ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Diffspärr går inte i?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Diffspärr går inte i?  (läst 8674 gånger)

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
Diffspärr går inte i?
« skrivet: 20 december 2010 kl. 12:49:58 »
Hade ute hjulingen en sväng i helgen då tempen behagade ligga lite mer humant vilket gjorde att man kunde åka en sväng utan att stenkäla benmärgen direkt.

Hur som helst så är det ju en del snö här i trakterna, närmare en halvmeter på sina ställen. Skogskörning har med andra ord krävt diffspärr när det är brant.
Men jag har med diffspärr i och stadigt lysande X konstaterat att det ändå diffat fram. Detta utan missljud eller nåt. Men jag har också känt att den varit i på en del ställen (tungstyrd), dock inte sagt att det var samma ställen.

Så, frågan lyder: Kan snö ha packat sig så inte diffen kunnat gå i som den ska? Eller är det dags att lämna in den?
Kan tillägga att den tyvärr inte får stå i varmgaraget längre, så den har inte haft nån chans att tina sen första snön föll.
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010 kl. 13:17:36 »
Diffen kan va lite lurig att få i, och man ska va HELT säker på att den är ikopplad INNAN man börjar gasa. Annars kan det gå åt skogen helt. Väldig lätt att förstöra diffen om man gör på fel sätt.
Displayen kan visa att diffen är i med X fast att den inte är det, och för att va säker på detta så får man vrida fram och tillbaka på styret tills man känner att det är riktift trögt att styra. Då är man säker på att den är i och kan därefter gasa iväg.

Att ha fullt med snö runt diffen ska inte ha någon inverkan mer än kanske elektriskt. :)
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2010 kl. 13:27:24 »
Efter att ha kört några år med en TGB11 och sedan en TGB13 så har man ju viss vana av diffa i och ur, och jag känner inte att jag gjort nåt fel. Alltid tagit det lugnt innan jag kännt mig säker på att diff/4wd är i/ur.
Men nu såg jag upp för en brant backe att den inte alls var diffad fram. Detta trots att jag redan åkt en bra bit uppför med garanterat hjulspinn större delen. Hade inte diffen varit i så hade han ju försökt, och då hade man nog hört det känner jag.
Och som sagt, inga missljud alls i övrigt. Vilket jag misstänker att jag borde ha hört om jag gjort sallad av diffen?

Kanske det enda rätta är att ta in den och tina upp den och sen lyfta den och känna efter?
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2010 kl. 10:13:20 »
Nu har maskin fått tina och jag kännt efter.
Diffen fungerar, men den är verkligen seg på att koppla i. Och detta trots att motorn låter .. normalt?

Nåt går segt som sirap där i. Eller är det bara jag som är bortskämd med hur det kopplar i på TGB13en?
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad slangklämman

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • freerideatv.se
    • Visa profil
slangklämman
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2010 kl. 11:01:31 »
kan vara så att det börjar bli väldigt glappt överallt. skulle nog lämna den till åf för en koll/garanti
Anmäl till moderator   Loggat
x7 lång
plog
hantagsvärme
hasplåt
extralysen
artrax 2.5 vinch syntet, fjärr.maskin är  såld vad ska jag köpa?
www.freerideatv.se

Utloggad redbeard

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Total likes: 0
    • Visa profil
redbeard
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2010 kl. 21:03:05 »
byt olja
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2011 kl. 11:57:56 »
Uppdaterar tråden med att den har varit inne på garantirep nu då diffen till slut inte alls ville gå i.
Eller ja, panelen visade detta och motorn lät normalt, men ingen diffverkan fram.

Hela klumpen byttes fram, den gamla revs och där konstaterades att den splinesade hylsan var ren. Som jag misstänkte.
Men hur har jag lyckas med detta utan att höra eller känna det?
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2011 kl. 13:16:49 »
Citat från: FormerMazda skrivet 14 februari 2011 kl. 11:57:56
Men hur har jag lyckas med detta utan att höra eller känna det?
Det är lättare än man kan tro :( (Absolut ingen kretik mot dig ;))
Men gött att du fick en ny på garanti, bara ut å kör igen  :headbang:
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2011 kl. 13:38:28 »
Hur gör ni när ni diffar i/ur då?
För på många fler sätt än att känna att det styr tungt innan man gasar på vet inte jag om. Borde inte läger kunna visas rätt exakt av motorn som sköter detta? Jag menar, som det ser ut i sprängskissen så är det ju en gaffel som flyttar en hylsa. Finns det inga stora glapp/spel på detta så borde ju motorns position vara rätt avslöjande var hylsan befinner sig?
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad slangklämman

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • freerideatv.se
    • Visa profil
slangklämman
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2011 kl. 15:37:36 »
aktivera med knappen, vrid styret med fulla utslag åt båda hållen tills du känner att den gått i. lita inte på displayen
Anmäl till moderator   Loggat
x7 lång
plog
hantagsvärme
hasplåt
extralysen
artrax 2.5 vinch syntet, fjärr.maskin är  såld vad ska jag köpa?
www.freerideatv.se

