Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ändringar i terrängkörningslagen  (läst 15018 gånger)

Utloggad Mudde

Ändringar i terrängkörningslagen
« skrivet: 3 december 2010 kl. 21:20:41 »
Vilka ändringar skulle du vilja se i terrängkörningslagen? Nu menar jag inte fri framfart överallt utan realistiska förändringar!
Som det verkar kommer en översyn av terrängkörningslagen att påbörjas och det vore intressant att veta vad Ni andra tycker. Själv tycker jag att det borde bli enklare att få tillstånd till leder och körområden samt att antalet registreringsformer kunde/borde ses över.
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad AtvNerd

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #1 skrivet: 3 december 2010 kl. 21:51:01 »
Utnyttjandet av skoterleder sommartid, samt möjligheten att få köra på egen mark utan att nån bärplockare från Stockholm ska kunna anmäla mig för brott mot lagen.
Man borde få framföra fyrhjulingen på de stigar/körvägar som finns inritade på kartor med markägarens medgivande förstås.
Det finns ju en hastighetsbegränsning i terräng, varför finns det? Jag har aldrig sett en skördare som gått så snabbt som 70km/h.
Varför ha en hastighetsbegränsning om man ändå inte får köra i terrängen?

Det måste bli lättare att få till körområden, Paralleller måste dras med framförande av enduro och alla dessa slingor som finns.

När vi ändå är igång, (har inget med terrängkörningslagen att göra men) jag tycker att kravet på strypning på mc reggat är absurt, man får köra bil med 500+ hk på vanligt b-kort och mc har ingen effektbegränsning, varför begränsa Atv, alla kör ju ändå olagligt och det vet folk, varför måste man känna sig som en brottsling, ?

Utloggad Trazan

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #2 skrivet: 3 december 2010 kl. 22:06:00 »
Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.
Framhjulsdrift är bara ett komplement till bakhjulsdrift!

Utloggad Pson™

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #3 skrivet: 3 december 2010 kl. 22:18:42 »
Att det måste bli lättare att få till leder körningar m,m håller ju vi alla med om.

Utnyttjandet av skoterleder sommartid, på leder med mycket myr mark ( så kallad känslig mark) möjlighet till kvoterad körning kanske?

Vi befintliga körvägar stigar leder m,m som är inritade på karta få tydliga regler vad? vilka? storlek? Var man får köra?

Paralleller måste dras med framförande av enduro och alla dessa slingor som finns.

En hastighetsgräns kan vara bra för att blidka politikerna, men den skall vara realistisk.

Att få använda kraftledningar lättare.
« Senast ändrad: 3 december 2010 kl. 22:30:54 av Pson »
Can Am Renegade 800R Xxc
      Styrhöjare
      Bighorn 27"

Utloggad BEERHUNTER

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #4 skrivet: 3 december 2010 kl. 22:20:23 »
Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.

Ja med !!
POLARIS RZR

Utloggad Bjärkwen

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #5 skrivet: 3 december 2010 kl. 22:22:17 »
Kommer säkert att bli fler förbudsområden i fjällvärden då oxå, alla skidåkandebullenspilsnerkorvsätanderenlevnadsfriluftstvättbarablöjfantaster pressar ju fram förbud överallt för både skoter och atv. Tycker att det borde ju gå att samsas med dessa människor om leder och områden som är tillåtna för oss båda. Är ju oftast bara en liten grupp som förstör för oss andra med körning där ingen hänsyn visas, och inte minst kommer dom från vårat grannland (ingen nämd ingen glömd ;))
Ski-doo Renegade 600 XP ´08
Volvo 945 LLt ´97
Linhai 520 4*4 ´09
Volvo 944 Turbo ´97
Vw Caddy 1,9 D ´00
Scania Ls 111 ´79

Utloggad Thyrén

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #6 skrivet: 3 december 2010 kl. 22:28:54 »
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad SmileRacer

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #7 skrivet: 4 december 2010 kl. 09:04:35 »
Själv tycker jag att man ska vara med i t.ex. i SATVF,  man kanske skulle få bli tvungen att gå en introduktionskurs i regler/Lagar och körteknik. och med detta få intyg om att man har gått den. på Så sätt kan man säga att man får ett "körkort" att man får framföra fordonet på de ställen där lagen tillåter.

