...är någon annan vollande så kan man inte riktigt förbereda sig på detta med eller utan utbildning...
Det är därför jag skulle vilja se leder för att det är trafik farligt. Och sen om det är en skoterled för quad får man köra närmsta väg till leden.
Men jag står fast att jag helst inte skulle vilja se fyrhjulingar på vägen.
Citat från: ikas skrivet 24 augusti 2010 kl. 07:10:41Det är därför jag skulle vilja se leder för att det är trafik farligt. Och sen om det är en skoterled för quad får man köra närmsta väg till leden.ska det vara lagligt att köra närmsta vägen till leden menar du, det blir ju en smidig liten lag att få folk att följa.
Rent handhavandemässigt tror jag inte det behövs nån direkt utbildning, men hur många förare av tvåhjuliga motorcyklar ser man på ett år som kommer i shorts, t-shirt och foppatofflor?Kanske 80% av alla mil tvåhjulingar kör i Sverige sker faktiskt i ungefär samma fart som vi på landsvägarna, men utöver hjälm har de nästan alltid skinnhandskar och minst allvädersställ med inbyggda skydd samt kängor.När jag tex skall till båten (fyra mil) så tillhör ibland även jag de som kommer farande i t-shirt och utan handskar, men när man möter en på tvåhjuling med riktiga kläder så skäms man nästan!(det kanske inte är så konstigt egentligen att de aldrig hälsar på oss med stödhjul)
jag tyckte som ikas innan...men ändrat mig ni får gärna köra på vägen om ni vill sen att ni missar det riktigt roliga är upp till er har kört riktigt breddat och sänkt (dock för mjuka dämpare och crossdäck) på vägen och kan inte komma på att jag en enda gång under tiden jag körde ansåg att det var direkt roligt! bättre ställa den på släpet! men är lite för jobbigt att kroka på och binda för att åka till grushålor i närheten utan smidigt att bara ta quaden dit, sen lättare att ta sig därifrån om det kommer någon tjurig gubbe förstår att det är samma sak med en atv om man ska till skogen, kan man skippa släpet klart man vill göra de! men ha vägåka som huvudinriktning på sitt quad/atv åkande då känns det som man köpt lite fel sorts leksak, bättre ta mc kort och köpa en sådan!mc blir en helt annan sak på vägen då den ger lite frihets kännsla när man kan lägga ner lite i kurvorna och så! frihetskänsla på en quad på vägen är väl max5% jämnfört med en tvåhjuling!
mc blir en helt annan sak på vägen då den ger lite frihets kännsla när man kan lägga ner lite i kurvorna och så! frihetskänsla på en quad på vägen är väl max5% jämnfört med en tvåhjuling!