Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008  (läst 8922 gånger)

Utloggad slimt

Hejsan hoppsan !
Jag har hittat en raptor 700R se 2008 på blocket.
http://www.blocket.se/stockholm/Raptor_700r_SE_29657322.htm?ca=11&w=1
Jag är jävligt sugen på den har gått ca 200 mil är orginal förutom strypningarna är bortagna. och på bilderna han skickade så ser den jävligt fin ut han ska ha 69 tusen för den .
verkar det vara ett bra pris på den ? 
Kommer jag att märka någon större skillnad i kvalite och hur den går på landsväg och i grusgropar gämfört med dinlin ?
vad tycker ni som kört dinli 450 innan ni skaffade era raptorer är det en jävla skillnad eller blir jag besviken  ?

blir så konfunderad när man läser om alla inlägg där vissa säger att de går jämförbart med varandra och andra säger tvärt om. Tacksamm för svar så.

Utloggad kenta777

SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #1 skrivet: 26 september 2010 kl. 15:13:47 »
Det är lite mer bottendrag i en Raptor, sen går en Raptor i 130 utan att svettas för mycket.
Den låter ballare och har rätt mycket högre kvalla.
Bättre andrahandsvärde och massor med extragrejer man kan slänga sin surt förvärvade lön på.

Klart du ska ha en Raptor!

Utloggad slimt

SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #2 skrivet: 26 september 2010 kl. 15:37:28 »
okey ja det verkar ju vara mera drag i dem som man har läst kanske slipper växla upp och ner så mycket när man leker i sandlådan. ja sen som du säger känns ju lite roligare att hitta saker till fordonet man vill ha :) finns ju hur mycket som hellst till raptorn vad jag har läst :)

Utloggad slimt

SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #3 skrivet: 27 september 2010 kl. 20:25:43 »
Hejsan hoppsan Så då har man införskaffat en Raptor 700 :) Fyfan vilken härlig maskin helt olik dinlin vilket skönt botten drag och svarar grymt gött på gasen. Så ni som går i tankarna kring att skaffa en raptor KÖÖÖPPP det ångrar ni inte :)

Utloggad Lowest

SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #4 skrivet: 27 september 2010 kl. 20:47:10 »
blir så konfunderad när man läser om alla inlägg där vissa säger att de går jämförbart med varandra och andra säger tvärt om.

Fyfan vilken härlig maskin helt olik dinlin vilket skönt botten drag och svarar grymt gött på gasen. Så ni som går i tankarna kring att skaffa en raptor
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har alltid sagt att jämnföra en Dinli450 å en Raptor700 är som att jämnföra en lastbil å en sportbil om man åker i sandtag o skogen.

Grattis till en underbar maskin  ()p
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
    • Nordic Atv Wheels Sweden - hobbysida om dinli
SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #5 skrivet: 27 september 2010 kl. 21:23:04 »
blir så konfunderad när man läser om alla inlägg där vissa säger att de går jämförbart med varandra och andra säger tvärt om.

Fyfan vilken härlig maskin helt olik dinlin vilket skönt botten drag och svarar grymt gött på gasen. Så ni som går i tankarna kring att skaffa en raptor
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har alltid sagt att jämnföra en Dinli450 å en Raptor700 är som att jämnföra en lastbil å en sportbil om man åker i sandtag o skogen.

Grattis till en underbar maskin  ()p

Som dinli ägare funderar man ju då vad som gör den så överlägen en dinli i skogen?

Åker mest i skogen och i sandtagen och kan ännu inte se att en raptor är överlägen så beskriv gärna skillnaden.