Områden man borde få tillgång till:
  • Ledningsgator
  • Arrangemang
  • Motorklubbars område
  • Egen Mark
  • Annans Mark med tillstånd från markägaren
//SmileRacer™
Adelsö ATV på FaceBook
---------------------------------------------------------
Ordförande
Svenska ATV Föreningen

Utloggad Narmasil™

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #8 skrivet: 4 december 2010 kl. 09:21:17 »
Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.

Ja med !!


Och jag med! :)

Håller helt med... En hel drös idiotiska regler det där...  :dntknow:
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad muran

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #9 skrivet: 5 december 2010 kl. 18:44:15 »
Områden man borde få tillgång till:

Ledningsgator
Arrangemang
Motorklubbars område
Egen Mark
Annans Mark med tillstånd från markägaren

Detta tycker jag låter mkt bra  ()p
Can am outlander xmr 650-14
 terralander 800-14 såld
Cf moto x5-10 såld
Linhai 260-08 såld

Utloggad jaas

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #10 skrivet: 5 december 2010 kl. 18:50:19 »
Själv tycker jag att man ska vara med i t.ex. i SATVF,  man kanske skulle få bli tvungen att gå en introduktionskurs i regler/Lagar och körteknik. och med detta få intyg om att man har gått den. på Så sätt kan man säga att man får ett "körkort" att man får framföra fordonet på de ställen där lagen tillåter.

Områden man borde få tillgång till:
  • Ledningsgator
  • Arrangemang
  • Motorklubbars område
  • Egen Mark
  • Annans Mark med tillstånd från markägaren

Körkort för ATV finns ju redan :) För oss som tog b-körkort efter 2000 så ska man ju ha det för att få köra terrängreggade maskiner överhuvudtaget.

Men håller helt klart med om de listade punkterna ()p
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Pegazus_Online

SV: Ändringar i terrängkörningslagen
« Svar #11 skrivet: 5 december 2010 kl. 22:53:19 »
Utnyttjandet av skoterleder sommartid, samt möjligheten att få köra på egen mark utan att nån bärplockare från Stockholm ska kunna anmäla mig för brott mot lagen.
Man borde få framföra fyrhjulingen på de stigar/körvägar som finns inritade på kartor med markägarens medgivande förstås.
Det finns ju en hastighetsbegränsning i terräng, varför finns det? Jag har aldrig sett en skördare som gått så snabbt som 70km/h.
Varför ha en hastighetsbegränsning om man ändå inte får köra i terrängen?

Det måste bli lättare att få till körområden, Paralleller måste dras med framförande av enduro och alla dessa slingor som finns.

När vi ändå är igång, (har inget med terrängkörningslagen att göra men) jag tycker att kravet på strypning på mc reggat är absurt, man får köra bil med 500+ hk på vanligt b-kort och mc har ingen effektbegränsning, varför begränsa Atv, alla kör ju ändå olagligt och det vet folk, varför måste man känna sig som en brottsling, ?

Håller helt och hållet med, lägg till förslagen som smileracer skrev så är det en riktigt bra lista att sträva efter  ()p
Kör inte alls längre Cf Moto 500  R.I.P
Can Am Renegade 800R Xxc 2010 - Till Salu
Heltäckande hasplåt - Iron Baltic
Gbc Gator  27 10 12 - 27 12 12
Hand och tumvärme
L.E.D Positionsljus
DekalTrim
24 LED 72W Ramp
Extreme Snorkel Kit
qsc primär variator
Kör Polaris RZR 900Xp 2012 vägregg med massa lull lull
http://flensatvklubb.se

 


Online just nu.

201 gäster, 6 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
perssan, soffroad, DaLu, PerGrein, doggcrap, Jonesy,
Flest online idag: 230. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme