Uppdaterar tråden med att den har varit inne på garantirep nu då diffen till slut inte alls ville gå i.Eller ja, panelen visade detta och motorn lät normalt, men ingen diffverkan fram.Hela klumpen byttes fram, den gamla revs och där konstaterades att den splinesade hylsan var ren. Som jag misstänkte.Men hur har jag lyckas med detta utan att höra eller känna det?
Som sagt, med erfarenhet från terrängbilskörning så känner jag inte på mig att ha gjort fel. Men visst, trasig var den, så nåt gjorde jag.Numer kommer jag vara löjligt försiktig.Ang. 2wd-4wd, så det är samma hylsa som sköter det jobbet. Kardan snurrar alltid, och diffen alltså. Men hylsan kopplar i och ur vänster framhjul och således framhjulsdriften.Men den där indikeringen borde gå att lösa. För att hylsan sitter ju "stumt" på gaffel, som i sin tur är solid och "stum" på diffmotor-drevet. Jag köper absolut att diffmotorn kan ha fjäder i sig, och det är bara bra, för då borde det "rätt enkelt" gå att få till en brytare inne i motorn som visar läget på kuggen-gaffel-hylsan.Ingen som har en bild på en motor i delar?
Mjorå, hur de är byggda och fungerar vet jag väl vid det här laget. Har rivit ner par axlar vid det här laget nu. Men som sagt, att motorn spänner upp en fjäder som drar i kuggen-gaffeln-hylsan tror jag också på. Och då är det ju det man vill se läget på. På nåt vis.Ska forska.Har nån en sån motor till övers, hör av er. Hel som trasig spelar ingen roll.Det kan ju vara en enkel modd som fler kan bli intresserade av sen.
Sitter ju själv med en cf500 men diffen funkar bra den är iofs bytt för ca ett halvår sedan men min fråga är egentligen . hur är det på andra maskiner märkesmaskiner hur mycket strul är det med diffspärrarna på dom ?