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2011 kl. 16:38:50 »
det optimala är om man kryper sakta fram i 2-3km/h helt utan hjulspinn och lägger i diffspärren samt gör en manöver åt båda hållen med styret, att bara stå still och lägga i diffen och vicka på styret gör ingen skillnad för det hela handlar om att drivaxlarna måste rotera olika snabbt för att kuggarna ska gå i ingrepp, men dom får ju såklart inte rotera för snabbt för det säger sig ju självt att det blir sallad av kuggarna.

nu vet jag inte exakt hur det ser ut i en cf, men principebn för en diffspärr är i mångt och mycket densamma, det brukar vara en hylsa som kopplar samman ena sidans diffdrev med diffcarriern. denna hylsa är antingen splinesad eller har kronkuggar och gaffeln som för hylsan fram&åter påverkas av en aktuator, antingen elektrisk, mekanisk eller pneumatisk.
det brukar inte vara direktkontakt mellan aktuatorn och gaffeln utan det brukar vara en fjäder emellan, så att aktuatorn spänner fjädern som gör att gaffeln vill föra hylsan mot diffcarriern för att låsa samman dreven, men först måste ju kuggarna stå rätt och då hoppar hylsan fram av fjäderkraften.

har man börjat ge för mycket gas innan hylsan har hoppat ända in, så att den bara hoppar in halvvägs och kilar sig fast där på grund av att det börjar överföras vridmoment genom densamma, ja då har man inte alls lika bra anliggningsyta som kraften måste gå igenom, och risken att hylsan kuggar över eller rensar splinesen är stor.

med detta i bakhuvet förstår man att det bara är en snabb och lätt fram och återrörelse med styret som måste till, bara kör sakta rakt fram och efter du diffat gör en snabb manöver åt vardera hållet, inte för länge åt ena hållet för då är det risk hylsan kuggar över. men man måste göra åt båda hållen för att hylsan verkligen ska hoppa in fullt ut (man måste "ta ut" glappet åt båda håll)

svårt att få ner en bild i huvet i ord dock ::)

detsamma gäller ju när man går mellan 2wd och 4wd, det är samma princip, en hylsa som låser fram och bakaxel ihop med varandra, vilket gör att om man ska få denna att kugga in ordentligt så måste man ha en rotationsskillnad mellan fram och bakaxel åt båda hållen, alltså måste först framaxeln snurra lite snabbare än bakaxeln och sen direkt tvärtom.
detta gör man genom att lägga i 4wd (i mycket låg fart) och göra en lätt manöver åt ena hållet, och direkt tillbaka en aning åt andra hållet.


om man redan kört fast och vill lägga i diffspärr eller 4wd för att komma loss:

har man kört fast så ena framhjulet hänger i luften och spinner så är det busenkelt att diffa! stå stil, men släpp bromsen, lägg i diffspärr, och sträck fram handen till det hjulet som hänger i luften och vicka det fram och tillbaka så känner du direkt när spärren gått i ingrepp, så gör jag alltid om jag kört fast på detta sätt.
annars om jag inte kan snurra på hjulet så lägger jag i spärren , vrider styret en aning åt något håll, och sen gör ett par försiktiga gunganden på backen och framåt, ett par tre gånger totalt, sen kan man ge gas.

detsamma om jag satt mig fast med 2wd (brukar undvika att köra på 2wd där det är risk för fastkörning, lägger i 4wd i god tid, men ibland blir det så ändå)
då spärrar jag fördelningslådan, och gör ett par försiktiga gasanden, gärna så man tittar på bakhjulen samtidigt så att dom rör sig ett par millimeter åt vardera hållet, det är allt som ska till för att grejerna ska kugga in ordentligt.


håller med dom som säger att det skulle finnas en indikering på när grejerna gått i ingrepp. SMC Jmax verkar ha det har jag läst i den tråden, dom hade dessutom en spärr så man inte får nån effekt i motorn om inte diffen gått in ordentligt, BRA!
mina chevapickuper hade såna här indikeringar också (4wd lampan blinkade tills hylsan gått in, sen lyste den konstant)
det enda som skall till är ju en gränslägesbrytare i diffen som sluter när hylsan rört sig ända in.
att se hur motorn står spelar ingen roll för den ska ju röra sig maximalt åt ett håll för att spänna upp fjädern som sedan tvingar in hylsan i rätt läge.

Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2011 kl. 18:21:01 »
Ta er tid och läs det som står över här, kanske sparar någon diff om man vet vad som händer där inne i saken som sitter mellan hjulen fram, och som gör något så det blir trögt att styra  ;D ()p
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Diffspärr går inte i?
 


Online just nu.

1024 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 1044. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info