En raptor 700 är ingen dålig maskin, den är verkligen en allroundmaskin och kvaliteten skiljer naturligtvis.
En fujimotor (outlaw 500, smc500, dinli 450, predator 500 mm) är en motor där effekten ligger högt upp i varv.
Som någon skrev för länge sedan som gick från dinli 450 till raptor 700, att han saknade det där extra som händer på toppen med en dinli 450, på sin nya raptor.
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad Lowest

SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #6 skrivet: 27 september 2010 kl. 22:53:08 »
Nu vet inte jag hur branta backar du har i sandtaget men där vi åker så kan man i stort sett glömma att komma upp med en Dinli.
Jag vet bara en Dinli som har kommit upp kanska lätt. Den var uppbestyckad i förgasaren och hade polarisbox så den varvade ganska friskt.

Vi har haft många som varit här å åkt med oss som åkt dinli å dom har nastan alldrig kommit upp för slänterna vi åker i. Dom varvar på 2an och kommer halva backen sen gräver dom bara ner sig medans raptorn går på 4an upp utan problem.

Vi har ca 15meter bara inann slänten börjar och det är lös fin sand och på den korta biten hade vi redan fått i 4an på raptorerna medans en dinli knappt börjat varva på 2an.
Du skriver själv att en dinli har effekten på höga varv för att det ska hända nått så då kanske du förstår att i vårat sandtag funkar inte en dinli så bra.

När jag åkte i skogen så gick raptorn på tomgång på ettans växel utan problem över stenar å skit som va i vägen medans en dinli fick dom varva å ladda annars la den av för det saknas vridmoment på låga varv.

Du kan fråga Degklumpen här på forumet han hade en dinli450 å han kom alldrig upp för slänten men sen köpte han en raptor700 och han flög uppför slänterna som en galning.

Om du inte tror mej så är du välkommen att testa slänten ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=buqXxd6DrDQ[/youtube]
« Senast ändrad: 27 september 2010 kl. 22:55:05 av Lowest »
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Gabber

SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #7 skrivet: 28 september 2010 kl. 01:39:11 »
Självklart är det skillnad. Inte bara kvalitetsmässigt utan mer cc ger mer vrid å mer hästar. Har man råd ska man byta upp sig inget snack om saken.

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
    • Nordic Atv Wheels Sweden - hobbysida om dinli
SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #8 skrivet: 28 september 2010 kl. 08:24:07 »
Skulle gärna komma å testa den där backen men den ser inte mer märkvärdig ut än dem vi har här uppe. Vi har lite mer färska sandslänter då vi är och kör i grustäkter som är i drift. (mycket löst och brant)


Måste få påstå lite saker här.

En raptor har bra med ork från låga inget snack om det. Väldigt enkelt med insprutning då man slipper böka med bestyckning.
En dinli har bra med ork på höga varv. men det finns mer att ta av på både höga varv och låga varv med rätt bestyckning, och där har vi stora skillnader mellan en dinli och en annan dinli, och jag förstår att alla inte orkar bestycka sig till en mycket roligare maskin. Att den dinlin som du jämförde med inte orkade kan jag inte uttala mig om hur bra den gick men något måste varit fel om den inte orkade i den backen.

Har en kompis med en dinli där den inte är lika mycket optimerad i bestyckningen och där jag kör med 3:an i sanden vill han bara ligga på 2an, och han kör org drevning och jag med en kugg extra fram. Med det vill jag beskriva skillnaden mellan en dinli och en annan dinli.

Det går utan problem att vara i skogen och böka det enda som är jobbigt då är att man får jobba så mycket med kopplingen. Raptorn har en väldigt låg utväxling på 1an som är bra om man nu inte drevar upp den, men man får jobba med kopplingen även på en raptor om man ska smyga runt i dålig terräng.

När det gäller sand är det stor skillnad på vilka däck man har, där den ena bara tar sig halvvägs så kan en annan med andra däck klättra mycket längre.
Det gäller även under vintertid i djupsnön och skoterleder
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad Hydro

SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #9 skrivet: 28 september 2010 kl. 12:33:26 »
Raptorns effektkurva planar ut på topp, ja... men precis som att Dinlin kan förbättras kan ju självklart även Raptorn det.
Sätt i en vassare kam för 2000 och effekten fortsätter till maxvarv.

