Har du räknat på hur mkt vikt vagnen ska klara? Tänkte på dimensionering och hur du har ritat den.Ofta blir ju det gärna lite(eller mycket) överdimensionerat på sina håll när man håller på att bygga själv. Eller så tar man det material man har...Men du ska väl kanske bygga lite seriösare där du även borde räkna lite på vad som behövs? Det är väl snitsigt att visa läraren om inte annat. Ska bli intressant att följa, det finns ju några fina byggen här på forumet.Så du har väl kikat på inspiration på lite olika håll. Lycka till!
Ett måste är att göra boggi geometrin på rätt sätt, och så ska hjulen sitta så nära varandra som det bara går, allt för den bästa klätter förmågan. Titta inte på billigare vagnar då dom är fel byggda, även (märkes) kan va fel, men större chans att det är rätt, eller prata med nån som vet.
Det är den pendlande boggin han beskriver......och det skall helst vara lite försprång till den främre axeln från leden, då klättrar den bäst.
Ja du är med. På ena kärra vi har så kör vi med 15 tums hjul för bra bärighet, och ett spel på 4 cm i mellan, för att få plats med 1 kedja om det är halt i kurvorna när man kommer i högre fart. Jag är den som åker fortare än 10 km med last på, inte så rockigt med sladd med vagn och atv.
Jag tycker 10cm låter mycket för att vara en ATV vagn. Jag har två timmervagnar för jordbrukstraktor och jag har för mig att det är ungefär så mycket på den mindre. Åk och kolla på en dyr märkesvagn så får du nog många tips! Lycka till med din vagn, kommer nog att bli jädrigt fin!
Ser kanon ut, ett tips till. Främre hjulet ska (klättra) gå högre upp, än neråt för att motverka så du inte fastnar i en håla, annars så blir det att hjulet går ner och tar stopp då det inte orkar kliva över. Förhindrar du att den stoppar hjulet att gå ner så tar det bakre hjulet över och det främre blir gåendes i luften tills det tar mark igen. Så du får sätta en bit som stoppar pendlingen i neråt gående läge. Lite rörigt blev det men hoppas du förstår vad jag menar.Ja du får dra till med nått när du kollar på en vagn och föregående gav ett bra exempel. Har du fälgarna redan, annars så har jag 4 alu du kan få för en 5 hundring.