju i många fall rent farligt, jag har det därför urkopplat på mina maskiner och bilprovningen har inte klagat.
Hur det ser ut på din vet jag inte.Men den du använder när du parkerat och lämnat maskinen som då håller den kvar, DET är parkeringsbromsen.(motsvarande "handbromsen" på en bil)På en quad finns ju annars bromsgrepp uppe på styret som tar på framhjulen precis som en moped eller mc.Denna broms sköts ju också av handen... Vissa maskiner med automat har bromsgrepp både på höger och vänster sida, medan manuellt växlade maskiner har kopplingen i det vänstra greppet.
fotbromsen ska ta i alla 4 handbromsen ska bara ta i BAKdäcken, tar den fram är det ruskigt farligt ju att använda den i hög fart.. man brukar jo oftast handbromsa och sedan fotbromsa om nödvändigt på vägen..pakeringsbromsen ligger i handbromsen det är den lillla runda sak du kan klicka i sedan dra ner handbromsen, då "fastnar" den och håller själv nere handbromsen = parkeringsbroms :-) bra att använda om du ska parkera på en uppforsbacke/nerfors då håller den
fotbromsen ska ta i alla 4 handbromsen ska bara ta i BAKdäcken, tar den fram är det ruskigt farligt ju att använda den i hög fart.. man brukar jo oftast handbromsa och sedan fotbromsa om nödvändigt på vägen..
Ska hansbromsen ta på alla 4 hjulen? Min handbroms tar bara på framdäcken. Fotbromsen tar dock på bakhjulen.Tackar för ett förtydligande.
Min är manuell och har broms på höger handtag (använder sällan mer än för att lägga i handbromsen). Men då är allt i sin ordning isåfall om de bara tar på 2 av däcken.