Citat från: 2x4 skrivet 25 maj 2010 kl. 21:07:23Citat från: ehm skrivet 25 maj 2010 kl. 18:25:36Det fisket är ju också jättekul!! Och 300-gramsabborre är ju bland det godaste som finns Jo men det brukar i bästa fall bara bli en firre, så det går åt mycke potatis till den middan, o mycke knäckebröd att skölja ner bena med.Hmmm du kanske är vid fel sjö om det i bästa fall bara blir en abborre!? Även om du bara får en då och då - frys in dem och rök dem i t.ex. en ABU-rök - benen släpper lätt och det är ju hur gott som helst!
Citat från: ehm skrivet 25 maj 2010 kl. 18:25:36Det fisket är ju också jättekul!! Och 300-gramsabborre är ju bland det godaste som finns Jo men det brukar i bästa fall bara bli en firre, så det går åt mycke potatis till den middan, o mycke knäckebröd att skölja ner bena med.
Det fisket är ju också jättekul!! Och 300-gramsabborre är ju bland det godaste som finns
Jag brukar frysa in firrarna (eller firren) orensad. Mycket enklare att rensa när den är halvtinad tycker jag. Sen lär hållbarheten bli bättre om man inte rensar utan fryser in så snabbt som möjligt. Viktigt att tänka på är att inte ha fisken ligga på marken och eller i solen. Häng upp fisken på en gren i skugga istället. Eller lägg i plastpåse i kylbag.
Citat från: MudNutz skrivet 25 maj 2010 kl. 21:29:49Jag brukar frysa in firrarna (eller firren) orensad. Mycket enklare att rensa när den är halvtinad tycker jag. Sen lär hållbarheten bli bättre om man inte rensar utan fryser in så snabbt som möjligt. Viktigt att tänka på är att inte ha fisken ligga på marken och eller i solen. Häng upp fisken på en gren i skugga istället. Eller lägg i plastpåse i kylbag. Är det sant!? Har aldrig hört talas om någon som rensar fisken halvtinad men det måste jag prova. Det enda tråkiga med fiske tycker jag är att komma hem jättetrött efter en dags fiske och rensa all fisk när man hellre skulle stupa rakt i säng.
Eftersom det bara blir nån enstaka småabborre o det brukar ta ett tag innan man kommer hem, så brukar jag släppa tillbaka dom om dom förblir hela.Om kroken sitter dumt så brukar katterna bli glada, då sitter dom på golvet under spisen o blänger på kastrullen medans det kokar en stund.Det där med o släppa tillbaka är nästan omöjligt när det gäller mört, dom är så köttiga så det går inte o få bort kroken, eller finns det nått bra knep?
En annan otrevlig egenskap med fisk är att händerna luktar fisk efteråt, men sedan jag fick en metalltvål eller antilukttvål till present har dom problemen varit borta. Ett måste hos alla fiskare anser jag. Metalltvål = tvålliknande metallklump som man gnider händerna med under kallt vatten, neutraliserar alla luktmolekyler och fungerar på tex fisk, lök, tobak, bensin. Låter som tv shop men fungerar.
Citat från: ehm skrivet 25 maj 2010 kl. 21:52:28Citat från: ATVeeler skrivet 25 maj 2010 kl. 21:48:26En annan otrevlig egenskap med fisk är att händerna luktar fisk efteråt, men sedan jag fick en metalltvål eller antilukttvål till present har dom problemen varit borta. Ett måste hos alla fiskare anser jag. Metalltvål = tvålliknande metallklump som man gnider händerna med under kallt vatten, neutraliserar alla luktmolekyler och fungerar på tex fisk, lök, tobak, bensin. Låter som tv shop men fungerar.MYCKET bra tips! Måste testa - fisklukten är ju helt omöjligt att få bort med vanlig tvål. Själv har jag vant mig (men kanske inte min omgivning) Det går även att skölja under kallt vatten o gnida fingrarna mot kock kniven, fast man får akta så man inte karvar sta.
Citat från: ATVeeler skrivet 25 maj 2010 kl. 21:48:26En annan otrevlig egenskap med fisk är att händerna luktar fisk efteråt, men sedan jag fick en metalltvål eller antilukttvål till present har dom problemen varit borta. Ett måste hos alla fiskare anser jag. Metalltvål = tvålliknande metallklump som man gnider händerna med under kallt vatten, neutraliserar alla luktmolekyler och fungerar på tex fisk, lök, tobak, bensin. Låter som tv shop men fungerar.MYCKET bra tips! Måste testa - fisklukten är ju helt omöjligt att få bort med vanlig tvål. Själv har jag vant mig (men kanske inte min omgivning)