ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Diffspärr går inte i?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Diffspärr går inte i?  (läst 8675 gånger)

Utloggad bersman

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 209
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
bersman
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2011 kl. 20:47:44 »
Citat från: FormerMazda skrivet 14 februari 2011 kl. 11:57:56
Uppdaterar tråden med att den har varit inne på garantirep nu då diffen till slut inte alls ville gå i.
Eller ja, panelen visade detta och motorn lät normalt, men ingen diffverkan fram.

Hela klumpen byttes fram, den gamla revs och där konstaterades att den splinesade hylsan var ren. Som jag misstänkte.
Men hur har jag lyckas med detta utan att höra eller känna det?

måste fråga om det är nr nio på bilden i länken här som du menar?
http://shop.jetshopmini.se/ProductPopup.aspx?filename=front_axle_stor_199.jpg
grönner på att ja börjar få samma problem med min. å de är en gammal 07a så någon garanti finns det inte
Anmäl till moderator   Loggat
cf 500 skrot
renegade 800 -07 såld
polaris rzr 800 -10 såld
honda trx 700xx såld
yamaha griz<zly 700 -13

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2011 kl. 21:09:54 »
japp nr ) är denna hylsa med troligtvis invändiga splines, som träs över splinesen som sticker ut från diffcarriern (12) sen löper antagligen hylsan på splies som finns på drivaxeln på den sidan, vilket inte syns på denna bild. den låser alltså ihop vänster drivaxel med diffcarriern och på så vis förhindrar diffverkan.
Nr7 är gaffeln som för hylsan fram och åter.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2011 kl. 21:51:26 »
Som sagt, med erfarenhet från terrängbilskörning så känner jag inte på mig att ha gjort fel. Men visst, trasig var den, så nåt gjorde jag.
Numer kommer jag vara löjligt försiktig.

Ang. 2wd-4wd, så det är samma hylsa som sköter det jobbet. Kardan snurrar alltid, och diffen alltså. Men hylsan kopplar i och ur vänster framhjul och således framhjulsdriften.

Men den där indikeringen borde gå att lösa. För att hylsan sitter ju "stumt" på gaffel, som i sin tur är solid och "stum" på diffmotor-drevet. Jag köper absolut att diffmotorn kan ha fjäder i sig, och det är bara bra, för då borde det "rätt enkelt" gå att få till en brytare inne i motorn som visar läget på kuggen-gaffel-hylsan.
Ingen som har en bild på en motor i delar?
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #15 skrivet: 14 februari 2011 kl. 22:07:24 »
Citat från: FormerMazda skrivet 14 februari 2011 kl. 21:51:26
Som sagt, med erfarenhet från terrängbilskörning så känner jag inte på mig att ha gjort fel. Men visst, trasig var den, så nåt gjorde jag.
Numer kommer jag vara löjligt försiktig.

Ang. 2wd-4wd, så det är samma hylsa som sköter det jobbet. Kardan snurrar alltid, och diffen alltså. Men hylsan kopplar i och ur vänster framhjul och således framhjulsdriften.

Men den där indikeringen borde gå att lösa. För att hylsan sitter ju "stumt" på gaffel, som i sin tur är solid och "stum" på diffmotor-drevet. Jag köper absolut att diffmotorn kan ha fjäder i sig, och det är bara bra, för då borde det "rätt enkelt" gå att få till en brytare inne i motorn som visar läget på kuggen-gaffel-hylsan.
Ingen som har en bild på en motor i delar?
ja förmodligen var det mer materialfel det hela berodde på.
det kan ju vara att dom här billigare maskinerna är trögare i diffen så att den här hylsan inte löper så lätt och lätt hamnar i spänn så att motorn inte orkar flytta på den, så man tror att diffen är spärrad och börjar köra men den egentligen inte var spärrad och då plötsligt snäpper hylsan fram mitt under fullt hjulspinn och rensar splinesen..

så det är samma hylsa som sköter 4wd? den sitter alltså konstant fast på vänster drivaxel, och vänster drivacxel slutar alltså vid hylsan, och går INTE in i diffdrevet? då rör sig htylsan alltså ett snäpp mot diffcarriern så den kopplar samman drivaxeln med en liten kort axelstump som går in i diffen så att 4wd är i, och sen om man spärrar diffen så löper hylsan ännu längre in och då även låser samman drivaxeln med diffcarriern? ganska bra lösning men det kräver ju att hylsan löper lätt hela vägen och inte fastnar halvvägs.
motorn kan säkert vara direktkopplad till gaffeln men det är isåfall en riktigt dum lösning om det inte är en elektrisk solenoid då, men det tror jag inte att det är. en motor mår nämligen inte bra av att stå still med spänning påkopplad, vilket den ju kommer göra ifall hylsan inte går in fullt ut utan kärvar halvvägs, då kommer ju motorn försöka flytta hylsan ändå och brännas..
men mest troligt är att motorn går en stund och spänner en fjäder som i sin tur påverkar gaffeln så att hylsan han ända läge med hjälp av fjäderkraften enbart, så att inte motorn måste ligga och "dra" hela tiden

på en volvo valp är det vacuumdiffar, där är det då vacuumklockor (aktuatorn) som flyttar denna hylsa, och en vacuumklocka går ju inte sönder om den står under ständig vacuum och ständigt drar i hylsan, därför behöver dom inte ha någon fjäder emellan, men nackdelen är ju att när man stänger av motorn och tappar vacuum så går även spärrarna ur..
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2011 kl. 22:23:35 »
Mjorå, hur de är byggda och fungerar vet jag väl vid det här laget. Har rivit ner par axlar vid det här laget nu.  :D

Men som sagt, att motorn spänner upp en fjäder som drar i kuggen-gaffeln-hylsan tror jag också på. Och då är det ju det man vill se läget på. På nåt vis.
Ska forska.
Har nån en sån motor till övers, hör av er. Hel som trasig spelar ingen roll.
Det kan ju vara en enkel modd som fler kan bli intresserade av sen.  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2011 kl. 22:34:36 »
Citat från: FormerMazda skrivet 14 februari 2011 kl. 22:23:35
Mjorå, hur de är byggda och fungerar vet jag väl vid det här laget. Har rivit ner par axlar vid det här laget nu.  :D

Men som sagt, att motorn spänner upp en fjäder som drar i kuggen-gaffeln-hylsan tror jag också på. Och då är det ju det man vill se läget på. På nåt vis.
Ska forska.
Har nån en sån motor till övers, hör av er. Hel som trasig spelar ingen roll.
Det kan ju vara en enkel modd som fler kan bli intresserade av sen.  ()p
har faktiskt inte haft isär nån valp- portalaxel men kan gissa mig till funktionen så jag sett en halvdan sprängskiss ;)
 och nu tror jag jag vet hur CF framdiffen funkar om du säger att det är samma hylsa som sköter 4wd och diffspärr.. alltså har denna hylsa 3 lägen, 2wd som är längst ut mot hjulet, 4wd utan diffspärr mitt emellan och 4wd med diffspärr längst in mot diffen..
då borde det gå att bygga dit 2st gränslägesbrytare, den ena som sluter när hylsan är i mmittläget, och den andra som sluter när hylsan är närmast diffen (difflock)
man skulle då kunna nyttja varningslampan för Overridefunktionen som ändå verkar onödig och kan kopplas bort till att indikera om 4wd eller diffspärren inte gått in, eftersom det är en varningstriangel på den lampan så passar ju symbolen bra.
man får göra en styrmodul som får signal när man trycker på 4wd knappen, och då tänds omedelbart varningslampan, tills dess att gränslägesbrytaren ger signal att inkoppling skett, då släcks lampan. detsamma när man trycker på diffknappen, modulen känner av det och tänder lampan tills den inväntar signal från den andra gränslägesbrytaren....
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad simonarvestrand

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är bara att mosa på!
    • Visa profil
simonarvestrand
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #18 skrivet: 15 februari 2011 kl. 18:37:49 »
Sitter ju själv med en cf500 men diffen funkar bra den är iofs bytt för ca ett halvår sedan men min fråga är egentligen . hur är det på andra maskiner märkesmaskiner hur mycket strul är det med diffspärrarna på dom ?
Anmäl till moderator   Loggat
-------== CF 500 Allroad ITP Wide ==----------
----------{ Till Salu }--------------
--== Honda Accord Type-S -08 ==--

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #19 skrivet: 15 februari 2011 kl. 20:11:48 »
Det enda jag har snappat upp på min korta tid som ATV-ägare är att (och detta kan jag ha fel i såklart) de med äldre can-am har nån visko-diff som inte kopplar i snabbt nog.
Ska ändå vara bättre på nyare maskiner.

Men det är nog inget fel, mer en dålig feature.
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #20 skrivet: 15 februari 2011 kl. 20:48:38 »
Sen har vi ju Kawwa 750 som haft en del strul med framdiffen, och även artic cat tidigare än -10 (kan ha fel på året) har för mig att det kom någon update till dom 2010.  :)

 
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Diffspärr går inte i?
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2011 kl. 21:14:37 »
Citat från: simonarvestrand skrivet 15 februari 2011 kl. 18:37:49
Sitter ju själv med en cf500 men diffen funkar bra den är iofs bytt för ca ett halvår sedan men min fråga är egentligen . hur är det på andra maskiner märkesmaskiner hur mycket strul är det med diffspärrarna på dom ?

när det gäller i/urkoppling så går det mycket lätt på min arctic cat, jag testade att hissa fronten och koppla in diffen, det räckte att snyrra ett hjul max en centimeter ute i periferin för att det skulle klicka till och låsa inuti diffen, och det verkade som låsningen skedde fullt ut direkt, alltså att hylsan var snabb som attan på att glida till rätt läge, för när jag vred tillbaka hjulet åt andra hållet igen och släppte på "spännet" så kunde jag inte höra att det klickade till något mer, alltså hade redan hylsan gått i fullt ut.
att lägga ur diffen gick också galant om inte grejerna var i spänn, men om jag höll ena hjulet i spänn och stängde av diffspärren så släppte den inte förrän jag lossade på "spännet" och då hördes det tydligt att hylsan snäppte tillbaka.

dock kan urkopplingen av 4wd'n vara lite knepig ibland, det har hänt att den inte vill koppla ur men det beror på att grejerna legat i spänn, har jag väl kommit ut på vägen och kört lite till höger&vänster samt gasat/motorbromsat ett par ggr så har det släppt, det hände oftare när den va helt ny så det behöver bara bli lite spel i grejerna helt enkelt..
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Diffspärr går inte i?
 


Online just nu.

1053 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 1069. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info