Det är svårt att se backars lutning på film och foto, men den där backen borde inte vara något problem för en Dinli, men som det sägs krävs det att man får i en rätt hög växel och att maskinen då orkar dra.
Däcken spelar mindre roll, det syns ju tex i filmen att Raptorn gärna reser sig trots att den bara har vanliga crossdäck, så det räcker gott!
I fin och torr sand kan det dock krävas mer...

Men oavsett vad så har Raptorn ett bredare effektregister samt ett helt annat chassie, samt en vikt som gör den lättare att hantera.
Att klättra runt i enklare terräng på tomgång med en Raptor är en fröjd och inget andra quads klarar, de kräver varv och ett evigt slirande på kopplingen.

Sen hoppas jag filmen skall visa backen... inte maskinen, för backen besegras ju faktiskt av en förgasar-Yamaha och inte av en 700... :whip:

Att nån modifiering av nåt munstycke skall kunna få en Dinli i paritet med en 700 likställer jag med snacket jag stötte på i en tråd på Zatzy för några år sen där en kille med BMW 330 bytt luftfilter och sen "rökt" en Hayabusa på motorvägen...
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad CALLAHAN

SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #10 skrivet: 28 september 2010 kl. 13:18:04 »
Jag har kört följande quadar i sommar!
2st olika SMC 500
2st olika Access 450
2st Raptor 700 (en med trim för 35 tusen)
1st TRX 700xx

Varken SMC eller Accessen gick att jämföra med en orginal Raptor 700 vad gäller kraft.
Fast det roliga tog slut fortare på orginal Raptorn medans SMC/Access vaknade på toppen.
Men sen fick jag köra den påkostade Raptorn och fysatan va den gick gott.
Hade brutal effekt i hela registret och dog inte på topp som en orginal.
Och den är inte riktigt rättvis att jämföra med men.

Har även kört Dinlin fast det är några år sen typ 07.
Men att tro att den är likvärdig med en Raptor 700 jag då är man ute och cycklar rejält.
Dock går det inte komma ifrån att den är ganska prisvärd ändå med sina 49000:- för en ny.
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx Såld
Raptor 350 Såld

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
    • Nordic Atv Wheels Sweden - hobbysida om dinli
SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
« Svar #11 skrivet: 28 september 2010 kl. 13:37:16 »
Raptorns effektkurva planar ut på topp, ja... men precis som att Dinlin kan förbättras kan ju självklart även Raptorn det.
Sätt i en vassare kam för 2000 och effekten fortsätter till maxvarv.

Att nån modifiering av nåt munstycke skall kunna få en Dinli i paritet med en 700 likställer jag med snacket jag stötte på i en tråd på Zatzy för några år sen där en kille med BMW 330 bytt luftfilter och sen "rökt" en Hayabusa på motorvägen...

Ja självklart går det att optimera raptorn med mer prylar till motorn, men det jag menade var att en förgasarmodell är betydligt mer jobbig att få optimal (om det ens går) än en insprutare som sköter detta själv.


PS: det finns en hel del prylar att slänga på en fujimotor också.

Jag hoppas verkligen ingen tror att en Dinli 450 (och andra) får en raptor 700:as motorkaraktär av att bestycka optimalt. (då dumförklarar man verkligen läsare på detta forum)

Men, jag vill bara visa att det finns en en hel del (Ska skriva att det inte blir en raptor 700) kvar att få ut på befintlig maskin. Och den mår bara bättre.


Ska även tillägga att hade jag upplevt att en raptor 700 var så pass överlägsen dinli 450 (ialla fall min) så hade även jag haft en raptor 700. Inte ny, men en beggad, då dem inte är så farligt dyra nu för tiden.
« Senast ändrad: 28 september 2010 kl. 13:45:25 av Onlyhenke »
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

 


Online just nu.

144 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, Tomterna,
Flest online idag: 154. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    Idag kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd