ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

• Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Körteknik »
  • Ämne: Folk i personbilar
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut

Sidor: [1] 2 ... 5  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Folk i personbilar  (läst 18752 gånger)

Utloggad BARNET

• ATV Amatör
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Mormor säger att jag ska köra försiktigt...
    • Visa profil
BARNET
Folk i personbilar
« skrivet: 1 augusti 2010 kl. 21:01:20 »
  • Citera
Jag har inte haft min quad länge men jag har märkt hur MÅNGA kör när de ser en fyrhjuling. Måste man verkligen hävda sig när man kör personbil och visa att man kan köra fortare? Klart de kan, min går bara i 95 km/h. Blev ganska förbannad idag när jag var ute och slö-åkte. Körde på en smal och krokig väg (man har dock sikt typ 1 km framför) som jag tycker är rolig. Då hinner jag ifatt en personbil som kör under hastighetsbegränsningen och bromsade lite överdrivet mycket i kurvorna. Påbörjade omkörning, då gasar idioten upp till min maxfart så jag inte kommer förbi. Sen saktar han ner igen, då kan jag äntligen köra om. Efter det ligger han bakom mig hela tiden och jagar mig ut till stora vägen där han kör om. WTF? Varför?!  :hmmm:

Annars märker man väl mest att folk jämt ska köra om även fast man kanske till och med kör för fort. Är det jobbigt att ligga bakom en quad som dessutom kör fortare än personbilen genom korsningar/rondeller? Folk kanske kompenserar för något när de ska visa att de kan köra fortare än en quad med personbil?  :whip:
Anmäl till moderator   Loggat
Trucker for life!

Utloggad Hydro

• Posör, knappast
  • ATV Guru
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: Folk i personbilar
« Svar #1 skrivet: 1 augusti 2010 kl. 21:34:11 »
  • Citera
Det du beskriver har jag aldrig varit med om, däremot en hel del annat märkligt och omoget i trafiken men det säger ju mest om de förarna än att vara vidare riskfyllt så därför är det ju knappast så mycket att bry sig om tycker jag.

På hjuling märker man däremot att bilisterna ofta anser sig ha förkörsrätt trots att de tex står vid en skylt som anger väjningsplikt, stopplikt eller kommer från höger eller nån utfart och det är en risk.
Man får vara på sin vakt då man oavsett lagen alltid drar kortaste strået mot en bil.
...och även räkna med att de inte alltid ens ser oss på våra småmaskiner.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad AtvNerd

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
« Svar #2 skrivet: 1 augusti 2010 kl. 21:39:58 »
  • Citera
Citat från: Hydro skrivet  1 augusti 2010 kl. 21:34:11
Det du beskriver har jag aldrig varit med om, däremot en hel del annat märkligt och omoget i trafiken men det säger ju mest om de förarna än att vara vidare riskfyllt så därför är det ju knappast så mycket att bry sig om tycker jag.

På hjuling märker man däremot att bilisterna ofta anser sig ha förkörsrätt trots att de tex står vid en skylt som anger väjningsplikt, stopplikt eller kommer från höger eller nån utfart och det är en risk.
Man får vara på sin vakt då man oavsett lagen alltid drar kortaste strået mot en bil.
...och även räkna med att de inte alltid ens ser oss på våra småmaskiner.
mmm. med den maskin-parken är det väl inte så konstigt att du inte haft detta problem...EATV, RAPTOR, RENEGADE....

Utloggad Pv544

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
    • Visa profil
Pv544
« Svar #3 skrivet: 1 augusti 2010 kl. 21:49:57 »
  • Citera
Jag tror säkert vissa bilförare inte tror att man åker lagligt när man är ute och styr, att dom är lite muppiga för det.

Men som sagt ska man ju alltid vara jäkligt misstänksam mot allt och alla, det vore ju inte så skoj att köra in i någon eller bli påkörd.

Så att se till att lysena funkar, och kanske en sån där vacker reflexväst om man ska vara riktigt synlig. Fast då finns ju risken att dom misstar en för en pensionär på permobil.

Och en annan sak, att man ska ta sin plats på vägen. Alltså inte ligga och slicka kanterna på vägen om man håller hastigheten.
Men det gäller väl kanske mest när man åker mc och inte vill bli förväxlad med en moped.

Har man fortfarande problem med bilförarna så kan man ju alltid moona åt dom.  ()p
Men det funkar väl sämre för TS, mer effektivt med ett hårigt karlarsel!
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

• Posör, knappast
  • ATV Guru
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
« Svar #4 skrivet: 1 augusti 2010 kl. 23:04:28 »
  • Citera
Citat från: AtvNerd skrivet  1 augusti 2010 kl. 21:39:58
mmm. med den maskin-parken är det väl inte så konstigt att du inte haft detta problem...EATV, RAPTOR, RENEGADE....
Bara för att man KAN köra fort så måste man ju inte alltid göra det... :whip:
(Raptorn och Renegaden kör jag oftast i 75-80 på landsväg)
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Delarium

• nananananna..BATMAN
  • ATV Guru
  • Antal inlägg: 1325
  • In Trance We Trust
    • Visa profil
    • Delarium.se
Delarium
« Svar #5 skrivet: 2 augusti 2010 kl. 10:47:59 »
  • Citera
Har endast haft min ATV några dagar, men man märker att folk glor som fan (bor ändå inte i jätteliten stad?) så de flesta borde vara vana med att se mycket märkligheter i trafiken. Låg och körde igår i typ 90 på 70-väg (ja, jag vet...) och blir ändå omkörd. Varför vet jag inte, men att ligga bakom en liten ATV kanske är omanligt?
Hyosung TE450 Rapier -08
- Sänkt fram och bak
- Avstrypt, egengjord quitecore
- Douglas Redlabel 10" med Maxxis Spearz 165/70-10, 255/40-10
- Dekaltrimmad till +40HK

SMC CBW 300 -06 (såld)
SMC Ares 170 -04 (såld)

Utloggad BARNET

• ATV Amatör
    • Visa profil
BARNET
« Svar #6 skrivet: 2 augusti 2010 kl. 16:17:18 »
  • Citera
Citat från: Delarium skrivet  2 augusti 2010 kl. 10:47:59
Har endast haft min ATV några dagar, men man märker att folk glor som fan (bor ändå inte i jätteliten stad?) så de flesta borde vara vana med att se mycket märkligheter i trafiken. Låg och körde igår i typ 90 på 70-väg (ja, jag vet...) och blir ändå omkörd. Varför vet jag inte, men att ligga bakom en liten ATV kanske är omanligt?
Precis så är det för mig varenda gång jag är ute och åker. Jag håller inte heller hastigheterna punkt och pricka jämt, förutom i områden under 70, där brukar jag köra lugnt. Visar respekt för jag tror att folk har den uppfattningen att fyrhjulingar kör som busar jämt. Men jag håller inte alla hastigheter med personbilen heller så... jag brukar skylla på att jag bara får köra 80 med lastbilen och behöver gasa av mig.  :D ;D
Trucker for life!

Utloggad Fishy

• ATV Pro
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
Fishy
« Svar #7 skrivet: 2 augusti 2010 kl. 17:56:04 »
  • Citera
Får väl påstå att det är förjävla kul att gasa ifrån dem som alltid ska hålla på och dra iväg när man kommer upp jämte dem eller liknande :P Dem tittar alltid så surt på en när man blåser ifrån som fan :>
-[SMC 500 Wildcat Racing Edition]-

Utloggad O_Jonsson

• ATV Pro
  • Antal inlägg: 544
    • Visa profil
O_Jonsson
« Svar #8 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 09:50:50 »
  • Citera
Ni som kör för fort men endå blir omkörd, har ni mätt upp hastigheten med gps eller gått efter mätaren?
En idé vore ju att kolla med gps för att se så mätaren verkligen stämmer, 20-30km/h fel marginal låter ju iofs mycket men man vet ju aldrig :)

TS, var det grusväg du åkte på? i så fall så är det ju bara att sprätta lite grus i kurvorna så slår nog efterföljande av på takten ganska snart :DV
Kör Kymco MXU 500 -10

Utloggad BARNET

• ATV Amatör
    • Visa profil
BARNET
« Svar #9 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 16:16:07 »
  • Citera
Min mätare visar 10 km/h för mycket, mätte upp det förra veckan. Så min går i 95 km/h men visar 105. Så jag får alltid ligga minst 10 km/h mer än vad det står på skyltarna.  :-\ Det gäller i alla hastigheter, visar alltid exakt 10 fel.
Trucker for life!

Utloggad O_Jonsson

• ATV Pro
  • Antal inlägg: 544
    • Visa profil
O_Jonsson
« Svar #10 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 21:54:02 »
  • Citera
Som vanligt då, Så gott som alla bilar visar runt 10Km/h för lite jämfört med gps.
Kör Kymco MXU 500 -10

Utloggad Narmasil™

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 3216
    • Visa profil
    • DK411
Narmasil™
« Svar #11 skrivet: 3 augusti 2010 kl. 21:59:35 »
  • Citera
Statens sätt att få oss stillastående en vacker dag. Min Hyosung t.ex visade 10 km/h mer än min bil, som visade 8 km/h mer än GPS'en... så 18 km/h för mkt på hjulingen, snacka om glädjemätare  ;D

Grymt störande fenomen när man kör lastbil, eftersom deras mätare stämmer med GPS sånär som på kilometern, så hamnar man efter en bil som tror han är laglydig när han i själva verket kör 10 km/h "för sakta", Sånt gör då iaf mig otroligt förbannad
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

• Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 5  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Körteknik »
  • Ämne: Folk i personbilar

Online just nu.

125 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 149. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Sigge1234567: Hej jag söker en atv 250 begangnad för runt 10k. Har någon ett bra tips?
    22 mars 2021 kl. 17:04:17
  • Quadguy123: Hej söker nämligen en vöggreggad fyrhjuling någon som har ?
    17 mars 2021 kl. 01:24:03
  • Atorp: Hej. Någon som vet var man köper reservdelar till en Bronco vinsch
    9 februari 2021 kl. 15:53:44
  • Iceoutlander: Slippa att vajer går av vid plogning
    3 februari 2021 kl. 08:30:32
  • Pioneer82: Finns inte SMC andra Atver?
    28 januari 2021 kl. 11:50:18
  • Lernbopeter: Vilket variatorkit passar bäst till en sportsman 1000xp 2019 med 27"  hjul! //peter
    31 december 2020 kl. 16:16:19
  • Blix: Nålen kan böka till det på vissa kinaförgasre. Kolla så flotören rör sig fritt.
    23 december 2020 kl. 16:58:35
  • EmilP: Hjälp!, jag vet inte vad som är fel på min kina atv. Jag har gnista, kompression och även nyrengjord förgasare. När jag startar den så går denpå tomgång men så fort jag gasar "även i neutral" så boggar den och ibland så börjar den att gå vanligt. Motorn går även väldigt ojämnt men timingen är korrekt. vad kan det vara? (Den gick klockrent kvällen innan och jag rörde den inte under natten.)
    22 december 2020 kl. 14:03:43
  • Jupiter: Är det oljetrycket hade jag varit lite orolig......
    15 november 2020 kl. 15:58:11
  • KnaZ: funderar vars man kan hitta växellådsolja?
    15 november 2020 kl. 15:24:39
  • KnaZ: varningslampa för olja blinkar å piper, kollat fram å bakdiff samt motorolja
    15 november 2020 kl. 15:23:49
  • KnaZ: nån som e haj på goes
    15 november 2020 kl. 15:22:50
  • KnaZ: halloj
    15 november 2020 kl. 15:22:07
  • Blix: Jupiter. Jag kör rätt ofta. Har en polare som kör bakhjulsdrivet som hänger med ibland.
    3 november 2020 kl. 17:51:03
  • Jupiter: Finns det nån bana eller spår i närheten av Karlskrona?
    1 november 2020 kl. 22:45:39
  • Blix: Är det någon körning kring karlskrona nu för tiden?
    1 november 2020 kl. 11:04:52
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
  • SMF 2.0.17 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID